آموزگار دبستان آیندهسازان ناحیه دو کرج:
آموزش سوارسانهای در مدارس، نیاز ضروری است
کرج(پانا)-آموزگار دبستان آیندهسازان ناحیه دو کرج و شهرستان فردیس گفت: سوادرسانهای مهارتی حیاتی دردنیای امروز یک نیاز ضروری است که به دانشآموزان کمک میکندبا استفاده هوشمندانه از رسانهها، اطلاعات را تحلیل و ارزیابی کنند.اما با وجود اهمیت این مهارت، بسیاری از معلمان هنوز آمادگی و ابزار لازم برای آموزش آن را ندارند.

طیبه فرضی درگفتوگو با پانا عنوان کرد:«سوادرسانهای یعنی توانایی تحلیل، ارزیابی و استفاده هوشمندانه از رسانهها است.در دنیای امروز که کودکان و نوجوانان همیشه با موبایل، اینترنت و شبکههای اجتماعی سروکار دارند،آموزش سوادرسانهای به دانشآموزان دیگر یک انتخاب نیست،بلکه ضرورت است.اما سؤال اینجا است آیا معلمان برای آموزش این مهارت آمادهاند و ابزار لازم را در اختیار دارند؟
وی افزود:«بیشتر معلمان خودشان با چالشهای دنیای رسانهای روبرو هستند.برخی از آنها تا حدی با سوادرسانهای آشنایی دارند اما آموزش رسمی و تخصصی ندیدهاند و بیشتر اطلاعاتشان به صورت تجربی یا از طریق اینترنت و شبکههای اجتماعی به دست آمده است.کمتر معلمی وجود دارد که آموزش جدی و تخصصی در این زمینه دیده باشد.»
فرضی ادامه داد:«منابع درسی مشخصی برای آموزش سوادرسانهای وجود ندارد یا بسیار محدود و پراکنده است.برخی مدارس ممکن است کارگاههایی برگزار کنند،اما این برنامهها بیشتر موقتی و غیرسیستماتیک هستند.نرمافزارهای آموزشی هم کم است و اگر باشد،معلمان برای استفاده از آنها آموزش ندیدهاند.»
وی اضافه کرد:«چالشهای اصلی سوادرسانه در مدارس بخصوص برای معلمان نبود دورههای آموزشی منظم برای معلمان،کمبود منابع درسی استاندارد و جذاب،ناآشنایی معلمان با ابزارهای دیجیتال،فشار درسهای اصلی و کمبود وقت برای پرداختن به موضوعات رسانهای و مقاومت برخی والدین و مدیران مدارس در برابر ورود مباحث جدید میباشد.»
این آموزگار تاکید کرد:«برای حل این مشکلات،برگزاری دورههای آموزشی و کارگاههای کاربردی برای معلمان، تهیه و انتشار محتوای آموزشی قابل استفاده درکلاس، وارد کردن سوادرسانهای به برنامه درسی رسمی و فراهم کردن فضای گفتوگو و تجربهمحور در کلاس درس پیشنهاد میشود.»
وی در پایان خاطر نشان کرد:«در حال حاضر، بیشتر معلمان ابزار و آمادگی لازم برای آموزش سوادرسانهای را ندارند.اگرچه تمایل دارند دانشآموزانشان در این زمینه رشد کنند،اما منابع و حمایت کافی در اختیارشان نیست.برای اینکه آموزش سوادرسانهای در مدارس جدی گرفته شود،باید ابتدا معلمان را آموزش داد و ابزار لازم را در اختیارشان گذاشت.»
ارسال دیدگاه