معلم دبیرستان سیزده آبان ناحیه یک کرج:
محیطهای یادگیری تعاملی تأثیر مستقیم بر روحیه دانشآموزان دارد
کرج (پانا) - معلم دبیرستان سیزده آبان ناحیه یک کرج گفت: در سالهای اخیر، نظام آموزشی با چالشهای متعددی مواجه شده که یکی از این چالشها، رفتارهای خشک و سنتی در کلاسهای درس است که میتواند تأثیرات منفی بر روحیه و انگیزه دانشآموزان داشته باشد.

مهناز علیرضایی در مورد پیامد رفتارهای خشک و سنتی در کلاسهای درس در گفتوگو با پانا عنوان کرد: «در بسیاری از کلاسها، معلمان بر شیوههای قدیمی تدریس متکی هستند که عمدتاً شامل سخنرانیهای طولانی، تمرینات تکراری و عدم تعامل با دانشآموزان میشود. این روشها نهتنها خستهکننده هستند، بلکه میتوانند حس کنجکاوی و اشتیاق به یادگیری را در دانشآموزان کاهش دهند.»
وی افزود: «تحقیقات نشان میدهند که محیطهای یادگیری فعال و تعاملی بهطور قابل توجهی میتوانند روحیه دانشآموزان را بهبود بخشند. وقتی که دانشآموزان فرصت دارند تا در بحثها شرکت کنند، سوال بپرسند و نظرات خود را بیان کنند، احساس ارزشمندی و تعلق بیشتری پیدا میکنند. برعکس، رفتارهای خشک و غیرتعاملپذیر میتواند منجر به احساس بیتوجهی و عدم ارتباط با معلم و درس شود.»
علیرضایی ادامه داد: «به عنوان یک معلم، مشاهده کردهام که دانشآموزانی که در کلاسهای تعاملی و با روشهای نوین آموزشی شرکت میکنند، معمولاً از نظر روحی و عاطفی در وضعیت بهتری قرار دارند. آنها بیشتر به یادگیری علاقهمند هستند و در نتیجه عملکرد بهتری نیز دارند.»
وی بیان کرد: «بنابراین برای ارتقای روحیه دانشآموزان و ایجاد یک فضای یادگیری مثبت، لازم است معلمان به سمت استفاده از روشهای نوین آموزشی حرکت کنند. ایجاد فضایی دوستانه تشویق به بحث و تبادل نظر و استفاده از فناوریهای آموزشی میتواند به شکل قابل توجهی به بهبود وضعیت روحی دانشآموزان کمک کند.»
معلم دبیرستان سیزده آبان ناحیه یک کرج گفت: «تغییر در رویکرد آموزشی نهتنها به نفع دانشآموزان است، بلکه میتواند تجربه تدریس را برای معلمان نیز لذتبخشتر کند.»
ارسال دیدگاه