مکی در گفت‌وگو با پانا:

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که ترامپ پیشتاز انتخابات است/موضوع «غزه» و «اوکراین» پاشنه آشیل بایدن است

تهران (پانا) - یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه موضوع «غزه» و «اوکراین» پاشنه آشیل بایدن در انتخابات است، گفت نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که ترامپ پیشتاز انتخابات است.

کد مطلب: ۱۴۶۲۷۴۷
لینک کوتاه کپی شد
نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که ترامپ پیشتاز انتخابات است/موضوع «غزه» و «اوکراین» پاشنه آشیل بایدن است

مرتضی مکی، کارشناس بین‌الملل در گفت‌وگو با پانا در خصوص انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اظهار کرد: «حدود 7 ماه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده است که ما شاهد رقابت‌های درون حزبی در دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه هستیم تا نامزد نهایی دو حزب برای رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 آمریکا انتخاب شوند.»

وی افزود: «دونالد ترامپ برای بار سوم توانست به دوره نهایی انتخابات ریاست جمهوری راه یابد. تنها خانم نیکی هیلی باقی مانده که در تمام ایالت‌ها  شکست خورده است. ایالت واشنگتن دیسی که اهمیت زیادی ندارد چرا که تمایل به دموکرات‌ها دارد. رقابت‌های درون حزبی جمهوری خواهان به نقاط پایان رسیده است، به احتمال زیاد آقای دونالد ترامپ به عنوان نامزد جمهوری خواهان در برابر آقای جو بایدن به رقابت خواهند پرداخت. بار دیگر مردم آمریکا میان بایدن و ترامپ باید یکی را انتخاب کنند.»

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل اضافه کرد: «در جبهه دموکرات‌ها مهم‌ترین دغدغه‌ای که وجود دارد، سن آقای بایدن است که نگران هستند که بایدن نتواند دموکرات‌ها و افکار عمومی را به سوی خود جلب کند. هرچند آقای بایدن در عرصه اقتصادی بسیار کارنامه موفقی داشته است و توانسته رشد اقتصادی خوبی را به همراه داشته باشد؛ نرخ تورم و نرخ بیکاری به پایین ترین سطح خود رسید. اینها برگ‌های برنده‌ای است که بایدن در مقابل ترامپ دارد.»

وی ادامه داد: «نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که ترامپ در قبال بایدن پیشتاز است. در مجموع انتخابات آمریکا انتخابات پیچیده و خاصی در مقایسه با انتخابات‌های سال‌های قبل آمریکا است. شاید این نخستین انتخابات تاریخی آمریکا باشد که ما شاهد هستیم، یک نامزدی که وارد کاخ سفید شده است، بار دوم پس از یک بازده چهارساله به رقابت‌ها راه یافته است و رقابت‌های 4 سال گذشته دوباره تکرار می‌شود.»

وی افزود: «در عرصه داخلی و خارجی نیز این انتخابات بسیار با اهمیت است. رویکردهایی که آقای ترامپ نسبت به خیلی از موضوعات اقتصادی دارد، می‌تواند روابط آن را با کشورهای دوست و دشمن تحت تاثیر قرار دهد به همین دلیل در عرصه بین‌المللی نیز به‌ شدت روند رقابتی انتخابات رصد می‌شود.»

مکی با بیان اینکه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا معمولا مسائل داخلی بیش از مسائل بین‌المللی موثر هستند، گفت: «بعضی از اقلیت‌ها در جامعه آمریکا هستند که در روند انتخابات تاثیرگذار هستند ازجمله جامعه یهودیت، مسلمانان و عرب تبارها که حدود 8 میلیون نفر هستند. بعضی از این افراد در اقلیت ها رقم پر شماری را تشکیل می‌دهند و می‌توانند در میزان رای ها اثرگذار باشند.»

وی خاطرنشان کرد:‌ «بایدن نسبت به موضوع «غزه» و «اوکراین» مواضعی اتخاذ کرده که این سیاست‌ها و مواضع نگرانی‌های جدی به دنبال داشته است. ترامپ از این موضوع تا حدودی استفاده می‌کند. اگر ترامپ نیز در جایگاه ریاست جمهوری آمریکا قرار داشت، قطعا حمایت‌های کمتری از اسرائیل انجام نمی‌داد. سکوت او در برابر روند تحملات غزه نشان می‌دهد که او نمی‌خواهد با کوچکترین احتمالاتی جایگاه اجتماعی‌ خود را به مخاطره بیاندازد. در موضع گیری که در قبال اوکراین می‌کند، تاحدودی نگرانی هایی میان متحدین اروپایی آمریکا و اوکراین به دنبال داشته است. این موضوع تا حدودی پاشنه آشیل بایدن است.»

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار