در گفت وگو با پانا

رئیس سابق اتحادیه نمایشگاه‌داران: از دلایل افزایش ناگهانی قیمت‌ها متعهد نبودن خودروسازان به پیش‌فروش‌ها بود

اردوخانی: به نظر می‌رسد که تقاضای خرید خودرو با توجه به کیفیت خودروهای داخلی و قیمت‌های کنونی با افزایش بیشتری همراه نباشد

تهران (پانا) - رئیس سابق اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو می‌گوید افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو می‌تواند بهانه‌ای برای افزایش قیمت خودرو در بازار شود. نرخ‌های خودرو در حاشیه بازار در دست فروشندگان خودرو نیست و کسانی هستند که با به وجود آوردن وضع خاص در این بازار نرخ‌ها را آنگونه که خود بخواهند مدیریت می‌کنند.

کد مطلب: ۸۸۵۸۹۴
لینک کوتاه کپی شد
رئیس سابق اتحادیه نمایشگاه‌داران: از دلایل افزایش ناگهانی قیمت‌ها متعهد نبودن خودروسازان به پیش‌فروش‌ها بود

حسین اردوخانی، رئیس سابق اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو در گفت وگو با خبرنگار پانا اظهار کرد:‌ ضابطه معینی برای افزایش قیمت خودرو وجود ندارد و طبیعی است که حاشیه بازار تحت تاثیر افزایش نرخ‌ خودروها توسط خودروسازان با افزایش مواجه شود.

اردوخانی عنوان کرد: بخش عمده‌ای از تعهدات خودروسازان به خریداران معوق شده است و در وضعی که تقاضا بر عرضه فزونی دارد، افزایش نرخ‌ها امکان‌پذیر است و اثرهای روانی کمبود عرضه بازار را متاثر خواهد کرد.

رئیس سابق اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو عنوان کرد: یکی از دلایل افزایش ناگهانی قیمت‌ها در بازار خودرو نابسامانی و بلاتکلیفی بازار در محدودیت عرضه خودرو به بازار و متعهد نبودن خودروسازان به پیش‌فروش‌هایی بود که از قبل انجام شده بود.

وی ادامه داد: موافقت ستاد تنظیم بازار با افزایش کارخانه‌ای خودرو به معنای توقف و ثبات قیمت خودرو در سال آینده نیست و در نبود فضای رقابتی و بازاری که با عرضه خودروسازان تامین می‌شود امکان افزایش قیمت خودرو در سال آینده نیز جود دارد.

خودروسازان با کمبود منابع مالی مواجه هستند

اردوخانی با اشاره به محدودیت خودروسازان در تامین سرمایه در گردش گفت: بهره‌وری پایین خطوط تولید در کنار نبود انظباط مالی از جمله دلایلی است که موجب شده است تولید خودرو در شرکت‌های خودروسازی با حاشیه سود مناسب همراه نباشد و هرگونه فشاری به خودروسازان باید از جانب مصرف‌کنندگان تامین شود.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد که تقاضای خرید خودرو با توجه به کیفیت خودروهای داخلی و قیمت‌های کنونی با افزایش بیشتری همراه نباشد و همچنان بازارهایی مانند سکه و طلا یا سپرده‌گذاری در بانک‌ها جذابتر از خرید خودرو باشد.

تقاضا در بازار خودرو کاهش یافته است

رئیس سابق اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو عنوان کرد: در کنار کمبود عرضه تقاضای بازار خودرو نیز کاهش یافته است به همین دلیل رکود معاملات و ثبات نسبی قیمت‌ها پس از یک دوره افزایش و نوسان‌های قیمتی به وجود آمده است.

وی در پاسخ به این پرسش که تعهدات خودروسازان به خریداران چگونه محاسبه می‌شود گفت: آنگونه که خودروسازان اعلام کرده‌اند در مورد خریدهایی که قطعی نبوده است مبنا نر‌خ‌های جدید است.

تاثیر جزئی ترخیص خودروهای دپوشده وارداتی بر قیمت خودروهای وارداتی

اردوخانی در مورد تاثیر خودروهای دپوشده درگمرک بر بازار عنوان کرد:‌ برخی از این خودروها مشکلات قضایی دارند اما طبیعی است ترخیص این خودروها و عرضه آنها به بازار بر تعادل‌بخشی به بازار خودرو موثر خواهد بود. البته این تاثیر آنگونه نیست که درصد کاهش قابل توجهی را به همراه داشته باشد به طور مثال خودرویی که 150 میلیون تومان قیمت داشته است پس از چند دوره افزایش قیمت به 400 میلیون تومان رسیده است و اکنون ممکن است با عرضه این خودروها به بازار حدود 20 تا 30 میلیون کاهش قیمت داشته باشد و بازار دیگر به وضع قیمتی قبل از نوسان‌های ارزی بر نمی‌گردد.

وی گفت: پیش‌بینی بازار شاداب و پررونقی در ماه‌های آتی وجود ندارد و بازار خودرو در ادامه سال نیز با رکودی که ماه‌هاست بر این صنف چیره شده است دست و پنجه نرم خواهد کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار