معاون وزیر و رییس سازمان آموزش فنیوحرفهای:
ضرورت دسترسی عموم مردم به مهارتهای جدید به ویژه در اقتصاد سبز و دیجیتال
تهران (پانا) - معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سمینار «تحول در حکمرانی آموزشهای فنیوحرفهای برای پیشبرد نوآوری و رشد مهارتها» که با مشارکت یونسکو-یونیوک، نمایندگی یونسکو در تهران و آژانس همکاری بینالمللی کرهجنوبی در حال برگزاری است، بر دسترسی عموم مردم به مهارتهای جدید به ویژه در اقتصاد سبز و دیجیتال با روشهای جدید آموزشی، منطبق با دنیا، تأکید کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنیوحرفهای کشور، غلامحسین محمدی با بیان اینکه توسعه مهارتها، برای جوامع، بهصورت فراگیر و عادلانه از برنامههایی یونسکو تا سال ٢٠٢٩ و سازمان آموزش فنیوحرفهای در ایران است، گفت: وجود بیش از ۶۵٠ مرکز آموزش فنیوحرفهای در کشور از ظرفیتهای این سازمان در فراگیری آموزشهای مهارتی است و نشان از سرعت بالای فراگیری مهارت تا اشتغال دارد.
وی کسب مهارتها، برای اقتصادهای فراگیر و پایدار را از برنامههای کلیدی این سازمان در ده ماه گذشته، اعلام و تصریح کرد: تربیت ۵٠٠ هزار نفر نیروی ماهر در اقتصاد دیجیتال از برنامه هفتم توسعه است و با توجه به علاقهمندی نسل ۱۵ تا ۲۵ سال به فعالیت در اقتصاد دیجیتال و سبز و عدم تحریمپذیری این مهارتها، فرصت مناسبی برای تحقق این امر و حتی صادرات خدمات مهندسی و فنی به وجود آمده است.
معاون وزیر در ادامه به استقبال نسل جوان از کار در حوزه بینالمللی و اقدامات دیپلماسی مهارت سازمان در توسعه مهارتهای این حوزه، اشاره کرد و افزود: از هر دو کارجویی که در ایران وجود دارد، یک نفر، دچار فقدان مهارت یا کسر مهارت است و تاکید یونسکو بر توسعه آموزشهای تقاضامحور است تا افراد بتواند در کنار مهارتهای فنی و متناسب با نیاز بازار کار، مهارتهای نرم را کسب کنند.
محمدی با اشاره به آمار ۴۰ درصدی عدم اشتغال دانشآموختگان دانشگاهها، خاطرنشان ساخت: در صورت توسعه آموزشهای تقاضامحور و مشارکتجویی در ارایهی این آموزشها، قاعدتاً به دستاوردهای خوبیدر حوزه اشتغال، دست پیدا میکنیم.
وی با تأکید بر تقویت نقش شرکای اجتماعی، مانند اتاقهای بازرگانی، فعالین اقتصادی، خیرین مهارتی، آموزشگاههای آزاد و امثالهم، بیان کرد: برداشتن دیوارها و شبکهسازی و مشارکت بین سازمان آموزش فنیوحرفهای و سایر بخشها، موجب کسب دستاوردهای بزرگی میشود.
رییس سازمان آموزش فنیوحرفهای به فرهنگ کار و گسترش فعالیتهای ترویجی در کنار ارایهی آموزشهای مهارتی در کشور تأکید کرد و افزود: استفاده آگاهانه، صریح و خردمندانه از بهترین دادهها و پژوهشها در توسعه آموزشهای مهارتی در تصمیمگیریها، کمک شایانی به توسعه و پیادهسازی آموزشهای فنیوحرفهای و اتصال آن بر اساس نظامات بازار کار و فرصتهای شغلی، میکند.
به گفته وی، توسعه ارتباطات و بهکارگیری پلتفرمها در این زمینه، موجب تکمیل زنجیره دادهی آموزش، مهارتها و اشتغال میشود.
محمدی گفت: ضروری است، سیاستگذاری در آموزشهای مهارتی، منطبق با مباحث منطقهای و جهانی و منطبق با وضعیت کشور انجام شود تا بتوانیم، تغییر الگو و تغییر مسیر از آموزشهای نظری به آموزشهای مهارتی داشته باشیم.
ارسال دیدگاه