مشاور و کارشناس برنامه‌ریزی آموزش ابتدایی استان البرز:

تعطیلات تابستان چالش دوگانه‌ای برای نظام آموزشی ایجاد می‌کند

کرج (پانا) - مشاور و کارشناس برنامه‌ریزی آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان البرز گفت: تعطیلات طولانی تابستان، چالش دوگانه‌ای برای نظام آموزشی ایجاد می‌کند؛ هم می‌تواند به فراموشی آموخته‌ها تبدیل شود و هم فرصتی طلایی برای بازآفرینی روش‌های تدریس باشد.

کد مطلب: ۱۵۸۶۳۷۶
لینک کوتاه کپی شد
تعطیلات تابستان چالش دوگانه‌ای برای نظام آموزشی ایجاد می‌کند

صدرا ولی‌پور در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد: «تعطیلی ۳ماهه مدارس در تابستان، همواره یکی از نقاط کانونی بحث‌های کارشناسی بوده است.این بازه زمانی اگرچه برای استراحت دانش‌آموزان و معلمان ضروری به نظر می‌رسد،اما تأثیر مستقیمی بر تداوم روند یادگیری دارد.»  

وی افزود: «بررسی‌ها نشان می‌دهد بخشی از محتوای درسی سال گذشته، به‌ویژه در دروس پایه مانند ریاضی و علوم، تا مهرماه فراموش می‌شود.این پسرفت آموزشی معضلی جدی است که نیازمند برنامه‌ریزی جبرانی است.»  

ولی‌پور اظهار کرد: «در مقابل، این تعطیلات فرصت ارزشمندی برای معلمان است تا با شرکت در دوره‌های ضمن خدمت، روش‌های نوین تدریس را فراگیرند.همچنین خانواده‌ها می‌توانند با فعالیت‌های غیردرسی هدفمند، مهارت‌های اجتماعی و خلاقیت فرزندان را پرورش دهند.»  

وی تاکید کرد: «استان البرز با اجرای طرح‌های تابستانی مانند بسته‌های یادگیری مهارت‌محور تلاش کرده پلی بین تفریح و آموزش ایجاد کند.نتایج اولیه حاکی از کاهش ۳۰ درصدی افت تحصیلی در دروس کلیدی است.»  

این کارشناس خاطرنشان کرد: «نکته کلیدی، تبدیل تعطیلات به فضای یادگیری نامرئی است.حتی بازی‌های گروهی یا بازدید از موزه‌ها می‌توانند مفاهیم علمی را در ذهن کودکان ماندگار کنند.»  

وی تصریح کرد: «تعطیلات تابستانی به‌خودی‌خود تهدید نیست، بلکه مدیریت ناکارآمد آن چالش‌آفرین است. اگر مدارس و خانواده‌ها با همکاری یکدیگر برنامه‌ای متوازن طراحی کنند، تابستان از فصل فراموشی به فصل شکوفایی تبدیل خواهد شد.»

خبرنگار : دانش‌آموز:فاطمه‌زهرا تجری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار