دبیر علوم اجتماعی دبیرستان شهید صدوقی ناحیه ۲ کرج:
خانوادههای تکوالد، بار آموزش را بهتنهایی به دوش میکشند
کرج (پانا) -دبیر علوم اجتماعی دبیرستان شهید صدوقی ناحیه ۲ کرج گفت: در حالی که نظام آموزشی با چالشهای متعددی مواجه است، خانوادههای تکوالد بیش از هر زمان دیگری نقش حیاتی در تحصیل و رشد فرزندان خود ایفا میکنند؛ نقشی که با فشارهای اقتصادی، روانی و اجتماعی همراه است و کمتر مورد توجه سیاستگذاران قرار گرفته است.

فاطمه ترکان در گفتوگو با پانا عنوان کرد:«خانوادههای تکوالد، یکی از گروههای در حال رشد در جامعه امروز ایران هستند که با مسئولیت تربیت، آموزش و تأمین مالی فرزند، بهتنهایی روبهرو هستند.این شرایط بهویژه. زمانی دشوارتر میشود که دانشآموزان نیازهای آموزشی خاصی داشته باشند یا در مقاطع حساسی از دوران تحصیل قرار گرفته باشند.»
وی افزود:«طبق آمارهای غیررسمی، درصد قابل توجهی از دانشآموزان در مناطق شهری مانند استان البرز و شهرستان فردیس، در خانوادههایی زندگی میکنند که تنها یکی از والدین «اغلب مادر»سرپرستی آنان را برعهده دارد. این وضعیت، پیامدهای آموزشی قابلتوجهی بههمراه دارد.»
ترکان ادامه داد:«از یک سو، والدِ تنها باید تمام مسئولیتهای مالی و حمایتی را همزمان برعهده بگیرد.بسیاری از مادران سرپرست خانوار ناچارند چند شغل داشته باشند و در نتیجه، زمان و انرژی لازم برای همراهی با تحصیل فرزند خود را از دست میدهند.این مسئله تأثیر مستقیم بر عملکرد تحصیلی دانشآموز دارد؛ از کاهش تمرکز و افت نمرات گرفته تا ترک تحصیل در برخی موارد.»
دبیر علوم اجتماعی دبیرستان شهید صدوقی بیان کرد:«از سوی دیگر، فقدان حمایت روانی دوجانبه در خانواده ممکن است منجر به بروز مشکلات عاطفی یا رفتاری در دانشآموز شود؛ مسائلی که مدارس معمولاً آمادگی لازم برای پاسخگویی تخصصی به آنها را ندارند.ولی با این حال، برخی از این والدین با وجود تمام محدودیتها، تلاشهای فوقالعادهای برای حمایت از فرزندان خود انجام میدهند. از شرکت در جلسات مشاوره مدرسه تا تأمین معلم خصوصی و پیگیری وضعیت درسی دانشآموز به نحو احسن انجام میدهند.»
ترکان خاطرنشان کرد:«کارشناسان آموزشی بر این باورند که لازم است سیاستهای آموزشی و اجتماعی خاصی برای حمایت از خانوادههای تکوالد تدوین شود. این حمایتها میتواند شامل ارائه خدمات مشاوره رایگان، تخصیص بورسیههای آموزشی، آموزش مهارتهای فرزندپروری به والدین و تسهیل فرآیندهای ارتباطی با مدرسه باشد.»
وی در پایان گفت:«در حال حاضر، نقش پررنگ خانوادههای تکوالد در فرآیند تربیت و تحصیل دانشآموزان به رسمیت شناخته نشده و نیازمند توجه بیشتر نهادهای تصمیمگیر در حوزه آموزش و رفاه اجتماعی است. اگر آموزش قرار است فراگیر و عادلانه باشد، این خانوادهها نباید در حاشیه بمانند.»
ارسال دیدگاه