جمعی از دبیران ناحیه دو کرج:
کلاس خوب، کلاسی است که دانشآموز در آن فقط شنونده نباشد
کرج(پانا)_جمعی از دبیران دبیرستان های ناحیه ۲ کرج و شهرستان فردیس گفتند:کلاس خوب، کلاسی است که دانشآموز در آن فقط شنونده نباشد،بلکه درگیر کشف و پرسشگری شود تا یادگیری عمیقتر و ماندگارتر شود.

بهار پوراسماعیلی درگفتگو با پانا به مقاومت ناخواسته در برابر تغییر و تداوم روشهای تدریس تکراری اشاره و بیان کرد:«گاهی، فقدان فرصتهای کافی برای یادگیری روشهای نوین یا حتی ترس از ناشناختهها،باعث میشود تا کلاسها، با وجود پتانسیل بالای دانشآموزان، همچنان شبیه به هم و فاقد آن جرقهخلاقیت باشند.»
وی همچنین در ارتباط با یادگیری بهتر دانشآموزان افزود:«کلاس خوب، کلاسی است که دانشآموز در آن فقط شنونده نباشد،بلکه درگیر کشف و پرسشگری شود ؛وقتی دانشآموز را به حال خود رها کنی تا با تحقیق و همکاری همکلاسیهایش به جواب برسد، یادگیری عمیقتر و ماندگارتر میشود. »
سمیرا کشاورز با تأکید که هر دانشآموز،دنیایی متفاوت با سبک یادگیری خاص خود را دارد، عنوان کرد:«امروزه استعدادهای فردی دانشآموزان،پشت نقاب یکسانسازی روشها پنهان مانده است و نمیتوان انتظار داشت همه با یک روش یکسان یاد بگیرند.وظیفه ما این است که ابزارهای متنوعی در اختیار دانشآموز قرار دهیم تا خودشان بهترین راه را برای یادگیری پیدا کنند.»
وی همچنین اضافه کرد:«ایجاد یک محیط یادگیری منعطف در عرصه تعلیم ضروری است؛جایی که دانشآموز احساسِ امنیت کند تا سوال بپرسد،اشتباه کند و از اشتباهاتش درس بگیرد ؛این انعطافپذیری،نه تنها به درک بهتر مطالب کمک میکند،بلکه مهمتر از آن، مهارت یادگیری چگونه یاد گرفتن را در دانشآموزان تقویت میکند؛مهارتی که برای موفقیت در دنیای دائماً در حای تغییر امروز، حیاتی است.»
در پایان پیام روشن این معلمان دلسوز و خلاق این است که برای تربیت نسلی که بتواند با چالشهای آینده روبرو شود،باید از تقلید صرف روشهای گذشته دست برداشت و با جسارت،فضایی برای نوآوری و انعطافپذیری در کلاسهایمان ایجاد کرد.این مسیر، شاید نیازمند حمایت بیشتر، آموزشهای مستمر و پذیرش ریسکهای کوچک باشد، اما ثمرهی آن، دانشآموزانی توانمندتر و جامعهای پویاتر خواهد بود.»
ارسال دیدگاه