آموزگار دبستان آیندهسازان ناحیه دو کرج در گفتوگو با پانا:
فعالیتهای فوقبرنامه، زمینهساز رشد اجتماعی دانشآموزان است
کرج (پانا) - آموزگار پایه اول دبستان آیندهسازان ناحیه دو کرج و شهرستان فردیس گفت: فعالیتهای فوقبرنامه تأثیر چشمگیری بر رشد اجتماعی و شخصیتی دانشآموزان دارد و این برنامهها با فراهم کردن فضایی آزادتر و کمفشار به تقویت مهارتهایی مثل ارتباط مؤثر، کار گروهی، حل مسئله، رهبری و اعتمادبهنفس کمک میکند.

طیبه فرضی درگفتوگو با پانا عنوان کرد:« این فعالیتها همچنین میتوانند خجالتی بودن یا انزواطلبی برخی دانشآموزان را کاهش دهند. تنوع در برنامهها، حمایت خانواده و فضای غیررقابتی از عوامل مهم در جذب بیشتر دانشآموزان هستند. در این میان، آموزش مهارتهای زندگی و ارتباطات اجتماعی بهعنوان یکی از ضروریترین فعالیتهای فوقبرنامه پیشنهاد میشود.»
وی افزود:« فعالیتهای فوقبرنامه نقش مهمی در رشد اجتماعی و شخصیتی دانشآموزان دارد و شاید مهمترین تغییری که در رفتار آنها ایجاد میکند، افزایش مهارتهای ارتباطی و تقویت همکاری گروهی باشد. این فعالیتها فرصتی فراهم میکند تا دانشآموزان خارج از فضای رسمی کلاس، تعاملات اجتماعی بیشتری تجربه کنند، در کارهای گروهی مشارکت داشته باشند، مهارت گوش دادن، حل مسئله و بیان مؤثر احساسات و نظرات خود را تقویت کنند و اعتمادبهنفس بیشتری بهدست آورند.»
این آموزگارادامه داد:«از سوی دیگر، فعالیتهایی مانند گروههای بحث، پروژههای علمی و برنامههای هنری به آنها کمک میکند تا با دیدگاههای متفاوت آشنا شوند و یاد بگیرند که چگونه با احترام و همدلی با نظرات دیگران برخورد کنند. این تجربهها نقش مؤثری در تقویت حس مسئولیتپذیری، خودآگاهی و سازگاری اجتماعی دانشآموزان ایفا میکند.»
وی اضافه کرد:«برخی مهارتها نیز هستند که در فضای کلاس کمتر به آنها پرداخته میشود، اما در فعالیتهای فوقبرنامه بهخوبی آموزش داده میشوند. از جمله میتوان به مهارتهای اجتماعی مانند تعامل با همگروهیها، مذاکره و حل اختلاف، تفکر خلاق و حل مسئله، مدیریت زمان، مسئولیتپذیری، رهبری، کار گروهی و افزایش اعتمادبهنفس اشاره کرد. دانشآموزان در فعالیتهایی مثل نمایش، سخنرانی یا برنامهریزی اردوها، فرصت بروز استعدادهای خود را پیدا میکنند و با نقشهای مختلف در یک تیم آشنا میشوند.»
فرضی بیان کرد:«از دیگر فواید این برنامهها، کمک به کاهش خجالتی بودن یا انزواطلبی در برخی دانشآموزان است. فعالیتهای فوقبرنامه محیطی غیررسمی و کمفشار ایجاد میکند که در آن دانشآموزان میتوانند راحتتر خودشان را ابراز کنند، احساس تعلق داشته باشند و اعتماد بیشتری به خود پیدا کنند.»
وی در ادامه اظهارکرد:«با این حال، برخی دانشآموزان از شرکت در این برنامهها استقبال نمیکنند. دلایل این مسئله میتواند کمبود اعتمادبهنفس، بیعلاقگی به نوع فعالیت، فشار درسی یا نگرانی از فضای اجتماعی باشد. برای جذب این دانشآموزان، ارائه برنامههایی متنوع و متناسب با علایق مختلف، ایجاد فضای حمایتی و غیررقابتی و معرفی تجربههای مثبت دیگر دانشآموزان میتواند مؤثر باشد.»
فرضی خاطر نشان کرد:«نقش خانوادهها نیز در این میان بسیار تعیینکننده است. اگر خانوادهها از فعالیتهای فوقبرنامه حمایت کنند، دانشآموزان با انگیزه بیشتری درآنها شرکت میکنند. در مقابل، اگر خانوادهها این برنامهها را بیاهمیت بدانند یا تنها بر درس و نمره تأکید داشته باشند، ممکن است فرزندانشان را از این تجربههای ارزشمند محروم کنند.»
وی در پایان تاکید کرد:«اگر قرار باشد یک فعالیت فوقبرنامه به عنوان برنامهای ضروری در همه مدارس کشور اجرا شود، برنامههای آموزش مهارتهای زندگی و ارتباطات اجتماعی از اهمیت ویژهای برخوردارند. این برنامهها به دانشآموزان کمک میکنند تا برای زندگی مستقل، تعامل اجتماعی مؤثر، تصمیمگیری، مدیریت احساسات و مسئولیتپذیری آمادگی بیشتری پیدا کنند. همچنین موجب افزایش اعتمادبهنفس، خودآگاهی و توانایی حل مسئله در آنها میشوند و آنها را برای ورود موفقتر به جامعه آماده میسازند.»
ارسال دیدگاه