مدیرمدرسه شهید پناهی۲ ناحیه دو کرج و شهرستان فردیس:
فرآیند ثبتنام دانشآموزان اتباع با ساختاری پیچیده همراه است
فردیس(پانا)-مدیرمدرسه شهید پناهی۲ ناحیه دو کرج و شهرستان فردیس عنوان کرد:فرآیند ثبتنام دانشآموزان اتباع با موانع اداری،قانونی و ساختاری پیچیده همراه است.

فاطمه بازیار درگفتوگو با پانا عنوان کرد: «فرآیند ثبتنام دانشآموزان اتباع با موانع اداری،قانونی و ساختاری پیچیده همراه است که نیازمند همکاری انسانی و دقیق از سوی مسئولین میباشد زیرا تأخیر در استعلام،مدارک نامعتبر و مشکلات محل سکونت،روند آموزش را برایشان دشوار کرده است. »
وی افزود:«یکی از چالشهای مهمی که اتباع در فرآیند ثبتنام با آن مواجه هستند،استعلام دیرهنگام است.ما نمیتوانیم شخصاً تشخیص دهیم که آیا مجاز هستند یا نه،حتماً باید استعلام گرفته شود.پاسخ استعلامها نیز بسیار دیر میرسد،که این خود یک چالش بزرگ است.بهعنوان مثال، برای یک نفر از اتباع که حدود یک هفته یا دو هفته است در حال پیگیری استعلام هستیم، هنوز پاسخی دریافت نکردهایم»
بازیار مطرح کرد:«در مرحله بعد،مدارکی که اتباع ارائه میدهند،اغلب ضعف دارند.برخی از آنها برگه آمایش دارند،برخی دیگر مدارک جداگانهای میآورند که مشخص نیست اعتبارشان چقدر است.بعضیها پاسپورت دارند و حتی اظهار میکنند که برای گرفتن پاسپورت پول پرداخت کردهاند.از نظر مدارکی،بسیاری از آنها دارای اشکالات جدی هستند.»
وی گفت:«برخی هم برای ثبت نام دیر اقدام میکنند و کتابهای درسیشان را با تأخیر دریافت میکنند؛احتمالا کتابهایشان در اواسط مهرماه تحویل داده شود.سال گذشته نیز بسیاری از آنها کتاب نگرفتند.»
بازیار توضیح داد:«در فرآیند ثبتنام،بهویژه برای کلاس اولیها و کلاس چهارمیها مشکلات بیشتری وجود دارد. دانشآموران کلاس اولی در سنجش با مشکلات زیادی مواجه میشوند.این دانشآموزان باید از مرکز بهداشت برگه گواهی سلامت بگیرند.اما چون اطلاعاتشان در سیستم بهداشت ثبت نشده،کارت واکسنهایی که دارند نیز فاقد اعتبار لازم هستند در سنجش به مشکل میخورند و نمیتوانند ثبت نام کنند.»
وی همچنین بیان کرد:«از دیگر چالشها،قولنامههای محل سکونت اتباع است.بسیاری از قولنامهها به نام خودشان نیست.چون اتباع نمیتوانند خانهای را به نام خود ثبت کنند یا اجاره کنند،معمولاً با یک ایرانی توافق میکنند که خانه را به نام او اجاره یا خریداری کنند که اکثرا فاقد اعتبار لازم برای ثبتنام می باشند و مشکلات پیچیده ای به وجود می آید.»
بازیار تاکید کرد:«ما بهعنوان نیروهای اجرایی،تابع قوانین کشور هستیم.چه سازمان ملل،چه نهادهای مردمی،همگی تأکید دارند که باید همکاری لازم را با اتباع داشته باشیم.»
وی در پایان در روند تحصیل دانشآموزان اتباع اضافه کرد:«همانطور که یک ایرانی از آموزش،بهداشت و سایر خدمات بهرهمند میشود،اتباع نیز باید از این خدمات برخوردار باشند.ما هیچگاه تبعیض نژادی قائل نشدهایم.وقتی وارد سیستم مدرسه میشوند،دیگر بهعنوان اتباع شناخته نمیشوند،بلکه بهعنوان یک دانشآموز هستند و از تمامی امکانات مدرسه و آموزش بهره مند میشوند.»
ارسال دیدگاه