آموزگار دبستان حضرت مهدی(عج) کمالشهر کرج:

داستان‌گویی، پلی میان تخیل و یادگیری در کلاس فارسی است

کرج(پانا)- معلم پایه چهارم دبستان حضرت مهدی(عج) کمالشهر کرج گفت: داستان و قصه‌گویی، پلی میان تخیل و یادگیری در کلاس فارسی است که کلاس را به محیطی فعال و مشارکتی تبدیل می‌کند.

کد مطلب: ۱۶۴۷۲۸۹
لینک کوتاه کپی شد
داستان‌گویی، پلی میان تخیل و یادگیری در کلاس فارسی است

مریم خانی‌پور با ۵ سال سابقه تدریس در گفت‌وگو با پانا بیان کرد: « داستان‌گویی در کلاس فارسی، انگیزه، تخیل، مهارت‌های زبانی و حتی توان حل مسئله دانش‌آموزان را افزایش می‌دهد و کلاس را به محیطی فعال و مشارکتی تبدیل می‌کند.» 

وی با اشاره به داستان‌گویی به‌عنوان یکی از روش‌های مؤثر در آموزش فارسی که  این روزها جایگاه ویژه‌ای در کلاس‌های درس ابتدایی پیدا کرده است افزود: «قصه‌گویی در کلاس گاهی به‌صورت کلاسیک و سنتی انجام می‌گیرد، گاهی به‌صورت تصویری، یعنی همراه کردن روایت با نقاشی یا داستان‌خوانی تصویری و یا حتی استفاده از پاورپوینت توسط معلم یا دانش‌آموزان برای تقویت حافظه بصری.گاهی هم به‌صورت نمایش انجام می‌شود؛ در این نوع داستان‌گویی، دانش‌آموزان نقش شخصیت‌های داستان را اجرا می‌کنند که باعث افزایش اعتمادبه‌نفس و مشارکت گروهی آن‌ها می‌شود.» 

خانی‌پور درباره تفاوت یادگیری دانش‌آموزان قبل و بعد از استفاده از داستان‌گویی عنوان کرد:  «وقتی از قصه‌گویی استفاده می‌شود، انگیزه و علاقه به یادگیری و حضور در کلاس افزایش پیدا می‌کند.تفکر و تخیل در دانش‌آموزان رشد می‌کند و مهارت‌های شنیداری، زبانی و حتی حل مسئله تقویت می‌شود.بچه‌ها با مشارکت گروهی به‌طور غیرمستقیم با مهارت‌های زندگی نیز آشنا می‌گردند.» 

وی نقش داستان‌گویی در درک بهتر مفاهیم زبانی و ادبی را چنین توصیف کرد:   «داستان‌گویی یکی از ابزارهای تربیتی و آموزشی در توسعه گفتار دانش‌آموزان است.کودکان با شنیدن داستان‌ها تنها با ساختار زبان و جمله‌بندی آشنا نمی‌شوند؛ بلکه مهارت‌های ارتباطی، گوش دادن فعال و درک مفاهیم پیچیده را نیز می‌آموزند.داستان به دانش‌آموز کمک می‌کند افکار و احساسات خود را بهتر بیان کند.»

خانی‌پور اضافه کرد: «همچنین قصه‌گویی زمینه‌ای برای تقویت حافظه شنیداری و افزایش دایره واژگان فراهم می‌سازد. وقتی دانش‌آموز به بازگویی یا خلق داستان می‌پردازد، مهارت‌های گفتاری او مانند روان‌گویی، انسجام کلام و توانایی توصیف بهبود می‌یابد.» 

این معلم پایه چهارم درباره تأثیر قصه‌گویی بر اعتمادبه‌نفس دانش‌آموزان نیز اظهار کرد:  «مغز انسان به‌طور ذاتی علاقه‌مند به داستان و روایت است.از دیرباز انتقال فرهنگ، دانش و ارزش‌ها از طریق قصه‌پردازی انجام می‌شده است.امروز هم پژوهش‌ها نشان می‌دهد قصه‌گویی موجب فعال شدن نیم‌کره‌های مختلف مغز، افزایش تمرکز، توجه و مشارکت فعال دانش‌آموزان می‌شود. تفکر انتقادی و خلاقیت را تقویت می‌کند و انگیزه یادگیری برای دنبال کردن و کشف ادامه مفاهیم را بالا می‌برد.» 

وی درباره ابزارهای کمک‌آموزشی مورد استفاده در کلاس افزود:  «از کتاب‌ها، ویدئوپروژکتور و پاورپوینت در داستان‌گویی  استفاده می‌کنم که موجب تقویت حافظه بصری دانش‌آموزان می‌شود.» 

خانی‌پور در ادامه به چالش‌های این روش اشاره و تصریح کرد:  «یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها در داستان‌گویی محدودیت زمان است.چالش دیگر، عدم مشارکت برخی از دانش‌آموزان در داستان‌گویی است.» 

وی در پایان توصیه‌ای به دیگر معلمان داشت و گفت:  «داستان‌ها شور و شوق خواندن را در بچه‌ها تحریک  و به مرور زمان آن را تقویت می‌کنند. مهارت خواندن را افزایش می‌دهند و سواد ادبی دانش‌آموزان را ارتقا می‌بخشند.داستان‌گویی مهارت نوشتن را هم بهبود می‌دهد. بنابراین توصیه می‌کنم معلمان عزیز از نقش قصه‌گویی در کلاس فارسی غافل نشوند.»

خبرنگار : دانش‌آموز:فاطمه هاشم‌زاده

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار