معاون پرورشی دبیرستان حضرت خدیجه (س) ناحیه ۲ کرج:
اعتیاد رسانهای دانشآموزان مسئله جدی مدارس است
کرج(پانا)-معاون پرورشی و مدرس تفکر و سوادرسانهای دبیرستان حضرت خدیجه کبری (س) ناحیه ۲ کرج گفت:اعتیاد رسانهای و ناآگاهی نسبت به سواد دیجیتال در بین دانشآموزان یک مسئله مهم و جدی مدارس است.

سکینه میاندار درگفتوگو با پانا عنوان کرد:«اعتیاد رسانهای و ناآگاهی از سواد دیجیتال در میان دانشآموزان بهطور جدی رخنه کرده و به یک مسئله مهم تبدیل شده است از اینرو، ضرورت دارد که پیرامون آن تحقیقات بیشتری صورت گیرد.»
وی افزود:«در تعریف اعتیاد رسانهای،میتوان گفت این وضعیت زمانی رخ میدهد که فرد بهطور مفرط و خارج از کنترل از رسانهها و ابزارهای دیجیتال مانند تلفن همراه،شبکههای اجتماعی و بازیهای آنلاین استفاده کند.این موضوع در دانشآموزان بسیار جدی است؛ زیرا موجب میشود زمان زیادی صرف فعالیتهای غیرمفید شود،تمرکز بر درس کاهش یابد و سلامت جسمی و روانی آنان تحت تأثیر قرار گیرد.»
معاون پرورشی و مدرس تفکر و سوادرسانه اضافه کرد:«دعوامل متعددی در شکلگیری این مسئله نقش دارند؛ از جمله نبود نظارت و آگاهی کافی والدین و معلمان،فقدان آموزش مناسب درباره استفاده صحیح از فناوری،فشارهای اجتماعی برای حضور در شبکههای اجتماعی و جذابیت بالای بازیها و محتواهای آنلاین که بهراحتی توجه نوجوانان را جلب میکند.»
وی اظهار کرد:«سواد دیجیتال به معنای توانایی استفاده آگاهانه ،ایمن و مؤثر از فناوریهای دیجیتال است.این مفهوم شامل شناخت تهدیدات فضای مجازی،بررسی صحت اطلاعات،حفظ حریم خصوصی و مدیریت زمان استفاده از رسانهها میباشد.»
معاون پرورشی دبیرستان حضرت خدیجه کبری ناحیه ۲ کرج بیان کرد:«اهمیت سواد دیجیتال برای دانشآموزان دراین است که آنان را آماده میسازد تا نهتنها مصرفکنندهای هوشمند باشند،بلکه تولیدکننده محتوای سالم و مفید نیز گرددند.»
میاندار ادامه داد:«چند روش مهم برای مقابله با این معضل وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد،مثل آموزش مستمر در مدرسه با طراحی برنامههای درسی که مهارتهای سواد دیجیتال و مدیریت زمان استفاده از رسانهها را آموزش دهند.»
وی اضافه کرد:«افزایش دادن آگاهی والدین و معلمان برای نظارت صحیح و ایجاد الگوی رفتاری مناسب، برگزاری کارگاههای عملی برای دانشآموزان با محوریت شناسایی اخبار جعلی،حفظ امنیت شخصی و کنترل اعتیاد رسانهای،تشویق به فعالیتهای جایگزین مانند ترویج ورزش،هنر،مطالعه و فعالیتهای گروهی که وابستگی به فضای مجازی را کاهش دهد،و استفاده از اپلیکیشنهای مدیریت زمان برای کنترل استفاده از تلفن همراه و رایانه میباشد.»
میاندار در پایان گفت:«نیازمند همکاری جامع میان آموزش و پرورش،خانوادهها و رسانهها هستیم.فرهنگسازی،آموزش و ایجاد محیطی امن و سالم برای کودکان و نوجوانان از ضروریات است.باید توجه داشت که تکنولوژی ذاتاً منفی نیست؛بلکه نحوه استفاده ما از آن تعیینکننده تأثیرات آن خواهد بود.»
ارسال دیدگاه