کارشناس مسئول متوسطه اول منطقه ۱۴:
هدف از سنجش ملی، ارزیابی کیفیت آموزش مدارس بدون مقایسه میان آنهاست
تهران (پانا) - کارشناس مسئول متوسطه اول منطقه ۱۴ تهران از برگزاری دومین مرحله سنجش ملی دستاوردهای یادگیری در مدارس این منطقه خبر داد و تأکید کرد هدف این آزمون، نه مقایسه مدارس با یکدیگر، بلکه ارزیابی وضعیت واقعی هر مدرسه برای برنامهریزی دقیقتر آموزشی در سال آینده است.

محمدرضا اصغری، کارشناس مسئول متوسطه اول منطقه ۱۴ تهران ، ضمن حضور در چند حوزه امتحانی و گفتوگو با عوامل اجرایی و مسئولان مدارس، اظهار کرد: «دومین مرحله از سنجش ملی دستاوردهای یادگیری دانشآموزان دوره متوسطه اول، با هدف رصد میزان پیشرفت تحصیلی، کیفیتبخشی به طراحی سؤالات آزمون و دستیابی به میانگین کمی و کیفی آموزش در سطح مدارس منطقه برگزار شد.»
وی ادامه داد: «در این آزمون، نزدیک به ۲۰ هزار نفر از دانشآموزان دوره متوسطه اول منطقه ۱۴ در دو نوبت صبح و عصر شرکت کردند. پس از تصحیح اوراق، اطلاعات و نتایج این آزمون مبنایی برای تحلیل وضعیت موجود آموزشی مدارس و سطح کیفیت تدریس دبیران خواهد بود.»
اصغری با اشاره به رویکرد متفاوت این سنجش گفت: «بر خلاف ارزیابیهای سنتی، در این آزمون قرار نیست دانشآموزان با یکدیگر یا مدارس با هم مقایسه شوند. چه در سطح مدرسه و چه در سطح منطقه، هیچگونه رتبهبندی یا مقایسهای صورت نمیگیرد.»
وی تصریح کرد: «مدارس فقط با خودشان ارزیابی میشوند؛ یعنی جایگاهی که اکنون در آن قرار دارند از نظر آموزشی مشخص میشود تا بر اساس آن، مدیران مدارس بتوانند نقاط قوت را تقویت کنند، کاستیها را ترمیم کرده و برنامههای سال تحصیلی آینده را بهصورت دقیقتر و هدفمندتر طراحی کنند.»
اصغری در ادامه افزود : «با بازدیدهای میدانی امروز، ما از نزدیک شاهد روند اجرای آزمون، نظم موجود در حوزهها و همراهی دانشآموزان و فرهنگیان منطقه بودیم. امیدواریم که این فرآیند بتواند بهعنوان نقشه راهی دقیق، آموزش را به سمت کیفیتمحوری سوق دهد و مسیر پیشرفت علمی دانشآموزان را هموارتر کند.»
کارشناس مسئول متوسطه اول منطقه ۱۴ در پایان تأکید کرد: «ما معتقدیم که با این رویکرد، میتوانیم بهجای فضای رقابتی، گامی مؤثر در جهت کیفیتبخشی واقعی به آموزش برداریم و دانشآموزان را یک قدم به رشد مطلوب آموزشی نزدیکتر کنیم.»
ارسال دیدگاه