در گفتوگو با آموزگار دبستان تهذیب ناحیه ۳ کرج مطرح شد:
چرا بازگشت به مدرسه پس از تابستان برای دانشآموزان اشتیاق یا اضطراب به همراه دارد؟
کرج (پانا) - آموزگار دبستان تهذیب ناحیه ۳ کرج گفت: با نزدیکشدن به پایان تعطیلات تابستان، فضای آموزشی کشور بهتدریج رنگ و بویی تازه به خود میگیرد و در حالی که برخی دانشآموزان با شوق و ذوق منتظر شروع سال تحصیلی هستند برای برخی دیگر، بازگشت به مدرسه همراه با اضطراب و نگرانی است.

سمیه گلمحمدی در گفتوگو با پانا عنوان کرد:«هرساله با نزدیک شدن به تعطیلات تابستان موضوع بازگشت به مدرسه به یکی از دغدغههای اصلی خانوادهها، مدارس و خود دانشآموزان تبدیل میشود.تابستان برای بسیاری از کودکان و نوجوانان فرصتی برای استراحت، بازی، سفر و فاصلهگرفتن از برنامههای درسی است.اما همین وقفه گاه میتواند باعث سختتر شدن بازگشت به ریتم مدرسه شود.»
وی افزود:«در چنین شرایطی، هیجانات دانشآموزان طیف گستردهای را دربرمیگیرد؛ از اشتیاق برای دیدار دوستان و شروع فعالیتهای جدید گرفته تا نگرانی درباره امتحانات، فشار درسی یا حتی تجربههای منفی سال گذشته.»
گلمحمدی ادامه داد:«مطالعات روانشناختی نشان میدهد که این اضطرابها معمولاً در بین گروههای سنی پایینتر یا دانشآموزانی که تجربه تغییر مدرسه، پایه یا شرایط تحصیلی دارند، بیشتر بروز پیدا میکند.همچنین، مسائلی چون تنظیم مجدد ساعت خواب، نظم صبحگاهی، آمادگی ذهنی و بازگشت به چهارچوب مدرسهای، از دیگر عوامل تاثیرگذار در این روند هستند.»
این آموزگار اضافه کرد:«از سوی دیگر،خانوادهها نیز با چالشهای متعددی مواجهاند. تهیه لوازمالتحریر، پوشاک فرم، پرداخت شهریه و هماهنگی برنامههای فرزندان، بخشی از دغدغههایی است که با شروع سال تحصیلی دوباره به جریان میافتد.»
گلمحمدی در ادامه بیان کرد:«با وجود همه این چالشها،کارشناسان تربیتی توصیه میکنند که برنامهریزی تدریجی، گفتوگوهای انگیزشی، کاهش تنشهای محیطی و بازگرداندن نظم به روال زندگی روزانه، میتواند بازگشت به مدرسه را برای دانشآموزان به تجربهای مثبت و آرام بدل کند.»
ویگفت:«بازگشت به مدرسه میتواند همزمان فرصتی برای رشد، تعامل و کشف تواناییهای جدید برای دانشآموزان باشد، بهشرطی که با نگاهی حمایتگر و آگاهانه مدیریت شود.»
ارسال دیدگاه