کنعانی در نشست خبری:

نشست سازمان همکاری اسلامی فردا در جده برگزار می‌شود

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت امور خارجه گفت نشست سازمان همکاری اسلامی فردا با حضور حسین امیرعبداللهیان در جده برگزار می‌شود.

کد مطلب: ۱۴۶۲۰۰۵
لینک کوتاه کپی شد
نشست سازمان همکاری اسلامی فردا در جده برگزار می‌شود

ناصر کنعانی در نشست خبری با اصحاب رسانه  اظهار کرد: خوشبختانه در روز ۱۱ اسفند شاهد رخداد مهم ملی یعنی برگزاری انتخابات بودیم که الحمدلله در فضایی امن، سالم و پرنشاط برگزار شد. به ملت شریف و بصیر ایران برای استفاده از حق انتخاب و همچنین به منتخبین ملت تبریک می‌گوییم. 

وی در خصوص سفر حسین امیرعبداللهیان به عربستان، گفت: فردا رخداد مهمی در جده در مقر سازمان همکاری‌های اسلامی شاهد خواهیم بود. این دومین نشست وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی درباره مساله فلسطین است. نشست اول و نشست دوم نتیجه تلاش دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورهای عضو است. فلسفه شکل‌گیری سازمان همکاری اسلامی در ارتباط با مساله فلسطین بوده است بر این اساس انتظار داشتیم دربازه ۵ ماهه شاهد اقدام موثری در راستای حمایت از مردم غزه باشیم. 

طرح ادعاهای بی‌اساس درباره میدان نفتی آرش هیچ‌گونه حقوقی برای مدعی ایجاد نخواهد کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره بیانیه شورای همکاری خلیج فارس و بهره‌برداری از میدان نفتی آرش، گفت: مواضع اصولی ما مبتنی بر قوانین بین‌الملل است. طرح ادعاهای بی‌اساس و یک جانبه هیچ حقوقی برای مدعی ایجاد نخواهد کرد. بهره برداری از منافع مشترک در خلیج فارس، ایران با مذاکره با کویت بر منافع مشترک تاکید کرده است و همچنین بر تداوم مذاکرات حقوقی و فنی تاکید کردیم. شورای همکاری خلیج فارس در جایگاهی نیست که در ارتباط با جزایر ایرانی اظهار نظر کند.

وی درباره ادعاهای مطرح شده از سوی  برخی از رسانه‌های غربی مبنی بر اینکه ایران به دنبال ساخت پایگاهی در دریای سرخ با کمک سودان است، گفت: وزیر امور خارجه سودان این موضوع را تکذیب کرده است. ادعایی که مطرح شده همانطور که وزیر خارجه سودان اشاره کردند یک ادعای بی‌اساس و با اهداف سیاسی است.

کنعانی درباره سفر رئیس جمهوری به الجزایر نیز گفت: سفر آیت الله رئیسی در راستای دعوت رئیس جمهور الجزایر به عمل آمد. شرکت در هفتمین نشست سران مجمع صادرکننده گاز نیز از دیگر اهداف این سفر بود. شکل‌گیری گفت‌وگوی کشورهای تولیدکننده و مصرف کننده گاز طبیعی موجب تقویت اثرگذاری مجمع خواهد شد بر همین اساس این اجلاس برگزار شد. ما در حوزه منطقه‌ای با الجزایر دارای دیدگاه مشترک هستیم و این سفر فرصتی بود که آقای رئیس جمهور در نشست‌های دوجانبه مساله فلسطین و تحولات غزه را محل توجه قرار دهند.  

وی در پاسخ به سوالی درباره حق‌آبه هیرمند، گفت: حق‌آبه هیرمند یک حق اثبات شده و قانونی است و بارها مواضع خود را اعلام کرده‌ایم. مقامات دولت سرپرستی افغانستان همواره بر مطالبه ایران تأکید کردند. ما انتظار داریم مقامات افغانستان بر تعهد خود متعهد باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره واکنش آمریکا به پرتاب ماهواره از سوی ایران و ادعای همکاری ایران با روسیه، اظهار کرد: همکاری‌های دفاعی و فضایی ایران و روسیه همکاری‌هایی متعارف و مبتنی بر قوانین و حقوق بین‌الملل است و براساس منافع و مصالح مشترک دو کشور تعریف شده و کسی نمی‌تواند در ارتباط با اینگونه همکاری‌ها اتهامات بی پایه و اساس مطرح کند. کشورها حق دارند براساس قوانین بین‌المللی با یکدیگر همکاری کنند. طرح ادعاهای بی اساس درباره همکاری‌های ایران با روسیه در ارتباط با بحران‌های منطقه‌ای از جمله موضوع اوکراین را بی اساس و مبتنی بر اهداف سیاسی تلقی می‌کنیم. 

امکان جمع بندی مذاکرات و بازگشت به برجام وجود دارد

وی درباره مذاکرات احیای برجام نیز گفت: آمد و رفت دولت‌ها در آمریکا تغییری در تعهد این کشور نسبت به برجام ایجاد نخواهد کرد. دولت آمریکا یکجانبه از برجام خارج شد و مسئولیت‌های خروج یکجانبه و غیرقانونی متوجه این دولت است. هدف اصلی ما لغو تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه علیه ملت ایران و برخورداری دولت و ملت ایران از حقوق تعریف شده در چارچوب برجام است. چارچوب‌های دیپلماتیک به قوت خود باقی است و در این خصوص تغییری ایجاد نشده است. ما پایبند به میر مذاکره بودیم و هستیم و در صورت حسن نیت طرف مقابل معتقدیم امکان جمع بندی مذاکرات و بازگشت مسئولانه و متعهدانه همه طرف‌ها به برجام همچون گذشته وجود دارد.

کنعانی در خصوص سرمایه گذاری طالبان در چابهار نیز گفت: همکاری‌های ما با دولت سرپرستی افغانستان اهداف و اصول اعلام شده روشنی دارد. کمک به ثبات و توسعه افغانستان اصول راه‌گشایی در تنظیم مناسبات میان ایران با دولت سرپرستی است. ثبات در افغانستان به ثبات در منطقه و امنیت منطقه بسیار کمک می‌کند. تحکیم امنیت مرزها هدف اصولی ایران است. اقتصادی سازی مرزها به تامین امنیت مرزهای دو کشور کمک می‌کند. ایران از منظر اخلاقی و سیاست همسایگی و پیوند عمیق خویشاوندی افغانستان را برای خود ضرورت تلقی می‌کند. در این چارچوب توسعه همکاری‌های اقتصادی مبتنی بر منافع دو کشور را کمک کننده به اصول تلقی می‌کنیم و تلاش‌های لازم را انجام خواهیم داد.

توافق ایران و عراق حاصل اراده دو طرف برای تامین امنیت مرزها بود

وی در خصوص امضای توافق‌نامه امنیتی بین ایران و عراق نیز بیان کرد: توافق میان جمهوری اسلامی ایران و عراق حاصل اراده دو طرف برای تامین امنیت مرزها بود. توافق امضا شده تا حدود قابل توجهی اجرا شده است. در این  زمینه کمیته مشترکی ناظر بر این توافق شکل گرفته است و روند اجرا را نظارت می‌‌کند. جمهوری اسلامی ایران بر ضرورت تکمیل این توافق‌نامه تاکید می‌‌کند و عراق نیز خود را موظف به اجرا می‌داند. 

با هر گونه تغییر ژئوپلیتیکی که موجب تغییر مرزهای بین‌المللی شود، مخالفیم

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با برخی اظهارنظرهای منتشر شده درباره کریدور زنگزور گفت: موضع ایران در این ارتباط بارها اعلام شده است. تغییری در این موضع ایجاد نشده و نخواهد شد.

وی افزود: ما با هر گونه تغییر ژئوپلیتیکی که موجب تغییر مرزهای بین‌المللی در منطقه شود مخالفیم و مواضع خود را بارها در این زمینه اعلام کرده‌ایم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار