معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش شهر تهران:

تربیت نسل آینده مشارکت تمام ارکان جامعه را می‌طلبد

تهران (پانا) - معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه تربیت نسل آینده مشارکت تمام ارکان جامعه را می‌طلبد، گفت به‌کارگیری و بهره‌مندی از انسان‌های توانمند با عملکرد و بهره‌وری بالا موجب پیشبرد مأموریت مهم آموزش و پرورش خواهد شد.

کد مطلب: ۱۴۷۳۳۷۳
لینک کوتاه کپی شد
تربیت نسل آینده مشارکت تمام ارکان جامعه را می‌طلبد

مجید پارسا؛ معاون پژوهش، برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش شهر تهران و دبیر ستاد بزرگداشت مقام معلم ضمن اشاره بر سالروز شهادت استاد مرتضی و فرمایشات امام راحل(ره) مبنی براینکه مطهری پاره تن من است، در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد: «برنامه بزرگداشت مقام معلم، با هدف اعتلای فرهنگ عمومی، تکریم و قدردانی از معلمان، تقویت جایگاه اجتماعی معلم، خودباوری و ایجاد انگیزه در بین معلمان، شناسایی، معرفی و تجلیل از معلمان نمونه و معلمان سرآمد، جهادی، ولایی، پژوهشگر و در عین حال متعهد به سند تحول بنیادین با استفاده از تمامی ظرفیت‌ها به ویژه خود معلمان، اولیاء و دانش آموزان برگزار شد.»

وی ضمن اشاره بر شیوه نامه شناسایی معلم نمونه، خاطرنشان کرد: «بر اساس شیوه‌نامه «شناسایی معلمان نمونه»، از اسفندماه سال گذشته نسبت به تشکیل ستاد بزرگداشت مقام معلم درشهر تهران و مناطق تابع، اقدام کردیم تا با بهره‌گیری از تمام امکانات و ظرفیت‌های موجود، توجیه و جلب همکاری، مدیران و شناسایی و توجیه کمیته ارزیابی مجرب، درخصوص برنامه‌ریزی و اجرا براساس تقویم اجرایی اهتمام لازم صورت گیرد.»

پارسا ادامه داد: «شهر تهران دارای بیش از ۴۸ هزار معلم است که در این فرایند با شرکت حداکثری معلمان، نهایتاً از میان ۲۴۲۹ نفر منتخب منطقه‌ای، ۶۸ نفر به مرحله استانی راه یافتند که پس از گذراندن مراحل سخت کار، در نهایت از میان ۶۸ منتخب استانی، ۷ نفر به مرحله کشوری راه پیدا کردند. یکی از اتفافات بسیار خوب امسال، راهیابی نیروهای فعال مدرسه‌ای تحت عنوان نیروی کیفیت بخشی فعال همچون مراقبین سلامت، معاونین آموزشی و پرورشی به چرخه معلم نمونه‌ها بود که پس از آن همکاران اداری سرآمد را نیز به این مقوله اضافه کردیم انشالله طی یک مراسمی به صورت جداگانه از این نیروها تقدیر و تشکر به عمل خواهد آمد.»

وی تشریح فرایند کار، افزود: «این فرایند در اسفندماه آغاز و نهایتاً با پیگیری همکاران در تعطیلات نوروز نیز همراه بود. یکی‌ از ویژگی‌های این دوره برای نخستین بار، مشارکت دانش‌آموزان در نظرسنجی معلمان، مشارکت معلمان در ارزیابی همکاران بود که دانش‌آموزان و همکاران درخصوص عملکرد معلمان نظر خود را در قالب نظرسنجی اعمال می‌کردند. علاوه براین برای اولین بار شورای مدرسه نقش پررنگ‌تری را در انتخاب معلم نمونه منطقه‌ای، برگزاری جلسات حضوری مصاحبه و ارائه تدریس حضوری در حضور دانش‌آموزان با کارشناسان حوزه ستادی ایفا کرد. نهایتاً با ارزیابی عملکرد معلمان توسط کارشناسان حوزه ستادی، معلمان نمونه استانی انتخاب شدند.»

این مقام مسئول با تاکید براینکه برای رسیدن به آموزش و پرورش مطلوب، باید توجه جدی به جایگاه معلمی صورت گیرد، افزود: «اگر معلم در روند تحول دخیل شود، همه تلاش خود را برای برطرف‌ کردن نواقص در این حوزه به کار خواهد گرفت که در این میان نقش معلمان نمونه به عنوان انتخاب معلم «الگو» بسیار حائز اهمیت است؛ چراکه معلمان‌ الگو از لحاظ علمی قوی و نقش تربیتی خود را محدود به کلاس درس نمی‌دانند بلکه کل وجود خود را وقف دانش‌آموزان و کلاس درس می‌کنند.»

پارسا با استناد به فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله العالی ) گفت: «فرایند تعلیم و تربیت یک فرایند همه جانبه است و باید با بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌ها برای این نهاد هزینه شود تا  آموزش و پرورش به سهولت به رسالت سنگین و ماموریت سنگین خودش بپردازد. در این راستا، به‌کارگیری و بهره‌مندی از انسان‌های توانمند با عملکرد و بهره‌وری بالا موجب پیشبرد مأموریت مهم آموزش و پرورش می‌شود که معرفی معلمان برتر از حیث عملکردی با داشتن وجدان کاری بالا، مسئولیت پذیری زیاد، پشتکار، خلاقیت و ابتکار عمل و اخلاق مداری، مهارت‌های حرفه‌ای بالا در این مراسم، گامی موثر برای تحقق این هدف است.»

معاون پژوهش، برنامه ریزی و توسعه منابع در پایان تأکید کرد: «هر سال سالروز شهادت استاد مطهری که به نام روز معلم نامگذاری شده، فرصت خوبی است تا ضمن تشریح نقش و جایگاه این شهید بزرگ، جایگاه رفیع معلمان در راستای ارتقای تعلیم و تربیت نیز تبیین شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار