مدیر دبیرستان حضرت مریم(س) ناحیه ۲ کرج:
استفاده از روشهای متنوع،کلید شناسایی دقیق استعدادهای پنهان است
کرج(پانا)-مدیر دبیرستان دخترانه حضرت مریم(س) ناحیه ۲ کرج و شهرستان فردیس گفت:فرآیند شناسایی و پرورش استعدادهای فرهنگی دانشآموزان در مدارس،برنامهای چندمرحلهای است که نقش کلیدی معلمان، مشارکت خانوادهها و رفع موانع موجود را میطلبد.

وحیده کاشفی درگفتوگو با پانا بیان کرد:«از ابتدای سال تحصیلی،مدارس با تشکیل کمیته فرهنگی و هنری شامل معاون،مشاور و معلمان پرورشی،کار خود را با پرسشنامههای علاقهسنجی آغاز میکنند.در کناراین،جلساتی با والدین برگزار میشود تا اطلاعات اولیه از علایق و استعدادهای فرزندانشان به دست آید.»
وی افزود:«کارگاههای مقدماتی درحوزههایی همچون خوشنویسی،موسیقی،تئاتر،شعر، داستاننویسی و نقاشی برگزار میشود.معلمان نیز رفتارها و تواناییهای دانشآموزان را در فعالیتهای کلاسی زیر نظر میگیرند و نتایج را ثبت میکنند.همچنین انجمنهایی مانند باشگاه کتاب یا گروههای سرود و نمایش بهصورت داوطلبانه شکل میگیرد.»
کاشفی اضافه کرد:«مدارس سپس جشنوارههای داخلی برای ارائه آثار هنری و فرهنگی برگزار کرده و هنرمندان محلی یا اساتیددانشگاهی را برای کارگاههای تخصصی دعوت میکنند.دانشآموزان در قالب پروژههای گروهی مثل نمایشگاهها یا روزنامههای دیواری فرصت تجربهاندوزی پیدا میکنند.»
وی در ادامه اشاره کرد:«دانشآموزان مستعد به مسابقات منطقهای و استانی معرفی میشوند.آثار آنان در سطح جامعه به نمایش گذاشته شده و جلسات مشاوره فردی برای هدایت بهتر و تشویق به ادامه مسیر هنری و فرهنگی تدارک دیده میشود.»
مدیر دبیرستان حضرت مریم اظهارکرد:«پایان سال تحصیلی زمان ارزیابی عملکرد فرهنگی دانشآموزان است.جوایز و تقدیرنامهها به برگزیدگان اهدا میشود و پرونده فرهنگی و هنری برای هر دانشآموز تشکیل میگردد تا مجموعه فعالیتها و آثار او در سالهای آینده نیز پیگیری شود.»
کاشفی خاطر نشان کرد:«این فرآیند تنها با نقشآفرینی پررنگ معلمان ممکن است.آنان با مشاهده دقیق رفتارهای روزمره،توجه به نشانههای خلاقیت درنقاشی،نویسندگی یا اجرای نمایشی و همچنین ایجاد محیطی امن و پذیرنده برای بیان ایدهها،نخستین گام را برمیدارند.الگوسازی از طریق معرفی شخصیتهای فرهنگی و هنری،ارائه بازخورد مثبت به تلاشهای خلاقانه و معرفی منابع آموزشی و فعالیتهای مناسب،بخشی دیگر از مسئولیت آنان است.»
وی ادامه داد:«از سوی دیگر،خانوادهها بهعنوان اولین محیط یادگیری،نقش حیاتی در شکوفایی استعدادها دارند.مشارکت در برنامههای مدرسه،ارائه بازخوردمنظم،طراحی فعالیتهای خانوادگی مشترک مانند «روز فرهنگی خانواده»،حمایت عاطفی و پرهیز از مقایسه فرزندان با دیگران از جمله راهکارهایی است که میتواند مسیر رشد استعدادهای هنری و فرهنگی را هموار کند.»
کاشفی بیان کرد:«با وجود همه این تلاشها،موانعی جدی بر سر راه شناسایی استعدادها قرار دارد؛ از جمله تمرکز بیشازحد بر دروس نظری،نبود امکانات و بودجه کافی،تراکم بالای کلاسها،کمبود آموزش معلمان درحوزه پرورش استعداد فرهنگی و حتی بیتوجهی برخی خانوادهها به اهمیت هنر،محدودیتهای مالی خانوادهها،ترس دانشآموزان از قضاوت یا تمسخر همسالان و کمارزش دانستن فعالیتهای فرهنگی در سطح جامعه نیز از دیگر چالشها است.»
وی خاطر نشان کرد:«برای غلبه بر این موانع،مدارس به زیرساختهای متنوعی نیاز دارند؛ سالنهای چندمنظوره برای نمایش و موسیقی،کارگاههای هنری مانند خوشنویسی و صنایعدستی،کتابخانههای غنی،فضاهای نمایشگاهی،ابزار و تجهیزات آموزشی و دیجیتال، نیروی انسانی متخصص و مشاوران پرورشی، آشنا با استعدادسنجی،بودجه کافی و همکاری انجمن اولیا و مربیان.همچنین برگزاری اردوهای فرهنگی،جشنوارهها،تشکیل انجمنهای دانشآموزی و استفاده از حمایت نهادهای فرهنگی و اجتماعی میتواند این مسیر را پربارتر سازد.»
کاشفی بیان کرد:«توجه به استعدادهای فرهنگی نهتنها سبب افزایش اعتمادبهنفس، خلاقیت،خودباوری و قدرت بیان فردی میشود،بلکه تعلق به جامعه و فرهنگ بومی را تقویت میکند.فعالیتهای گروهی چون سرود،تئاتر و پروژههای فرهنگی،مهارتهای ارتباطی،مسئولیتپذیری و روحیه همکاری را پرورش میدهد و پیوند نسل جوان را با ریشههای فرهنگی عمیقتر میسازد.»
وی در پایان گفت:«در نهایت، پرورش استعدادهای فرهنگی دانشآموزان راهی برای تربیت شهروندانی خلاق،مسئول و آگاه است؛کسانی که میتوانند در بعد فردی و اجتماعی آیندهای روشنتر برای جامعه رقم بزنند.»
ارسال دیدگاه