اختتامیه جشنواره «تجارب برتر تربیتی ، تفکر و سبک زندگی» برگزار شد
تهران(پانا) -اختتامیه جشنواره «تجارب برتر تربیتی و الگوهای برتر تدریس «درس تفکر و سبک زندگی» گامی در مسیر تربیت نسلی اندیشمند و مسئولیتپذیر است.
مراسم اختتامیه یازدهمین دوره جشنواره تجارب برتر تربیتی و سیزدهمین جشنواره الگوهای برتر تدریس درس تفکر و سبک زندگی در آبانماه ۱۴۰۴ با حضور سعید دهنوی معاون امور تربیتی اداره کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزشوپرورش، حبیبالله قربانیمهر، معاون پرورشی و فرهنگی آموزشوپرورش شهر تهران، حمیدرضا مجیدی رئیس آموزشوپرورش منطقه ۱۱، زهرا مستدام رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی و همچنین معاونین، کارشناسان و مربیان تربیتی مناطق نوزدهگانه شهر تهران به میزبانی آموزشوپرورش منطقه ۱۱ شهر تهران در سالن محراب برگزار شد.
این جشنواره با هدف شناسایی، ترویج و تبادل تجارب موفق در حوزه تربیت اسلامی و پرورشی برگزار شد و فرصتی ارزشمند برای ارائه ایدهها و طرحهای خلاقانه در زمینه ارتقاء فعالیتهای تربیتی مدارس فراهم آورد که در پایان از صاحبان تجارب برتر تربیتی تقدیر به عمل آمد.
سعید دهنوی، معاون امور تربیتی اداره کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اختتامیه جشنواره تجارب برتر تربیتی و الگو های برتر تدریس، نقطه اوج تلاش خستگی ناپذیر فرهنگیان عزیز و نمادی از پویایی نظام تعلیم و تربیت کشور است، گفت: برگزاری اینگونه رویدادها فرصتی مغتنم برای تجلیل از معلمان و مربیانی است که با عشق، خلاقیت و تعهد، راههای نوینی برای تعلیم و تربیت نسل آینده میگشایند.
وی افزود: امروز، تجارب برتر تربیتی و الگوهای برتر تدریس، تنها دستاوردهای فردی نیستند، بلکه سرمایهای ملی برای تحول در مدرسه و یادگیری محسوب میشوند.این آثار ارزشمند نشان میدهند که معلم ایرانی، با وجود همه دشواریها، همچنان در خط مقدم تحول تربیتی ایستاده و با ایمان، دانش و ابتکار، چراغ تعلیم را روشن نگه داشته است.
دهنوی در ادامه بیان کرد: وظیفه ما در حوزه امور تربیتی آن است که این تجربههای موفق را شناسایی، مستندسازی و در سطح کشور گسترش دهیم تا هر مدرسه بتواند از این الگوها بهرهمند شود.یقین دارم با تکیه بر ظرفیت معلمان مؤمن، خلاق و انقلابی، آموزشوپرورش میتواند گامهای بلندی در مسیر تحقق مدرسه تراز انقلاب اسلامی بردارد.
حبیبالله قربانیمهر، معاون پرورشی و فرهنگی آموزشوپرورش شهر تهران با بیان اینکه ترویج فرهنگ پژوهش و ثبت تجارب موفق در مدارس یکی از اولویتهای مهم ماست، بیان کرد: جمعآوری و تحلیل دادههای واقعی، به شناسایی روشهای اثربخش تربیتی و توسعه برنامههای آموزشی کمک میکند.هر تجربه موفق، پلی به سوی ارتقای کیفیت آموزشوپرورش است و با به اشتراکگذاری آن، سایر مدارس میتوانند از دانش و نوآوری همکاران خود بهرهمند شوند.
وی افزود: از معاونین و مربیان تربیتی، معلمان و مدیران مدارس میخواهم تا با ثبت فعالیتهای برجسته و طرحهای خلاقانه خود، مشارکت فعال در فرآیند پژوهش و توسعه فعالیتهای تربیتی داشته باشند تا گامی مؤثر در جهت ارتقای استانداردهای پرورشی و تربیتی و تقویت مهارتهای دانشآموزان برداریم.
