مدیر دبیرستان هیاتامنایی باهنر ناحیه دو کرج:
انتقال دانش توسط معلم و دریافت توسط دانشآموزان قدیمی شده است
کرج (پانا) - مدیر دبیرستان هیاتامنایی شهید باهنر ناحیه دو کرج گفت: آموزش دیگر مانند گذشته، مسیر یکطرفه نیست و انتقال دانش توسط معلم و دریافت منفعل توسط دانشآموز، یک مدل منسوخشده است.

افضل افضلنیا در گفتوگو با پانا بیان کرد:«چالش اصلی ما در حال حاضر نه در محتوای درسی،بلکه در زبان مشترک و روشهای ارتباطی است.دانشآموزان امروز با یک دنیای کاملاً دیجیتالی و اشباع از اطلاعات بزرگ شدهاند،در حالی که بسیاری از روشهای تدریس ما همچنان ریشه در دوران پیش از اینترنت دارند.این تفاوت پارادایم،گاهی باعث میشود تلاشهای معلم برای برقراری ارتباط، به عنوان «سختگیری غیرضروری»یا «عدم درک متقابل» تعبیر شود.»
وی افزود:«این شکاف صرفاً مربوط به سن نیست؛بلکه به تفاوت در تجربه زیسته برمیگردد.درک این تفاوت برای معلمان حیاتی است تا بتوانند محتوای آموزشی را با جهان واقعی دانشآموزان پیوند دهند.اگر معلم نتواند زمینه مشترکی با دانشآموز ایجاد کند، عملاً ارتباط آموزشی قطع شده و یادگیری سطحی باقی میماند.تلاش برای حفظ روشهای سنتی بدون در نظر گرفتن بستر جدید،مقاومت در برابر تغییر را در هر دو طرف تقویت میکند.»
افضلنیا ادامه داد:«برای عبور از این مانع،مدارس باید آموزش مهارتهای نرم و سوادرسانهای را همراستا با آموزشهای سنتی قرار دهند.این امر مستلزم بازنگری جدی در سرفصلها و اولویتبندیهای آموزشی است.همچنین، لازم است به معلمان آموزش دهیم که چگونه از هویت دیجیتال دانشآموز به عنوان یک پل ارتباطی استفاده کنند، نه یک عامل حواسپرتی یا عاملی که باید سرکوب شود.»
مدیر مدرسه باهنر گفت: «بازخوردگیری دوطرفه ،پروژهمحور شدن یادگیری و ادغام ابزارهای تعاملی،کلید بازیابی اعتماد و بهبود مؤثر تعاملات در کلاس درس است. نادیده گرفتن این شکاف نسلی به معنای افزایش نرخ بیانگیزگی و افت تحصیلی دانشآموزانی است که احساس میکنند صدایشان شنیده نمیشود.ایجاد فضایی امن برای پرسشگری و حتی شکست،میتواند پلی مستحکم بین نسلها بسازد.»
ارسال دیدگاه