کارشناس محیط زیست:
دانشآموزان سفیران کوچک محیط زیست در مدارس هستند
ساوجبلاغ (پانا) - کارشناس محیط زیست در ساوجبلاغ گفت: با افزایش چالشهای زیستمحیطی در ایران و جهان، نقش نسل جوان بهویژه دانشآموزان در حفاظت از طبیعت به عنوان سفیران کوچک محیطزیست بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گرفته است.
الهام رضایی در گفتوگو با پانا بیان کرد: «با افزایش چالشهای زیستمحیطی در ایران و جهان، نقش نسل جوان بهویژه دانشآموزان در حفاظت از طبیعت بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گرفته است.»
وی افزود: «دانشآموزان وقتی درگیر فعالیتهای محیطزیستی میشوند، رفتار خانوادههای خود را نیز تغییر میدهند؛ به عبارت دیگر، مدرسه به موتور محرک فرهنگ حفاظت از طبیعت در جامعه تبدیل میشود.»
رضایی ادامه داد: «در سالهای اخیر توجه به نقش دانشآموزان در حفاظت از محیط زیست به عنوان یکی از مهمترین محورهای آموزشی مدارس مورد تأکید قرار گرفته است.اجرای برنامههای آموزشی مرتبط با تفکیک زباله، صرفهجویی در مصرف آب و انرژی، و کاشت درخت در مدارس باعث شده تا بسیاری از دانشآموزان به عنوان سفیران کوچک محیط زیست در خانواده و جامعه شناخته شوند.»
کارشناس محیط زیست اظهار کرد: «آموزش صحیح و عملی در سنین پایین،زمینهساز شکلگیری رفتارهای پایدار در آینده است.برگزاری اردوهای آموزشی،مسابقات محیطزیستی، و برنامههای پژوهشی دانشآموزی در مدارس میتواند روحیه مسئولیتپذیری نسبت به طبیعت را در میان نسل جوان تقویت کند.مشارکت فعال دانشآموزان در این برنامهها، نشانهای از آگاهی فزاینده آنان نسبت به اهمیت حفظ زمین و منابع طبیعی است.»
رضایی خاطرنشان کرد:« برای گسترش فرهنگ حفاظت از محیط زیست، همکاری خانوادهها با مدارس نقشی اساسی دارد.ترویج رفتارهای ساده اما مؤثر مانند کاهش مصرف پلاستیک، استفاده از وسایل قابل بازیافت و توجه به پاکیزگی فضاهای عمومی، زمانی به نتیجه مطلوب میرسد که دانشآموزان این ارزشها را در خانه و مدرسه به طور همزمان تمرین کنند. بدین ترتیب، آموزش و الگوگیری از سنین دانشآموزی میتواند گامی مؤثر در شکلگیری جامعهای سبز و پایدار باشد.»
این کارشناس اضافه کرد:«مشارکت گروهی دانشآموزان در پروژههای زیستمحیطی، حس مسئولیت اجتماعی و همکاری جمعی را در آنان تقویت میکند.این روند میتواند در آینده به شکلگیری نسلی از مدیران، شهروندان و متخصصانی بینجامد که تصمیمهای آنان با اصول توسعه پایدار هماهنگ خواهد بود.»
وی در پایان توصیه کرد:«نهادهای آموزشی و خانوادهها با حمایت از خلاقیت دانشآموزان در این زمینه، زمینهساز فرهنگ حفظ محیطزیست در سطوح گستردهتر اجتماعی شوند؛ فرهنگی که نهتنها زمین را برای زیستن نسلهای آینده امنتر میکند، بلکه الگویی پایدار برای اصلاح سبک زندگی شهری ارائه میدهد.»
ارسال دیدگاه