دبیر دبیرخانه کشوری مطالعات اجتماعی:

مطالعات اجتماعی، درس زندگی و هویت است

کرج (پانا) - دبیر دبیرخانه کشوری مطالعات اجتماعی در استان البرز گفت: مطالعات اجتماعی، درس زندگی، تاریخ و هویت، شناخت محیط و تربیت شهروند مطلوب است و تمام تلاش ما بازگرداندن جایگاه شایسته این درس در نگاه خانواده‌ها، مدارس و دانش‌آموزان است.

کد مطلب: ۱۵۷۲۱۹۳
لینک کوتاه کپی شد
مطالعات اجتماعی، درس زندگی و هویت است

رضا شاه‌ملکی در خصوص مأموریت دبیرخانه‌های راهبری کشوری در گفت‌وگو با پانا بیان کرد: «مأموریت‌ دبیرخانه‌های راهبری کشوری ذیل تبصره ۵ آیین‌نامه گروه‌های آموزشی تعریف شده است. این دبیرخانه‌ها به‌عنوان هسته پشتیبانی آموزشی، علمی و تخصصی زیر نظر دفاتر ستادی وزارت آموزش‌وپرورش فعالیت می‌کنند و وظایفی همچون اجرای سند برنامه درسی ملی، نظارت بر سرگروه‌های استانی، مشارکت در طراحی و اعتبارسنجی برنامه‌های درسی، راهبری آموزشی دبیران، اجرای مسابقات، جشنواره‌ها و فراخوان‌ها، توانمندسازی دبیران و تعامل با انجمن‌های علمی را بر عهده دارند.»

وی با اشاره به جایگاه دبیرخانه کشوری مطالعات اجتماعی در سیاست‌گذاری‌ها عنوان کرد:«دبیر این دبیرخانه، عضو رسمی شورای برنامه‌ریزی درسی یا کمیسیون‌های تخصصی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کشور است و باید در جلسات مربوط به تألیف و اصلاح کتاب‌های درسی شرکت کند و ما تلاش داریم تا با مشارکت فعال در اصلاح کتاب‌های مطالعات‌اجتماعی، تغییر بارم‌بندی، آموزش‌های نوین و خلاقانه، و اجرای برنامه‌های متنوع،نقش مؤثری در تحول آموزش این درس ایفا کنیم.»

شاه‌ملکی افزود: «دبیرخانه‌های درسی ملی، باید مرجع علمی پاسخ‌گوی نیازهای گروه‌های آموزشی سراسر کشور باشند و دبیرخانه کشوری مطالعات اجتماعی نیز در این مدت با کمک سرگروه‌های استانی، برنامه‌های ارتقاء شایستگی دبیران، نظارت بر عملکرد حرفه‌ای معلمان، آموزش‌های دیجیتال و تولید محتوای تخصصی را به اجرا گذاشته‌ است.»

وی با تأکید بر اهمیت درس مطالعات اجتماعی اظهار کرد:«تمام تلاش ما بازگرداندن جایگاه شایسته این درس در نگاه خانواده‌ها، مدارس و دانش‌آموزان است. مطالعات اجتماعی،درس زندگی، تاریخ و هویت، شناخت محیط و تربیت شهروند مطلوب است. هدف ما تغییر نگاه‌ها، روش‌های سنتی تدریس و ارتقاء مهارت‌های دبیران است و لازمه پیمودن این مسیر ارتباط مستمر با گروه‌های آموزشی استان‌ها است که خوشبختانه در حال حاضر این ارتباط بسیار مطلوب می‌باشد.»

دبیر دبیرخانه کشوری درس مطالعات‌اجتماعی با اشاره به برنامه‌های اجراشده، گفت:«هر سال برنامه عملیاتی خود را با استناد به سند تحول بنیادین و دیگر الزامات وزارتی تدوین می‌کنیم. تاکنون مجموعه‌ای آموزشی و استاندارد از طرح درس، درسنامه و بانک سوالات مفهومی مطالعات اجتماعی تولید شده و فراخوان‌ها، جشنواره‌ها و طرح‌های متعددی از جمله طرح رهبری تکنولوژی دبیران، جشنواره اقوام، مسابقه عکس سرزمین من، توسعه کلاس موضوعی، مستندنگاری تاریخ شفاهی، و نیز نشست‌ها و دوره‌های ضمن خدمت برگزار کرده‌ایم که خوشبختانه دانش‌آموزان نیز در این برنامه‌ها مشارکت فعال داشته‌اند.»

شاه‌ملکی اضافه کرد:«در برنامه‌های دبیرخانه کشوری مطالعات اجتماعی، مدارس غیردولتی نیز در محور مشارکت‌های جداگانه گنجانده شده‌اند و علی‌رغم چالش‌ها، بازخوردهای مثبتی دریافت کرده‌ایم و تلاش داریم گام‌هایی مؤثر در مسیر کیفیت‌بخشی آموزش برداریم.»

وی اظهار داشت:«بیش از ۲۰ وبینار تخصصی، همایش‌های علمی، کارگاه‌های تحلیل کتب درسی، دوره‌های حضوری برای معلمان جدید، تولید محتوا و انتشار مقالات تخصصی از اقدامات ما در این حوزه بوده است. در حال حاضر، کانال کشوری دبیرخانه در پیام‌رسان شاد نزدیک به ۳۵ هزار عضو دارد. همچنین در داوری جشنواره‌ها، تقدیر از دبیران برتر، اصلاح رشته‌های استخدامی گروه مطالعات اجتماعی و همکاری با سازمان سنجش،اقدامات مؤثری داشته‌ایم.»

شاه‌ملکی در ادامه افزود: «اگرچه تمرکز ما بر راهبری دبیران و گروه‌های آموزشی است، اما دانش‌آموزان را فراموش نکرده‌ایم. در طرح‌هایی چون جشنواره اقوام، کلاس موضوعی و بازی‌سازی، دانش‌آموزان و حتی اولیا مشارکت فعال داشته‌اند و فعالیت‌های در اصلاح بارم‌بندی یا محتوای درسی به‌طور غیرمستقیم بر یادگیری دانش‌آموزان نیز تأثیر می‌گذارد.»

دبیر دبیرخانه کشوری مطالعات‌اجتماعی خاطرنشان کرد:«خوشبختانه نگاه مسئولان به گروه‌های آموزشی در سال‌های اخیر مثبت‌تر شده است؛اما با این حال، همچنان نیازمند حمایت‌های بیشتری در زمینه بودجه، اختیارات و منابع برای گروه‌های درسی هستیم و سرگروه‌های درسی در استان‌ها با انگیزه و فراتر از وظیفه تلاش می‌کنند که امیدواریم با ارتقاء اختیارات این گروه‌ها، شاهد تحولات مثبت بیشتری باشیم.»

وی در پایان ضمن قدردانی از همکاران خود در دبیرخانه کشوری، اداره کل آموزش و پرورش استان البرز، ادارات تکنولوژی، سرگروه‌های استانی و دفتر آموزش متوسطه اول وزارتخانه، تأکید کرد:«دانش‌آموزان ایران لایق بهترین‌ها هستند و ما با آگاهی از ضعف‌ها، همواره در مسیر بهبود و توسعه تلاش کرده‌ایم،همچنین از خبرگزاری پانا نیز به دلیل همراهی در انعکاس فعالیت‌های آموزشی تشکر می‌نمایم.»

خبرنگار : دانش‌آموز:ملیکابهروزی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار