آگاهی ناکافی دانشآموزان از شمارههای اضطراری
زنگ خطری برای آموزشهای ایمنی
کرج(پانا)- بررسی میدانی در چند مدرسه شهرستان ساوجبلاغ، حاکی از آن است که بسیاری از دانشآموزان مدارس استان البرز، آگاهی دقیقی از شمارههای اضطراری و نحوه تماس صحیح با مراکز امدادی ندارند و این مساله، ضرورت تقویت آموزشهای ایمنی در مدارس را دوچندان کرده است.

بررسی میدانی در چند مدرسه شهرستان ساوجبلاغ، حاکی از آن است که هرچند نام برخی شمارههای اضطراری مانند ۱۱۰ «پلیس» و ۱۱۵ «اورژانس» در میان دانشآموزان شناخته شده است اما در خصوص شمارههایی همچون ۱۲۵ «تشنشانی» یا ۱۲۱ «برق» و همچنین نحوه صحیح برقراری تماس با این مراکز، آگاهی بسیاری از آنان محدود یا ناقص است.
مهدی معدنی، یکی از معلمان مدرسه ابتدایی شهدای ساوجبلاغ با اشاره به این ضعف در گفتوگو با پانا بیان کرد: «دانشآموزان شمارههایی مانند پلیس و اورژانس را حفظ کردهاند اما در زمان وقوع حادثه نمیدانند چگونه باید موقعیت خود را بهطور دقیق شرح دهند.همین مسئله میتواند روند امدادرسانی را با تأخیر مواجه کند.»
وی ادامه داد: «نتایج مشاهدات نشان میدهد که بخش قابل توجهی از دانشآموزان نمیدانند هنگام تماس با شمارههای اضطراری،باید چه اطلاعاتی را در اولویت اعلام کنند.برخی تنها به بیان کلیات بسنده میکنند و برخی دیگر به دلیل اضطراب یا ناآگاهی،قادر به توضیح صحیح شرایط نیستند.»
احمد نجفی ، کارشناس آموزش و پیشگیری از حوادث در مدارس ساوجبلاغ نیز در گفتوگو با پانا خاطرنشان کرد:«آموزش مستمر شمارههای اضطراری و تمرین عملی در مدارس ضروری است.دانشآموزان باید بدانند که ارائه نشانی دقیق،ذکر نوع حادثه و تعداد افراد درگیر،از مهمترین اطلاعاتی است که باید در تماس اولیه منتقل شود.»
وی افزود:«کارشناسان برگزاری مانورهای امدادی، استفاده از بازیها و روشهای تعاملی در آموزش، و همچنین نصب پوسترهای آموزشی در مدارس را از جمله راهکارهای ارتقای آگاهی دانشآموزان درباره شمارههای اضطراری میدانند.»
این گزارش تأکید میکند که سرمایهگذاری درآموزشهای ایمنی و افزایش دانش پایه دانشآموزان در این حوزه، میتواند در آینده جان بسیاری از شهروندان را نجات دهد و از خسارات سنگین جلوگیری کند.
ارسال دیدگاه