آموزش با طعم بازی در مدارس پایتخت؛ ابتکار معلمان منطقه ۳ الگویی نوین در یادگیری دانش‌آموزان:

اجرای طرح «بازی و یادگیری» در دبستان دخترانه رازی، کلاس‌های درس را به محیطی پویا، شاد و اثرگذار تبدیل کرد

تهران (پانا) – دو تن از آموزگاران خلاق منطقه ۳ شهر تهران با اجرای طرح نوآورانه «بازی و یادگیری»، موفق شدند کلاس‌های ابتدایی را به محیطی بانشاط، تعاملی و مؤثر در فرآیند یادگیری دانش‌آموزان تبدیل کنند و این طرح که با هدف افزایش انگیزه، تعمیق یادگیری و پرورش مهارت‌های اجتماعی دانش آموزان طراحی شده است، با استقبال گسترده خانواده‌ها و همکاران آموزشی همراه بوده است.

کد مطلب: ۱۶۲۴۵۳۷
لینک کوتاه کپی شد
اجرای طرح «بازی و یادگیری» در دبستان دخترانه رازی، کلاس‌های درس را به محیطی پویا، شاد و اثرگذار تبدیل کرد

حدیث امیرعبداللهیان، آموزگار پایه پنجم دبستان رازی، در گفت‌وگو با خبرنگار پانا اظهار کرد: «در دنیای امروز که تنوع سرگرمی‌ها و ابزارهای دیجیتال گاه موجب کاهش تمرکز و انگیزه تحصیلی دانش‌آموزان می‌شود، به‌کارگیری بازی در فرایند آموزش می‌تواند موجب افزایش اشتیاق، تمرکز و تثبیت یادگیری پایدار شود.«

وی افزود: «هنگامی‌که آموزش با بازی تلفیق می‌شود، دانش‌آموزان با اشتیاق بیشتری در کلاس حاضر می‌شوند و فرصت می‌یابند مهارت‌های فردی و اجتماعی خود را در بستری شاد و هدفمند بروز دهند.»

این آموزگار در تبیین اصول طراحی بازی‌های آموزشی تصریح کرد: «هر بازی آموزشی باید دارای چارچوب روشن، جذابیت کافی، قابلیت اجرا و ظرفیت تقویت تعامل میان دانش‌آموزان باشد. به‌کارگیری این روش نه‌تنها موجب ارتقای یادگیری علمی می‌شود، بلکه زمینه رشد مهارت‌های حرکتی و اجتماعی کودکان را نیز فراهم می‌آورد. به اعتقاد وی، معلم در این فرآیند نقش تسهیل‌گر و هدایت‌گر را ایفا می‌کند و با خلاقیت خود میان آموزش رسمی و بازی تعامل سازنده برقرار می‌سازد.»

امیرعبداللهیان با اشاره به چالش‌های اجرای این شیوه اظهار کرد: «محدودیت زمان کلاس از مهم‌ترین چالش‌های پیش‌رو است؛ با این حال، با تلفیق چند مفهوم آموزشی در قالب یک بازی می‌توان زمان را به‌صورت مؤثر مدیریت کرد  همچنین ترکیب بازی‌های سنتی و دیجیتال، ضمن حفظ ارزش‌های فرهنگی، جذابیت یادگیری را دوچندان می‌کند.»

در ادامه، فائزه روزبهانی، آموزگار پایه دوم دبستان رازی، نیز درباره تجربه موفق اجرای این طرح گفت: با توجه به علاقه طبیعی دانش‌آموزان در مقطع ابتدایی به بازی، روش «بازی و یادگیری» به‌صورت عملیاتی در کلاس اجرا شد و نتایج بسیار مطلوبی در ارتقای کیفیت یادگیری، افزایش همدلی و تقویت روحیه همکاری میان دانش‌آموزان به همراه داشت.

وی درباره نقش این روش در شکوفایی استعدادهای دانش آموزان تصریح کرد:« بازی بستری مؤثر برای بروز نبوغ و خلاقیت کودکان است. در این فضا، هر دانش‌آموز ضمن نمایش توانمندی‌های خود و یادگیری از همسالان، رشد فردی و اجتماعی قابل‌توجهی را تجربه می‌کند و معلم نیز در نقش راهبر، محیطی امن، شاد و یادگیرنده فراهم می‌سازد.»

روزبهانی همچنین با اشاره به بازخورد مثبت خانواده‌ها و همکاران آموزشی نسبت به اجرای این طرح اظهار داشت: «نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که این رویکرد، فرآیند دستیابی به اهداف آموزشی را تسهیل کرده و انگیزه و نشاط یادگیری را در میان دانش‌آموزان به‌طور چشمگیری افزایش داده است. افزون بر این، بسیاری از بازی‌های طراحی‌شده قابلیت اجرا در پایه‌های مختلف تحصیلی را دارند.»

در جمع‌بندی این تجربه، دو آموزگار یادشده تأکید کردند: «به کارگیری شیوه‌های نوین در آموزش، زمینه‌ساز تحول در کلاس‌های درس است و موجب ارتقای علاقه، پویایی و بهره‌وری آموزشی می‌شود.»

شایان ذکر است، اجرای این طرح با حمایت و همراهی کامل فاطمه زرین‌پی‌مقدم، مدیر دبستان دخترانه رازی منطقه ۳، صورت گرفته و اکنون به‌عنوان الگویی موفق و قابل تعمیم در مدارس این منطقه مورد توجه قرار گرفته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار