رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در گفتوگو با پانا:
همکاری نزدیک با وزارت آموزش و پرورش برای فرهنگسازی مصرف و تربیت کشاورزان آینده
تهران (پانا) - رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به ضرورت همدلی و همراهی وزارت آموزش و پرورش در زمینه فرهنگسازی مصرف و تربیت کشاورزان آینده، اظهار داشت: «این همراهی باید از طرف خود آموزش و پرورش باشد یا اینکه ما خودمان به سراغ آنها برویم. برنامههایی داریم که طوفان فکری در دانشآموزان ایجاد شود تا در فرهنگسازی کمک کنند.»
غلامرضا گلمحمدی در گفتوگو با پانا اظهار کرد: « همکاری ما در حوزه هنرستانهای کشاورزی که تربیت کشاورزان آینده را برعهده دارند، بسیار نزدیک با معاونتهای متوسطه وزارت آموزش و پرورش است.»
گلمحمدی ادامه داد: «در جلسه شورای عالی آموزش و پرورش، همایش تغییر اقلیم هفته آینده برگزار خواهد شد. گزارشی که قبلاً ارائه شده بود، اکنون با ایدههای خوب دانشآموزان تکمیل شده و از آنها تقدیر میکنیم. در این همایش، انتظار داریم آموزش و پرورش در فرهنگسازی مصرف مواد غذایی به ما کمک کند.»
او با اشاره به بحران آب گفت: «امروزه دیگر کسی نیست که مشکل آب را درک نکند. در خانه خودم، شبها از ساعت ۱۱ تا ۸ صبح آب قطع است. فرزندم میخواهد دوش بگیرد یا مسواک بزند، اما آب نیست. وقتی میخواهد غذا مصرف کند، به او میگویم این غذا چقدر آب مصرف کرده. اینها را در مدرسه هم مطرح میکنم.»
رییس سازمان تحقیقات افزود: «ما به آموزش و پرورش اعلام کردهایم که مجموعههای ما آماده بازدید تورهای دانشآموزی هستند. امسال درههای باز مراکز ایستگاه تحقیقاتی را برگزار کردیم که هم بخش خصوصی و هم دانشآموزان حضور داشتند. تلاش داریم از این طریق فرهنگسازی کنیم و پیشنهاد دادهایم که این موضوع وارد کتابهای درسی شود.»
گلمحمدی درباره تجهیزات هنرستانهای کشاورزی گفت: «تجهیزات این هنرستانها بسیار عقبافتاده هستند و نیاز به بهروزرسانی دارند تا دانشآموزان با ابزارهای روز آشنا شوند و بتوانند ضایعات تولید را کاهش دهند و بهرهوری را افزایش دهند.»
او ادامه داد: «ما دو مشکل داریم؛ یکی زیرساختها و تجهیزات، و دیگری آموزش. در بخش آموزش، تفاهمنامههایی امضا کردهایم و تمام ظرفیت محققین را به صورت رایگان در اختیار هنرستانهای کشاورزی قرار میدهیم؛ در حوزههای فنی مهندسی، روشهای کشت، بذر جدید، فرمولهای کودی و غیره.»
گلمحمدی افزود: «برخی هنرستانهای کشاورزی که زیرمجموعه ما بودند، تعطیل شده بودند. اما اکنون ۳۵ هنرستان فعال داریم و رشتههایی را تعریف کردهایم که کارآفرینی ایجاد کنند. در حوزه زیرساختها نیز با ۳۱۴ ایستگاه تحقیقاتی مواجهیم که مشکلات جدی دارند. آموزش و پرورش در حال کمک گرفتن از خیرین برای تجهیز این مراکز است.»
وی تأکید کرد: «امنیت غذایی بسیار مهم است و باید برای مردم جا بیفتد. اگر خیری مدرسهساز داریم، میتواند در تجهیز هنرستانهای کشاورزی نیز کمک کند.»
گلمحمدی درباره فرهنگسازی در کتابهای درسی گفت: «دانشآموزان حرفهای علمی را بهتر میپذیرند. در تدوین کتابهای درسی هنرستانهای کشاورزی، دو کتاب تألیف شده بود که امتیاز نگرفته بودند. من گفتم اینها کاربردی هستند و باید امتیاز بگیرند. شاید همین کتابها باعث ارتقا شده باشند. در حوزههایی مثل نگهداری مواد غذایی در خانه یا گلخانههای پیشرفته، دانشآموزان کمک میکنند و در تدوین کتابها مشارکت دارند.»
ارسال دیدگاه