معاون آموزش متوسطه ناحیه ۴ کرج:
سندتحول بنیادین آموزش و پرورش از تربیت تمامساحتی تا توانمندسازی نیروی انسانی اجرا میشود
کرج(پانا)-معاون آموزش متوسطه ناحیه ۴ کرج گفت:اجرای سندتحول بنیادین آموزش و پرورش در ناحیه ۴ کرج؛از تربیت تمامساحتی تا توانمندسازی نیروی انسانی طراجی و اجرا شده است.

طاهره جعفری درگفتوگو با پانا عنوان کرد:« بااشاره به اهمیت سندتحول بنیادین آموزش و پرورش،ازاجرای برنامههای گستردهای در سطح مدارس متوسطه این ناحیه خبرداد که با هدف تربیت نسلی تراز انقلاب اسلامی طراحی و اجرا شده است.»
جعفری در تشریح اهداف این سند گفت:«سندتحول بنیادین،مدرسه را به کانون اصلی پیشرفت کشور تبدیل میکند. هدف نهایی آن تربیت نسلی مؤمن،دانا،مسئولیتپذیر و خلاق با هویت ایرانی-اسلامی است که زندگی خود را بر پایه ارزشهای دینی و ملی سامان میدهد.»
وی افزود:«این سند نظام آموزشی را از حافظهمحوری به سمت تربیت متوازن در ۶ ساحت اعتقادی،اخلاقی،علمی،فرهنگی، زیستی و اجتماعی سوق مینماید.»
جعفری بااشاره به تفاوتهای کلیدی این سند با برنامههای گذشته اظهار کرد:«تغییر مأموریت از آموزشمحوری به تربیتمحوری،نگاه کلنگر به نظام آموزشی،تمرکز برمدرسه به عنوان کانون تحول و استقرار برنامه درسی ملی از جمله ویژگیهای برجسته این سند است.»
وی با تأکید بر نقش کلیدی نیروی انسانی گفت: «دراین سند،معلمان به عنوان مربیان تحولآفرین و مدیران مدارس به عنوان رهبران تربیتی معرفی شدهاند.آنها باید با خلاقیت و نوآوری،مدرسه را به محیطی پویا و یادگیرنده تبدیل کنند.»
جعفری از اجرای طرحهای متنوعی در ناحیه ۴ کرج خبرداد و افزود:«برگزاری کارگاههای توانمندسازی،تدوین برنامه عملیاتی مدارس تراز، غنیسازی فعالیتهای پرورشی و بازنگری در فرآیندهای نظارتی از جمله اقدامات مهم در راستای تحقق اهداف سندتحول بنیادین هستند.»
وی بااشاره به موانع موجود اضافه کرد:«فرهنگ کنکور،مقاومت در برابر تغییر،کمبود امکانات و حجم زیاد کتب درسی از جمله چالشهایی هستند که اجرای سند را در دوره متوسطه با دشواریهایی مواجه کردهاند.»
جعفری از اجرای مستمر طرح توانمندسازی خبرداد و اظهارکرد:«برگزاری دورههای آموزشی حضوری و مجازی،تشکیل گروههای یادگیری حرفهای و تولید بستههای آموزشی از جمله اقدامات برای آمادهسازی دبیران به عنوان مجریان اصلی سند است.»
معاون آموزش متوسطه ناحیه ۴ کرج به نتایج اولیه اجرای سند در ناحیه ۴ اشاره و تصریح کرد:«افزایش آگاهی مدیران و معلمان،تقویت رشتههای مهارتی در هنرستانها،استقبال از جشنوارههای علمی-تربیتی و تدوین برنامه عملیاتی درمدارس از جمله دستاوردهای قابل توجه هستند.»
جعفری درباره ارزیابی اجرای سند گفت «ارزیابیها عمدتاً از طریق برنامه تعالی مدیریت مدرسه و ارزشیابی کیفی-توصیفی انجام میشود.البته هنوز نظام ارزیابی یکپارچهای برای سنجش تحقق کامل اهداف سند درهمه مدارس مستقر نشده است.»
وی شاخصهای ارزیابی را ترکیبی و کیفی دانست و افزود:«شاخصهای فرآیندی مانند میزان حضور فعال معلمان در دورههای توانمندسازی،تدوین برنامه تعالی توسط مدرسه،تنوع درفعالیتهای پرورشی و فوق برنامه،شاخصهای بروندادی مانندمیزان رضایتمندی اولیا،رشد مشارکت دانشآموزان در فعالیتهای گروهی،ارتقای مهارتهای زندگی و اجتماعی دانشآموزان،و استقرار روشهای ارزشیابی کیفی و شاخصهای ساختاری مانند تجهیز کتابخانهها و کارگاهها،نسبت مشاور به دانشآموز و استانداردهای فضای آموزشی،از جمله معیارهای سنجش موفقیت میباشند.»
در پایان، جعفری پیشنهاداتی برای ارتقای اجرای سند ارائه دادو گفت:«تقویت ارتباط خانه و مدرسه،افزایش اختیار عمل مدارس،تأمین منابع هدفمند،تدوین نظام پاداش برای مدارس پیشگام و اجرای پایلوت منطقهای از جمله راهکارهای پیشنهادی هستندکه میتواند در راستای بهتر انجام شدن سندتحول بنیادین صورت گیرد.»
ارسال دیدگاه