منظوری درجمع مربیان پرورشی البرز:
تربیت نسل امروز،شناخت ظرفیتها،تغییر روشها و حضور میدانی است
کرج(پانا)- تربیت نسل امروز،شناخت ظرفیتها،تغییر روشها و حضور میدانی است این نسل،سرمایه ماست.اگر امروز درست دیده شوند،فردا درست خواهند دید.

فرهاد منظوری در دومین روز از دوره دانشافزایی مربیان و معاونان پرورشی مدارس با تشریح برنامههای سال تحصیلی جدید،از آغاز دور تازهای از فعالیتهای تربیتی با رویکرد نوین،عملگرایانه و متناسب با اقتضائات نسل جدید خبر داد.
وی در ابتدای سخنان خود بااشاره به برگزاری دورههای دانشافزایی مربیان در هفتههای منتهی به آغاز رسمی کلاسهای درس گفت:پیش از باز شدن مدارس،همکاران پرورشی با انگیزه بالا وارد میدان شدند.یکی از مربیان به تنهایی ۸۶ دانشآموز را به مدرسه آورد و پیش از روز آغاز، تمرین برنامههای پرورشی را کلید زدند؛ این یعنی ظرفیت عظیم و شوق خدمت در دل نیروهای فرهنگی وجود دارد و فقط باید بستر را برای بروز آن فراهم کرد.
منظوری تأکید کرد:برنامههای تربیتی امسال با رویکرد «عمل به جای شعار» پیریزی شدهاند.وی گفت شما که میخواهید با دانشآموز کار کنید،باید خودتان بلد باشید. کسی که میخواهد ریاضی درس بدهد،باید خودش ریاضی بلد باشد.کار تربیتی نیز از این قاعده مستثنی نیست.ابتدا باید خود مربی پرورشی اهل تربیت،دغدغهمند و الگو باشد.
وی با یادآوری اینکه بعد از وقفهای سهساله،بار دیگر جشنوارههای دانشآموزی در استان برگزار شده،افزود:در این رویدادها بیش از ۱۲۰۰ دانشآموز در قالب سه گروه و طی چهار روز گردهم آمدند.این جشنوارهها فقط رقابت نبود،بلکه فرصت دیدهشدن بود. چیزی که نسل امروز شدیداً به آن نیاز دارد.دانشآموز اگر دیده نشود،دلسرد میشود؛ما باید قدر این ظرفیتها را بدانیم.
معاون پرورشی و فرهنگی استان در ادامه از طرح راهبردی «هر دانشآموز یک نقش، هر دانشآموز یک تشکر» به عنوان محور فعالیتهای تربیتی سال جدید یاد و عنوان کرد: بچهها باید در مدرسه نقش داشته باشند.هیچ دانشآموزی نباید بدون مسئولیت باشد.مشارکت در کارها،از خادمالمصلینها و همیاران مشاور گرفته تا اعضای شوراهای دانشآموزی،پیشتازان،بسیج، انجمنهای علمی،فرهنگی،هنری، همهوهمه باید سهمی در ساختار مدرسه داشته باشند.مدرسهای که برنامه آغازین ندارد،سرود ملی نمیخواند و پرچم بالا نمیبرد،مدرسهای خاموش است.بچهها باید در مدیریت فرهنگی مدرسه سهیم باشند و این وظیفه ماست که فضا را برایشان مهیا کنیم.
وی نماز را اولویت اصلی فعالیتهای پرورشی در سال جدید عنوان کرد و گفت:نماز ستون تربیت دینی است.هرچقدر برای نماز کار کنیم،یعنی برای سلامت روانی و اخلاقی دانشآموزان تلاش کردهایم.نماز فقط عبادت نیست؛دیوار بلندی است بین بچهها و آسیبهای اجتماعی.اما این مسیر نیازمند برنامهریزی و حضور مستمر است.نمیتوان انتظار داشت همه در هفته اول نمازخوان شوند.باید صبور بود و تدریجی حرکت کرد.
منظوری اضافه کرد:تفاوت مدرسهای که عواملش در نماز جماعت حضور فعال دارند با مدرسهای که فقط از بلندگو اذان پخش میکند بسیار زیاد است.نماز با الگو نهادینه میشود،نه با توصیههای تکراری
وی در بخش دیگری از سخنان خود به اصول حاکم بر تربیت از منظر رهبر معظم انقلاب پرداخت و بیان کرد:کار تربیت باید از جایی آغاز شود که بچهها احساس نیاز میکنند و به نقطهای ختم شود که مکتب میخواهد.شناخت دقیق ظرفیتهای دانشآموز و برنامهریزی متناسب با آن،اساس کار است.دیگر نمیتوان با روشهای تربیتی سنتی و تکبعدی پیش رفت.نسل امروز باهوشتر،دقیقتر و تحلیلگرتر از گذشته است.امروز تربیت قرنطینهای،یعنی جدا کردن دانشآموز از واقعیتها،دیگر کارایی ندارد.ما باید روشها را اصلاح و بهروز کنیم.
منظوری با تأکید براینکه «مربی پرورشی باید خودش الگو باشد» اظهار کرد:اینکه ما فقط از بلندگو سخنرانی کنیم کافی نیست.بچهها عمل ما را میبینند.اگر مدرسهای نماز جماعت مداوم دارد،دلیلش حضور مؤثر عوامل آن مدرسه است،نه تبلیغ خشک.ما در مدارس دخترانه و پسرانه، چه در صبح و چه در نوبت عصر،با برنامهریزی برای نماز جماعت و دیگر فعالیتهای تربیتی،اثرات خوبی دیدیم.
وی در ادامه افزود:ما به دانشآموزانی نیاز داریم که فکری تربیت شده باشند.باید باورهایشان را تقویت کنیم؛نه از طریق تلقین،بلکه با استدلال.باید شبهاتشان را بشنویم و پاسخ بدهیم.این وظیفه فقط بر دوش معلم پرورشی نیست،همه معلمان باید در آن سهیم باشند.معلم ریاضی یا زیست هم میتواند از فرصت کلاس برای انتقال مفاهیم فرهنگی و دینی استفاده کند.اگر در مدرسه درس پرورشی داریم،باید محتوای پرورشی داشته باشیم،نه اینکه فقط ساعت را پر کنیم.
منظوری از همه مدیران مدارس خواست که بر اجرای دقیق درس پرورشی نظارت داشته باشند و آن را جدی بگیرند.همچنین بااشاره به ضرورت آمادگی روحی و فکری نوجوانان برای مواجهه با تهدیدات اجتماعی و فرهنگی گفت:امور تربیتی قله دفاع از ارزشها است. باید دانشآموزان را برای دفاع از باورهایشان آماده کنیم.اگر میخواهیم دانشآموزی در آینده بتواند در برابر هجمههای فرهنگی مقاومت کند،امروز باید مجهز به معرفت،منطق، و ایمان باشد.
معاون پرورشی و فرهنگی البرز ادامه داد:بزرگترین چالش امروز ما حسگرایی است؛ یعنی دانشآموز فقط چیزی را میپذیرد که با حواس پنجگانهاش قابل درک باشد.اگر از قیامت حرف بزنیم،میگوید کی دیده؟ ما باید کمک کنیم تا دانشآموز به درک معرفتی و استدلالی برسد،نه فقط احساسی.این چالش تربیتی با شعار حل نمیشود،برنامهریزی دقیق میخواهد.
وی در بخش پایانی سخنان خود به برخی بایستههای اخلاقی و رفتاری مربی پرورشی اشاره و بیان کرد:مربی تربیتی باید مسئولیتپذیر،منضبط،پرتلاش،صبور و با نشاط باشد. باید اهل کار جمعی،دارای سعهصدر و شجاع در اقدام باشد.نباید از مشکلات فرار کند. باید به ظاهر و باطن خود توجه کند؛مربی پرورشی باید خلقاً و خُلقاً تربیتیافته باشد. رفتار و پوشش او، برای بچهها پیامی دارد.اگر عاشق این کار هستیم، باید سختیهایش را هم بپذیریم.
منظوری همچنین از همکاران خواست که برای بهروزرسانی دانش خود تلاش کنند و ضمن پرهیز از شتابزدگی و قضاوتهای سطحی،در میدان تربیت با درایت و برنامهریزی عمل کنند.زیرا تربیت درست با همکاری همه ارکان مدرسه،از معلم گرفته تا مدیر و خانواده محقق میشود.
وی در پایان از تمام مدیران،مربیان، مشاوران،اولیا و دانشآموزانی که با عشق،همت و مشارکت خود در برنامههای تربیتی سال جدید حضور دارند، تقدیر کرد و گفت: این نسل،سرمایه ماست.اگر امروز درست دیده شوند،فردا درست خواهند دید.مدرسه فقط محل آموزش نیست؛سنگر فرهنگ،ارزش و انسانسازی است.امیدوارم همه با هم،از این فرصت طلایی استفاده کنیم.
ارسال دیدگاه