امام جمعه شهر مهستان ساوجبلاغ:

هدایت جامعه تنها با تمسک هم‌زمان به قرآن و عترت امکان‌پذیر است

ساوجبلاغ(پانا)- امام جمعه شهر مهستان شهرستان ساوجبلاغ گفت: حکم الهی که با رضایت هیچ فرد یا نهادی تغییر نمی‌کند و حجاب حق الهی و امانت فرهنگی جامعه اسلامی است زیرا هدایت جامعه تنها با تمسک هم‌زمان به قرآن و عترت امکان‌پذیر است.

کد مطلب: ۱۶۳۷۲۱۹
لینک کوتاه کپی شد
هدایت جامعه تنها با تمسک هم‌زمان به قرآن و عترت امکان‌پذیر است

حجت الاسلام والمسلمین مجید صفدری در خطبه نماز جمعه امروز مردم شهر مهستان گفت:حدیث مشهور «ثقلین» که در منابع معتبر شیعه و اهل‌سنت به‌صورت متواتر نقل شده، نقش هم‌زمان قرآن و اهل‌بیت را به‌عنوان ۲ محور هدایت امت اسلامی تبیین می‌کند.پیامبر اسلام (ص) در این حدیث می‌فرمایند: «إنی تارکٌ فیکم الثقلین… کتاب الله و عترتی أهل بیتی، و إنهما لن یفترقا حتی یردا علیّ الحوض» (بحارالانوار، ج۲، ص۱۰۴). براساس این روایت، هدایت جامعه تنها با تمسک هم‌زمان به قرآن و عترت امکان‌پذیر است و جدایی این دو از یکدیگر ممکن نیست.

وی در رابطه با جایگاه امام مهدی(عج) به‌عنوان «شریک‌القرآن» بیان کرد:تحلیل‌گران حوزه معارف مهدوی معتقدند که معنای «لن‌یفترقا» در عصر حاضر، استمرار حضور حجت‌الهی در کنار قرآن است؛ به این معنا که امام مهدی(عج) مصداق عینی و جاری «قرآن ناطق» در زمانه کنونی است.نقل امام محمدباقر(ع) که می‌فرماید: «دنیا به پایان نمی‌رسد تا اینکه خدا از ما اهل بیت، مردی را برانگیزد که براساس کتاب خدا عمل می‌کند» (اثبات‌الهدی، ج۳، ص۵۸۸)، تأکید دوباره‌ای بر این جایگاه دارد و نشان می‌دهد که تحقق کامل معارف قرآن در دوران ظهور خواهد بود.

صفدری در مورد گسترش عدالت و پایان تبعیض در عصر ظهور بیان کرد:«بر پایه این تحلیل، نقطه اتصال قرآن و اهل‌بیت در مدل حکمرانی مهدوی آشکار می‌شود.در منابع اسلامی آمده است که یاران امام مهدی(عج) در سراسر جهان مستقر خواهند شد و ساختار اداره جهانی بر پایه عدل و احسان شکل می‌گیرد. این دوره، دوران پایان یافتن سلطه مستکبران، فروپاشی ساختارهای ظلم، رشد چشمگیر آگاهی عمومی، رفع فقر و برقراری عدالت اقتصادی و فرهنگی توصیف شده است.

امام جمعه شهر مهستان در مورد بازگشت قرآن به متن زندگی جوامع اسلامی اظهار کرد:ظهور حضرت مهدی(عج) نه تنها به معنای گسترش عدالت اجتماعی است، بلکه بیانگر بازگشت قرآن از مهجوریت و تحقق کامل آیات الهی در زندگی بشر است.در این نگاه، تحقق «تمدن قرآنی» و ایجاد بستری نو برای رشد معنوی و علمی بشر، از نتایج حتمی عصر ظهور می‌باشد.

وی ضمن تسلیت به مناسبت سالروز شهادت بانوی بزرگ اسلام گفت:هم‌زمان با فرارسیدن سالروز شهادت حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا (س) تحلیل‌های برگرفته از روایات اهل‌بیت نشان می‌دهد که آن حضرت تنها الگویی برای شیعیان یا مسلمانان نیست، بلکه هدیه‌ای الهی برای همه بشریت معرفی شده است. در سیره حضرت زهرا(س)، دستگاهی تربیتی و راهبردی نهفته است که می‌تواند انسان‌ها را به کمال رهنمون سازد؛ تا آنجا که از ایشان با عنوان «مادر انسانیت» یاد می‌شود و همه انسان‌ها فرزندانی از فرزندان معنوی آن بانو دانسته شده‌اند.

صفدری در رابطه با صدیقه کبری بودن حضرت زهرا(س) بیان کرد:براساس روایت امام صادق (ع) در کتاب بحارالانوار (ج۴۳، ص۱۰۵)، حضرت زهرا(س) «الصدیقه الکبری» معرفی شده‌اند.این تعبیر نشان می‌دهد که مواضع، رفتار، گفتار و تدابیر آن حضرت در تمام عرصه‌ها کاملاً مورد تأیید الهی بوده و حتی برای ائمه اطهار نیز الگوی کامل و مطلق به شمار می‌آمده است. تحلیل‌گران حوزه معارف اسلامی صدیقه بودن حضرت زهرا(س) را نشانه صحت اندیشه، عمل، تصمیم‌گیری و دقت در مواضع سیاسی و اجتماعی ایشان می‌دانند.

وی افزود:براساس همین ویژگی صدیقه بودن، شهادت حضرت زهرا(س) نیز در چارچوب یک مبارزه عمیق و هدفمند تحلیل می‌شود تشریح این نگاه نشان می‌دهد که دشمنان در برابر تدابیر دقیق و تأثیرگذار آن حضرت راهی جز حذف فیزیکی ایشان ندیدند؛ زیرا ادامه حضور ایشان با برنامه‌ای منسجم و عملکردی میدانی، می‌توانست جامعه را به سمت تحقق هدف اصلی یعنی تثبیت امامت امیرالمؤمنین علی(ع) هدایت کند.

امام جمعه امروز مردم مهستان در پایان در رابطه با حجاب هم عنوان کرد:حکم الهی  با رضایت هیچ فرد یا نهادی تغییر نمی‌کند.براساس آموزه‌های قرآنی و تحلیل کارشناسان حوزه دین و فرهنگ، حجاب در وهله نخست «حق‌الله» و حکمی الهی است که نه به رضایت افراد وابسته است و نه با مخالفت گروهی از جامعه ساقط می‌شود. در نگاه اسلام، زن مسلمان امانت‌دار این حکم الهی معرفی شده و رعایت حجاب نشانه‌ای از عصمت، کرامت و پایبندی به ارزش‌های وحیانی است.

خبرنگار : دانش آموز: ابوالفضل مساوات

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار