استاد دانشگاه در گفتوگو با پانا:
اشتباهات مکرر در پروژههای درسی، خلاقیت را تقویت میکند
ساوجبلاغ(پانا) ـاستاد دانشگاه و روانشناس در استان البرز گفت: اشتباهات مکرر در پروژههای درسی میتواند به تقویت تفکر خلاق دانشآموزان و دانشجویان کمک کند.
مریم موسوی در خصوص اشتباهات مکرر دانشآموزان و دانشجویان در پژوهای درسی در گفتوگو با پانا بیان کرد:«معمولاً وقتی دانشآموزان و دانشجویان در پروژههای درسی خود اشتباه می کنند،ابتدا احساس ناامیدی و اضطراب به آنان دست میدهد،اما واقعیت این است که ، این اشتباهات،اگر به درستی تحلیل شوند،میتوانند فرصتهای بزرگی برای یادگیری و تقویت تفکر خلاق باشند.اشتباهات موجب میگردد که دانشجویان مجبور شوند از روشهای مختلف برای حل مسئله استفاده کنند.این می تواند به توسعه مهارتهای حل مسئله و تفکر انتقادی منجر شود.»
وی در ادامه افزود: «وقتی که فرد با اشتباهی مواجه میشود، نیاز دارد که یک بار دیگر تفکر کند، و راههای جدیدی را امتحان نماید این فرایندجستجو برای راهحلهای جدید دقیقا همان چیزی است که باعث تقویت خلاقیت میشود.خلاقیت نه تنها از راه یافتن راهحلهای نوظهور به وجود میآید ،بلکه از مواجهه با مشکلات و اشتباهات و کشف مسیرهای جدید حاصل میشود.بنابراین ،اشتباهات به عنوان یک محرک برای بیرون کشیدن ایدههای نو و غیرمنتظره عمل می کنند.»
این استاد دانشگاه تاکید کرد: «قطعاً،اشتباهات ابزاری عالی برای ارزیابی خود هستند.این فرصتی است برای بازنگری در شیوهها و تکنیکهایی که استفاده کردهاید ،و بررسی اینکه چه چیزی باعث شکست شما شده است .این بازخورد میتواند ، به شما کمک کند تا روشهای بهتری برای حل مسئله پیدا کنید و از آنها برای رسیدن به نتایج بهتر استفاده نمایید از این منظر ، اشتباهات به عنوان معلمان ارزشمندی برای تقویت توانمندیهای فکری شما عمل میکنند.»
وی در پایان اظهار کرد: «به جای اینکه اشتباهات را به عنوان موانع ببینید ،آنها را به عنوان بخشی از فرایند یادگیری و رشد در نظر بگیرید.به خودتان زمان دهید تا از اشتباهات خود درس بگیرید و از آنها به عنوان پلهای برای رسیدن به موفقیت استفاده کنید.مهم این است که به جای ترس از اشتباه ،به آنها با عنوان فرصتی برای تقویت مهارتهای فکری و خلاقیت خود نگاه کنید.»
ارسال دیدگاه