معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش منطقه ۸:
برنامههای پرورشی هویت و آینده دانشآموزان را میسازد
تهران (پانا) - معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش منطقه ۸ با تأکید بر نقش تعیینکننده فعالیتهای پرورشی در شکلگیری شخصیت دانشآموزان گفت: جشنوارههای فرهنگی و هنری، محافل انس با قرآن، کارگاههای مهارتهای زندگی و اجرای طرح ملی نماد از جمله برنامههایی است که با هدف تقویت هویت فردی و اجتماعی و آمادهسازی نسل نوجوان برای آینده اجرا میشود.

مهدی اکبری، معاون پرورشی و تربیت بدنی در گفت و گو با پانا با تشریح رویکرد این معاونت اظهار داشت : «مدرسه تنها جایی برای آموزش دروس نیست بلکه محیطی است که شخصیت و هویت دانشآموز در آن شکل میگیرد و ما تلاش کردهایم با طراحی برنامههای پرورشی متنوع، فرصتهایی برای تجربه کردن، یادگیری و تعامل اجتماعی ایجاد کنیم تا دانشآموزان در کنار پیشرفت علمی، از نظر فکری و اخلاقی نیز رشد کنند.»
وی افزود: «این برنامهها با در نظر گرفتن شرایط سنی و نیازهای واقعی دانشآموزان تدوین شده و مورد استقبال مدارس قرار گرفته است.»
وی با اشاره به اقدامات فرهنگی انجامشده بیان کرد : «در طول سال تحصیلی، جشنوارههای فرهنگی و هنری در رشتههای مختلف، از خوشنویسی و نقاشی گرفته تا نمایش و شعرخوانی، برگزار میکنیم. این فعالیتها به دانشآموزان کمک میکند استعدادهای خود را کشف کنند و با اعتماد به نفس بیشتری در جامعه حاضر شوند.»
اکبری افزود:«که برگزاری محافل انس با قرآن، برنامههای مناسبتی ملی و مذهبی و فعالیتهای گروهی، نقش مهمی در تقویت ارزشها و هویت ملی مذهبی دانشآموزان ایفا کرده است».
مهدی اکبری اظهار داشت : «یکی از اولویت های ما در سال جاری برگزاری کارگاههای مهارتهای زندگی بوده است. این کارگاهها شامل آموزش مهارتهایی مانند ارتباط مؤثر، مدیریت هیجان، حل مسئله و تصمیمگیری است. هدف ما این است که دانشآموزان، علاوه بر موفقیت تحصیلی، توانایی مواجهه با چالشهای زندگی را نیز داشته باشند.»
اکبری با اشاره به اهمیت اجرای طرح ملی«نماد» گفت: «این طرح با هدف پیشگیری، شناسایی و مداخله به موقع در مشکلات رفتاری و اجتماعی دانشآموزان اجرا میشود. در قالب نماد، تیمهای تخصصی شامل مشاوران، روانشناسان و کارشناسان اجتماعی با همکاری سایر دستگاهها، وضعیت دانشآموزان را بررسی کرده و در صورت نیاز، اقدامات حمایتی لازم را انجام میدهند. اجرای این طرح توانسته از بروز بسیاری از آسیبها جلوگیری کند.»
وی افزود: «همکاری خانوادهها در موفقیت برنامههای پرورشی نقش بسیار مهمی دارد. ما با تشکیل انجمنهای اولیا و مربیان و برگزاری جلسات مشترک، سعی کردهایم ارتباط خانه و مدرسه را تقویت کنیم. وقتی خانواده و مدرسه در یک مسیر حرکت کنند، تربیت و رشد دانشآموزان بسیار مؤثرتر خواهد بود.»
اکبری همچنین گفت:« مشارکت والدین، باعث همسویی برنامههای مدرسه با نیازها و شرایط واقعی دانشآموزان شده است».
اکبری در پایان خاطرنشان کرد: «برنامههای پرورشی ما محدود به یک سال تحصیلی نیست و ادامه خواهد داشت. با حمایت مسئولان، تلاش همکاران فرهنگی و همراهی خانوادهها، امیدواریم بتوانیم نسلی با هویت فرهنگی غنی، توانایی حل مسائل و مسئولیتپذیری اجتماعی تربیت کنیم که در آینده کشور نقشآفرین باشند.»
ارسال دیدگاه