مدرس هوش مصنوعی در البرز:
آموزش تولید محتوای دیجیتال، توانمندسازی معلمان و خبرنگاران را سرعت میبخشد
کرج(پانا)- مدرس هوش مصنوعی در استان البرز گفت: آموزش تولید محتوای دیجیتال، توانمندسازی معلمان و خبرنگاران را سرعت میبخشد و تسلط بر این مهارت، نه تنها امر آموزش را متحول میکند، بلکه گزارشهای خبری را نیز جذابتر و تأثیرگذارتر میسازد.
محمود موسوی در گفتوگو با پانا عنوان کرد: «در عصر حاضر، تولید محتوای دیجیتال به یک ضرورت اساسی در حوزههای آموزش و رسانه تبدیل شده است. معلمان و خبرنگاران با بهرهگیری از این مهارت میتوانند مخاطبان خود را به شکلی عمیقتر و ملموستر درگیر کنند.»
وی افزود: «محتوای چندرسانهای مانند ویدیو، انیمیشن و تصاویر تعاملی، مفاهیم پیچیده درسی را قابل درکتر میکند.به عنوان مثال، یک معلم زیستشناسی میتواند با ابزاری مانند Powtoon انیمیشنی از عملکرد قلب تولید کند یا با Canva اینفوگرافیکهای آموزشی طراحی نماید که این موارد یادگیری بصری و ماندگاری مطالب در ذهن دانشآموزان را به همراه دارد.»
موسوی اظهار کرد: «این روشها تنها به انتقال دانش محدود نمیشوند؛ بلکه با کاهش استرس و ایجاد فضای یادگیری انعطافپذیر، مشارکت دانشآموزان را به طور چشمگیری افزایش میدهند.وقتی دانشآموز بتواند یک مفهوم علمی را در قالب یک ویدیوی کوتاه و جذاب بیاموزد، هم فشار روانی کمتری تحمل میکند و هم ارتباط بهتری با درس برقرار میکند.»
وی در ادامه و در تشریح مزایای این مهارت برای جامعه خبرنگاری تصریح کرد: «برای خبرنگاران بهویژه دانشآموزان علاقهمند به این حرفه، تسلط بر تولید محتوای دیجیتال، به معنای ارتقای کیفیت، سرعت و دقت در کار است. امروزه خبرنگاری تنها در نوشتن متن خلاصه نمیشود؛ یک خبرنگار باید توانایی تولید پادکست، ویرایش ویدیو و مدیریت محتوای رسانههای اجتماعی را داشته باشد.»
این مدرس هوش مصنوعی خاطرنشان کرد: «تکنولوژیهایی مانند هوش مصنوعی نیز به یاری خبرنگاران آمدهاند.این ابزارها میتوانند در تولید خودکار گزارشهای اولیه از رویدادهایی مانند نتایج ورزشی، ترجمه فوری اخبار به زبانهای مختلف و تحلیل حجم عظیمی از داده برای کشف روندهای خبری مفید واقع شوند.»
موسوی با اشاره به چالشهای احتمالی، تأکید کرد: «نباید فراموش کنیم که با وجود مزایا، استفاده از این ابزارها چالشهای خاص خود را دارد.خطر انتشار اخبار جعلی با فناوریهایی مانند دیپ فیک یا جانبداری الگوریتمی از جمله مواردی است که باید با تقویت تفکر انتقادی و رعایت اخلاق حرفهای مدیریت شود. هسته اصلی کار خبرنگاری دقت، بیطرفی و مسئولیتپذیری باید همواره حفظ گردد.»
وی در پایان ابراز کرد: «آموزش تولید محتوای دیجیتال، یک سرمایهگذاری امیدبخش برای آینده است. وقتی یک معلم بتواند با یک ارائه تعاملی، شوق یادگیری را در چشمان دانشآموزانش ببیند یا وقتی یک خبرنگار جوان با یک گزارش چندرسانهای دقیق، جامعه را آگاه میکند، میفهمیم که این مهارت تا چه اندازه میتواند سازنده و تحولآفرین باشد. آینده از آن کسانی است که بتوانند پیام خود را به مؤثرترین و خلاقانهترین شکل ممکن به مخاطب برسانند.»
ارسال دیدگاه