قربانی مهر با تأکید ویژه بر تجارب مستند و قابل تحلیل مدارس، گفت: فعالیتهای پژوهشی و مستند مدارس سبب میشود تا دیگر مدارس بتوانند از روشهای موفق بهرهبرداری کنند.همچنین کارشناسان، معاونین و مربیان نمونه گزارشهایی از برنامههای نوآورانه خود در این زمینه، شامل: ایجاد فعالیتهای گروهی، تقویت مهارتهای اجتماعی، اجرای طرحهای فرهنگی و استفاده از روشهای تدریس فعال و... برای تسهیلگری، بهبود و بهرهبرداری تجارب برتر تربیتی ارائه کنند.
وی ادامه داد: یکی از دستاوردهای مهم این بخش، جمعآوری تجارب مستند و قابل پژوهش است تا با تحلیل آنها، بهترین شیوهها برای توسعه فعالیتهای تربیتی در سراسر مدارس کشور معرفی شود.
قربانیمهر همچنین با تأکید بر پیوند میان اندیشه و عمل اظهار کرد: سبک زندگی، جلوهی عینی باورها و افکار انسان است، در این جشنواره تلاش کردیم تا دانشآموزان، مفهوم تفکر را در رفتار روزمره خود تجربه کنند از شیوهی تعامل با دیگران تا نوع نگاه به مسائل اجتماعی، معلمان نیز در این مسیر نقش راهنما و تسهیلگر دارند، نه صرفاً انتقالدهنده اطلاعات.
سپس وی مواردی در خصوص اصلاح سبک زندگی بیان کرد و گفت: تجارب برتر تربیتی، الگویی ارزشمند برای ارتقاء کیفیت فعالیتهای پرورشی در مدارس است و ما به توسعه این الگوها ادامه خواهیم داد.
در ادامه، حمیدرضا مجیدی، مدیر آموزش و پرورش منطقه ۱۱، ضمن تقدیر از فعالان این عرصه گفت: جشنواره تفکر و سبک زندگی نشان داد که نگاه تربیتی میتواند درکنار آموزش رسمی، به شکلگیری نسلی متعهد، خلاق و مسئول کمک کند. استمرار چنین برنامههایی، زمینهساز تحولی بنیادین در رویکرد مدارس به آموزش مهارتهای زندگی و اندیشهورزی خواهد بود.
وی افزود: قدردانی از مربیان و کارشناسان خلاق، انگیزهای برای استمرار نوآوریهای تربیتی در مدارس منطقه است.
زهرا مستدام، رئیس اداره امور تربیتی،مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی شهر تهران با اشاره به نقش آموزش و پرورش در هدایت فکری دانشآموزان گفت: تفکر، زیربنای همه مهارتهای زندگی است و اگر دانشآموزان بیاموزند چگونه بیندیشند، در انتخاب مسیر زندگی نیز آگاهانهتر عمل خواهند کرد.
وی افزود: این جشنواره به ما یادآوری میکند که تعلیم و تربیت، تنها انتقال دانش نیست، بلکه پرورش روحیه پرسشگری و قدرت تصمیم گیری آگاهانه است.
مستدام ادامه داد: تجارب برتر تربیتی نشان دهنده تعهد مربیان و کارشناسان به ارتقاء کیفیت فعالیتهای پرورشی است و امیدواریم این روند به الگویی پایدار برای تمامی مدارس تهران تبدیل شود.
در بخشهای مختلف مراسم کارگاهها و نشستهای کوتاهی نیز برگزار شد که در آن مربیان و کارشناسان تربیتی با ارائه نمونههای موفق خود، راهکارها و برنامههای کاربردی را با یکدیگر به اشتراک گذاشتند این تبادل تجربیات فرصت مغتنمی برای ارتقاء توانمندیهای حرفهای کارکنان پرورشی و تقویت تعامل میان مناطق بود.
در پایان مراسم مسئولان بر تداوم برگزاری جشنواره و توسعه نوآوریهای تربیتی در مدارس شهر تهران تأکید کردند و از تمامی دست اندرکاران، مربیان و کارشناسان پرورشی که با خلاقیت و تلاش خود نقش موثری در ارتقای کیفیت تربیت دانشآموزان ایفاء کردهاند، قدردانی به عمل آمد.
ارسال دیدگاه