دبیر علوم اجتماعی دبیرستان شهید موحدی پور ساوجبلاغ:

بی‌توجهی و فقدان بازخورد می‌تواند روند پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان را مختل کند

کرج(پانا)-دبیر علوم اجتماعی دبیرستان شهید موحدی پور شهرستان ساوجبلاغ گفت:فقدان بازخورد سازنده و بی‌توجهی به نقاط ضعف شناسایی‌شده، نه تنها بر عملکرد کادر آموزشی تأثیر می‌گذارد، بلکه می‌تواند روند پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان را نیز مختل سازد.

کد مطلب: ۱۵۹۲۷۰۷
لینک کوتاه کپی شد
 بی‌توجهی و فقدان بازخورد می‌تواند روند پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان را مختل کند

 زهرا فتاحی درگفت‌وگو با پانا از چالش‌های جدی سیستم آموزشی در زمینه ارائه بازخورد موثر به معلمان و دانش‌آموزان عنوان کرد:«فقدان بازخورد سازنده و بی‌توجهی به نقاط ضعف شناسایی‌شده، نه تنها بر عملکرد کادر آموزشی تأثیر می‌گذارد، بلکه می‌تواند روند پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان را نیز مختل سازد.»

وی افزود:«در حالی که تحقیقات علمی بر اهمیت بازخورد سازنده و مثبت در فرآیند یادگیری و پیشرفت تحصیلی تاکید دارند، به نظر می‌رسد سیستم آموزشی ایران در ارائه بازخورد موثر به معلمان و همچنین بی‌توجهی به نقاط ضعف شناسایی شده، با چالش‌های جدی روبرو است. این وضعیت نه تنها بر عملکرد ما معلمان تأثیر می‌گذارد،بلکه می‌تواند روند پیشرفت دانش‌آموزان  را نیز کند یا مختل سازد.»

فتاحی در ادامه تشریح کرد:«بررسی‌ها نشان می‌دهد که فقدان بازخورد مشخص و هدفمند،معلمان را از شناسایی دقیق نقاط قوت و ضعف خود باز می‌دارد.این امر می‌تواند به دلسردی و کاهش انگیزه در میان کادر آموزشی منجر شود؛چرا که معلمان بدون دریافت بازخورد سازنده، فرصت کمتری برای بهبود روش‌های تدریس و ارتقاء مهارت‌های خود پیدا می‌کنند.»

 فتاحی به مشکلات دانش‌آموزان اشاره  و بیان کرد:«از سوی دیگر، بی‌توجهی به نقاط ضعف در سیستم ارزشیابی، به ویژه در ارزشیابی‌های کیفی-توصیفی، مشکلاتی را ایجاد کرده است.پژوهش‌ها حاکی از آن است که در برخی موارد، شلوغی کلاس‌ها و تعداد بالای دانش‌آموزان،مانع از آن می‌شود که یک معلم بتواند بازخورد توصیفی مناسبی ارائه دهد و به درستی نقاط ضعف و قوت یادگیری دانش‌آموزان را مشخص کند که این موضوع در نهایت به افت تحصیلی و عدم شناسایی به موقع مشکلات یادگیری منجر می‌شود.»

وی در پایان با ارائه راهکارهای ارزنده رای بهبود وضعیت گفت:«برای بهبود این وضعیت، نیازمند بازنگری در ساختارهای ارزشیابی و پشتیبانی از معلمان هستیم.ارائه بازخوردهای منظم، سازنده و فردی به معلمان، و همچنین کاهش تعداد دانش‌آموزان در کلاس‌ها برای فراهم آوردن امکان ارائه بازخورد دقیق‌تر به دانش‌آموزان،از جمله گام‌های ضروری در این راستا است. تنها با توجه و اقدام جدی در این زمینه‌ها می‌توان امید داشت که کیفیت آموزش در مدارس ارتقاء یافته و زمینه برای پیشرفت همه‌جانبه دانش‌آموزان فراهم شود.»

 

خبرنگار : دانش‌آموز:بیتا شفیعی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار