هانی‌زاده در گفت‌وگو با پانا:

سیاست دولت در سال 1402 مبتنی بر عقلانیت و تعامل با کشورهای مختلف بود

تهران (پانا) - یک تحلیلگر سیاست خارجی با بیان اینکه سیاست دولت در سال 1402 مبتنی بر عقلانیت و تعامل با کشورهای مختلف بود، گفت در سال گذشته روابط ایران با کشورهای عرب منطقه از جمله مصر و اردن نیز به حد قابل قبولی رسید.

کد مطلب: ۱۴۶۴۱۵۶
لینک کوتاه کپی شد
سیاست دولت در سال 1402 مبتنی بر عقلانیت و تعامل با کشورهای مختلف بود

حسن هانی‌‌زاده در گفت‌وگو با پانا ضمن اشاره به دیپلماسی دولت سیزدهم در سال 1402، اظهار کرد: «سیاست دولت سیزدهم در سال 1402 سیاست مبتنی بر عقلانیت و تعامل با کشورهای پیرامون ایران است. از آنجا که توافق‌نامه پکن بین ایران و عربستان سعودی شرایط مناسبی برای همگرایی منطقه‌ای ایجاد کرد، ایران با این توافق‌نامه توانست سطح تنش‌های بین ریاض و تهران و کشورهای حوزه خلیج فارس را به پایین‌ترین سطح خود برساند و این فرصتی است که همه کشورهای منطقه یک تعامل اقتصادی پایداری با ایران داشته باشند. این یکی از مهمترین چالش‌هایی بود که بین ایران و عربستان وجود داشت که با دیپلماسی فعال و هوشمندانه دولت سیزدهم این توافق نامه عملیاتی شد و اکنون مناسبات تهران و ریاض به سطح قابل قبولی ارتقا یافته است.»

وی افزود: «مساله دیگر روابط ایران و عراق و اقلیم کردستان عراق بود که یک توافق‌نامه امنیتی با دولت مرکزی عراق امضا شد که براساس آن پایگاه‌های گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب از اقلیم کردستان منتقل شود و این پایگاه‌ها برچیده شود. اگرچه مقامات اقلیم کردستان در این خصوص اقدامات مثبتی انجام ندادند اما رایزنی‌های دولت سیزدهم سفرهای متعدد مقامات جمهوری اسلامی ایران از جمله رئیس قوه قضاییه به بغداد و رایزنی با مقامات عراقی برای تعقیب ترورکنندگان شهید حاج قاسم سلیمانی و مبادله مجرمان، سفر موفقیت‌آمیزی بود.»

دولت سیزدهم توانست از گسترش درگیری بین ارمنستان و آذربایجان جلوگیری کند 

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل بیان کرد: «همچنین در رابطه با کشورهای آسیای میانه و کشورهای پیرامونی ایران مانند ارمنستان و آذربایجان، دولت سیزدهم با هوشمندی توانست بحران‌ها را مهار کند و از گسترش درگیری بین ارمنستان و آذربایجان جلوگیری کند. این دو کشور به دلیل داشتن مرز مشترک با ایران، طبیعتاً هر تنش و بحرانی تاثیر خود را بر داخل ایران خواهد گذاشت. خوشبختانه دولت توانست تنش‌ها را کنترل کند.»

هانی‌زاده به مسائل بین ایران و ترکیه نیز اشاره کرد و گفت: «ایران از طریق رایزنی با ترکیه توانسته بسیاری از بحران‌ها را مهار کند.»

وی گفت: «درباره محور مقاومت نیز جمهوری اسلامی ایران بسیار خوب عمل کرد و توانست مساله نظارتی خود را بر محور مقاومت درباره بحران غزه هدایت کند. این نیز یکی از اقدامات مثبت دولت سیزدهم بود که درباره حوادث غزه بود و مدیریت هوشمندانه‌ای در این راستا داشت.»

این کارشناس سیاست خارجی خاطرنشان کرد: «در سال گذشته روابط ایران با کشورهای عرب منطقه از جمله مصر و اردن نیز به حد قابل قبولی رسید که احیای روابط با عربستان تعامل با سایر کشورها را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار