در گفتوگو با پانا مطرح شد؛
چرا دانشآموزان، فرمولهای سخت ریاضی را حفظ میکنند اما در حل مشکلات زندگی دچار مشکل میشوند؟
کرج(پانا)- دبیر ریاضی دبیرستان سمیه شهرستان طالقان گفت:دانشآموزان، فرمولهای سخت ریاضی را حفظ میکنند اما در حل مشکلات زندگی دچار مشکل میشوندزیرا مشکل از جایی شروع میشود که مدرسه، زندگی را آموزش نمیدهد.

معصومه مسگری درگفتوگو با پانا عنوان کرد:«یکی از چالشهای رایج در فرایند آموزش و تربیت،ناتوانی بسیاری از افراد بهویژه دانشآموزان و نوجوانان درحل مسئله و بهکارگیری مفاهیم آموختهشده در زندگی واقعی است.این ناتوانی معمولاً به دلیل آموزش صرفاً نظری، حفظمحور، و جدا از بستر واقعی زندگی شکل میگیرد.»
وی افزود:«در مدرسه، بسیاری از مفاهیم ریاضی، علمی یا حتی اخلاقی بهصورت جداگانه و بدون ارتباط با موقعیتهای واقعی آموزش داده میشوند.در نتیجه، فراگیران ممکن است فرمولها را حفظ کنند،اما در هنگام مواجهه با یک مشکل واقعی مثل مدیریت زمان، بودجهبندی پول توجیبی، یا تصمیمگیری در موقعیتهای اجتماعی ندانند چطور از دانستههایشان استفاده کنند.»
این دبیر ریاضی تاکید کرد:«ناتوانی در حل مسئله نهتنها برعملکرد تحصیلی تأثیر میگذارد،بلکه در بزرگسالی هم میتواند به مشکلات جدی منجر شود؛از جمله ناتوانی در حل تعارضات، ضعف در تصمیمگیری شغلی یا مالی، و احساس درماندگی در برابر مسائل روزمره.»
وی در پایان گفت:«برای غلبه بر این مشکل، لازم است آموزش از حالت انتزاعی به سمت یادگیری مبتنی بر مسئله و یادگیری تجربی سوق پیدا کند.یعنی مفاهیم در بسترهای واقعی و قابل لمس آموزش داده شوند، و دانشآموزان تشویق گردنند که آموختههای خود را در موقعیتهای زندگی واقعی تمرین کنند.»
ارسال دیدگاه