کارشناس روانشناسی تربیتی در استان البرز :

کاهش تمرکز دانش‌آموزان؛ زنگ خطر پنهان درفرآیند یادگیری است

کرج(پانا) -کارشناس روانشناسی تربیتی در استان البرز گفت: درسال‌های اخیر، افزایش گزارش‌ها از سوی معلمان و والدین در خصوص کاهش تمرکز دانش‌آموزان درکلاس و خانه، توجه کارشناسان حوزه تعلیم و تربیت را به خود جلب کرده است؛ مشکلی که اگر به‌درستی شناسایی و مدیریت نشود، می‌تواند آسیب‌های جدی به روند یادگیری کودکان و نوجوانان وارد کند.

کد مطلب: ۱۵۹۳۳۵۰
لینک کوتاه کپی شد
کاهش تمرکز دانش‌آموزان؛ زنگ خطر پنهان درفرآیند یادگیری است

ارغوان رضایی‌فردرگفت‌وگو با پانا با اشاره به عوامل مؤثر در کاهش تمرکز عنوان کرد:«در حال حاضر، بسیاری از دانش‌آموزان با مسائلی چون استفاده بیش از حد از وسایل دیجیتال،کم‌خوابی، تغذیه نامناسب و حتی اضطراب پنهان مواجه هستند که تمرکز ذهنی آن‌ها را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد.»

وی افزود:«در محیط‌های آموزشی،عواملی چون سروصدا،تنوع بیش‌ازحد مطالب درسی، برنامه‌ریزی نادرست و حتی وضعیت چیدمان کلاس می‌تواند باعث حواس‌پرتی دانش‌آموزان شود.در خانه نیز نبود فضای اختصاصی برای مطالعه،مزاحمت‌های محیطی و مدیریت نادرست زمان،از جمله دلایل کاهش تمرکز هستند.»

بررسی‌های میدانی پانا نیز نشان می‌دهد که بخشی از دانش‌آموزان درطول ساعات درسی در کلاس،توانایی حفظ تمرکز برای بیش از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه را ندارند و در محیط خانه نیز با مشکلاتی مشابه، از جمله عدم علاقه به شروع درس یا ناتوانی در اتمام تکالیف روبه‌رو هستند.

 رضایی‌فر با اشاره به راهکارهای مؤثر درافزایش تمرکز تصریح کرد:«تغییر سبک زندگی، استفاده محدود و هدفمند از فضای مجازی،خواب کافی، تغذیه سالم و تمرین‌های ذهن‌آگاهی می‌توانند تأثیر چشمگیری در بهبود تمرکز داشته باشند.همچنین، والدین و معلمان باید با حمایت عاطفی و شناخت دقیق ویژگی‌های فردی هر دانش‌آموز،به او کمک کنند تا برنامه یادگیری مؤثرتری داشته باشد.»

وی در پایان گفت:«در شرایطی کیفیت یادگیری مستقیماً به میزان تمرکز دانش‌آموز بستگی دارد،توجه به این موضوع از سوی نظام آموزشی،خانواده‌ها و مسئولین  سلامت روان، ضرورتی انکارناپذیر است.

 

خبرنگار : دانش‌آموز:مهسان جعفری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار