آموزگار پایه سوم ابتدایی مدرسه حضرت ولی‌عصر (عج) شهرستان ساوجبلاغ:

نمره‌دهی در مقطع ابتدایی ارتباط بین معلم و دانش‌آموز را تضعیف می‌کند

کرج(پانا)-آموزگار پایه سوم ابتدایی مدرسه حضرت ولی‌عصر (عج) شهرستان ساوجبلاغ گفت: نمره‌دهی در مقطع ابتدایی، ارتباط بین معلم و دانش‌آموز را تضعیف می‌کند؛ زیرا محبت تا ۱۲ سالگی تأثیرگذارتر از تنبیه است.

کد مطلب: ۱۶۲۰۷۷۶
لینک کوتاه کپی شد
نمره‌دهی در مقطع ابتدایی ارتباط بین معلم و دانش‌آموز را تضعیف می‌کند

هاجر معدنی‌پور، با اشاره به تجربه‌های خود در زمینه نمره‌دهی در دوره ابتدایی در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد: «نمره‌ها می‌توانند هم انگیزه‌بخش باشند و هم آسیب‌زا؛ بسته به سطح دانش‌آموز و شیوه اجرای آن متفاوت است.»

وی افزود:«در تجربه تدریس پایه ششم،نمره‌دهی برای دانش‌آموزان متوسط تا عالی تأثیر مثبت دارد و موجب تلاش بیشتر آنان می‌شود،اما برای دانش‌آموزان ضعیف،باعث سرخوردگی و افت شدید روحیه می‌گردد.» 

معدنی‌پورادامه داد: «دانش‌آموزانی داشتم که در پایه اول و دوم نمرات پایینی داشتند، اما با رشد ذهنی و جسمی در پایه‌های بالاتر توانستند به سطح خوب و خیلی خوب برسند.اگر نظام نمره‌دهی سخت‌گیرانه در همان سال‌های ابتدایی اعمال می‌شد،احتمالاً در همان سطح باقی می‌ماندند.» 

این آموزگار باسابقه، درباره تأثیر نمره‌ها براحساس امنیت دانش‌آموزان گفت:«نمره زیر ۱۰ نه‌تنها دانش‌آموز را تحت فشار قرار می‌دهد،بلکه معلم را نیز در معرض بازخواست مدیران قرار می‌دهد.این فشارها به‌طور ناخودآگاه بر ارتباط عاطفی بین معلم و دانش‌آموز تأثیر منفی می‌گذارد.» 

معدنی‌پور تصریح کرد:«اعتماد بین معلم و دانش‌آموز نیز تحت‌تأثیر مستقیم نمره‌دهی قرار دارد.وقتی نمره به‌عنوان تنها معیار سنجش باشد،رابطه انسانی و عاطفی آسیب می‌بیند.» 

وی در پاسخ به این سؤال که چگونه می‌توان بین ارزیابی علمی و حفظ رابطه انسانی تعادل برقرار کرد،اظهار نمود:«داشتن وجدان کاری،طراحی آزمون‌های عملکردی،استفاده از روش‌های هدفمند یادگیری و ایجاد ارتباط مؤثر با والدین،از راهکارهای حفظ این تعادل هستند.» 

وی نقش والدین و مدیریت مدرسه را در درک صحیح نمره‌دهی بسیار مهم دانست و بیان کرد:«در ابتدا با سیستم توصیفی مخالف بودم،اما اکنون معتقدم اگر اولیا و مدیران شناخت کافی از این سیستم داشته باشند و معلم نیز اعتماد آنان را جلب کند،بازدهی آموزشی دوچندان خواهد شد.» 

معدنی‌پور توصیه کرد:«تا پایه پنجم،دانش‌آموزان در حال رشد ذهنی و جسمی هستند. باید بپذیریم که نمره‌دهی در این سنین،ارتباط بین معلم و دانش‌آموز را تضعیف می‌کند. محبت تا ۱۲ سالگی تأثیرگذارتر از تنبیه است.» 

وی در ادامه افزود:«در این سن،قابل‌قبول بودن در میان هم‌کلاسی‌ها،حتی با اختلاف جزئی،بهتر از دریافت نمره‌  است که فاصله زیادی با دیگران دارد.» 

در پایان،این آموزگار پرتجربه پیشنهادهایی برای اصلاح نظام ارزیابی ارائه داد:«تبدیل ملاک‌های ارزیابی توصیفی به چند مرحله مشخص،آموزش هدفمند برای معلمان پایه اول تا ششم،الزام مطالعه درباره رشد ذهنی کودکان برای آموزگاران و والدین،طراحی آزمون‌هایی برای سنجش سطح آموزش معلمان و ارتقای دانش حرفه‌ای آنان بسیار مهم و بااهمیت است.»

خبرنگار : دانش‌آموز:فاطمه هاشم زاده

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار