در گفت‌وگوی پانا با مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک مطرح شد:‌

صرفه‌جویی؛ راهکاری موثر در مدیریت مصرف

تهران (پانا) - مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک وزارت راه و شهرسازی گفت: به طور قطع صرفه‌جویی راهکاری موثر در مدیریت مصرف است و با توجه به وضعیت منابع آبی در تهران و کرج لازم است تا صرفه‌جویی صورت گیرد.

کد مطلب: ۱۶۳۲۷۱۳
لینک کوتاه کپی شد
صرفه‌جویی؛ راهکاری موثر در مدیریت مصرف

 گزارش‌های تازه از وضعیت بارش و پوشش برف در کشور نشان می‌دهد ایران تا امروز در ادامه پنج سال خشکسالی، یکی از خشک‌ترین پاییزهای خود را سپری کرده است؛ وضعیتی که تهران با کاهش ۹۵ درصدی بارش و افت ۹۹ درصدی پوشش برفی، بیش از همیشه در معرض تنش آبی قرار گرفته است.

سال آبی گذشته با کاهش ۴۰ درصدی بارش‌ها، به‌عنوان پنجمین سال خشک متوالی ثبت شده است. پیامد این روند، دشواری در تأمین آب شرب، کشاورزی و مصارف مختلف در سراسر کشور بود؛ به‌ویژه در کلان‌شهرهایی مانند تهران و بندرعباس که حجم ذخایر سدهایشان به کمترین میزان تاریخ بهره‌برداری رسید. با این حال سال گذشته بدون اختلال گسترده سپری شد.

در شرایط فعلی نیز پاییز امسال نشانه‌ای از بهبود نداشته است؛ طی ۵۰ روز ابتدایی پاییز، تنها ۳.۵ میلی‌متر بارش در کشور ثبت شده و ۲۰ استان هنوز بارندگی را تجربه نکرده‌اند. تهران نیز تاکنون فقط یک میلی‌متر بارش داشته است؛ رقمی که نسبت به میانگین بلندمدت ۹۵ درصد کاهش نشان می‌دهد و آن را در بدترین وضعیت دهه اخیر قرار داده است.

مجید کیانپور در گفت‌وگو با پانا گفت:‌«از همه تهرانی‌ها و به طور کلی همه شهروندان ایرانی که در تهران ساکن هستند درخواست دارم در مصرف آب صرفه‌جویی کنند. هر یک از ما در طول روز ممکن است بیش از ۲۰۰ لیتر آب مصرف کنیم. اگر بتوانیم در استفاده‌های روزمره خود از شستشو گرفته تا سایر موارد مصرف بازنگری کنیم و مصرف را کاهش دهیم، بدون شک کمک بزرگی در راستای مدیریت درست منابع آبی کشور انجام داده‌ایم.صرفه‌جویی در مصرف آب، نه فقط همکاری با دولت، بلکه در واقع همکاری با خودمان و آینده‌مان است.»

وی با اشاره به اقدام‌های انجام ‌شده در حوزه اختیارات آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک وزارت راه و شهرسازی افزود:‌ «در حوزه‌های مختلف از جمله تهران شمال، اصفهان و شیراز، تمامی اقداماتی که در این پروژه‌ها صورت گرفته، به طور قطع و یقین مبتنی بر استانداردها و ضوابط فنی مورد عمل در کشور بوده است. این ضوابط شامل نشریه ۱۰۱، ۲۳۴، ۲۸۰ و همچنین ضابطه ۷۷۳ است که همگی مطابق با آخرین استانداردهای روز دنیا تدوین شده‌اند.»

کیانپور عنوان کرد:‌«عملیات روسازی راه، چه در قالب بهسازی و چه نوسازی با روسازی‌های بتنی، بر اساس طراحی‌های مهندسین مشاور و متخصصانی انجام شده که در این محورهای اصلی، آزادراهی و مواصلاتی نقش طراحی و کنترل را برعهده داشته‌اند.»

وی عنوان کرد:‌ «آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک نیز در این پروژه‌ها به عنوان بازوی فنی ارکان اجرایی حضور داشته و مطابق دستورالعمل‌ها، نمونه‌برداری‌ها و آزمایش‌های لازم را انجام داده و نتایج را طبق استانداردها به دستگاه نظارت ارائه کرده است.»

مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک  وزارت راه و شهرسازی  درباره کوچک سازی نیز گفت:‌ « آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک از سال ۱۳۸۷ و پس از اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، در زمره شرکت‌های قابل واگذاری دولت قرار گرفته است. اکنون حدود ۱۷ سال از این موضوع می‌گذرد و همچنان در انتظار تعیین تکلیف نهایی هستیم تا مرز میان فعالیت‌های حاکمیتی و تصدی‌گرایانه به صورت رسمی مشخص شود. فعالیت‌های حاکمیتی باید در اختیار وزارت راه و شهرسازی باقی بماند و فعالیت‌های تصدی‌گرایانه که حدود ۸۰ درصد خدمات فعلی را شامل می‌شود به بخش خصوصی واگذار شود. در حال حاضر این موضوع در اختیار سازمان خصوصی‌سازی است و ما در گروه دوم فهرست واگذاری قرار داریم تا در صورت تصمیم‌گیری نهایی دولت، فرآیند واگذاری انجام شود.»

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار