در گفتوگوی پانا با معاون ارتقا و توسعه کسب وکارهای بینالمللی سازمان توسعه تجارت:
صادرات حرفهای را جایگزین صادرات سنتیمحور کنیم
تهران (پانا)- معاون ارتقا و توسعه کسب و کارهای بینالمللی سازمان توسعه تجارت با تاکید بر ضرورت صادرات کالاهایی با ارزش افزوده بالاتر و سود صادراتی مناسب تر اظهار کرد: «صادرات کشور عمدتا سنتی بوده است که تجربه محور است اما در دنیا صادرات متکی به دانش و مطالعات است و باید صادرات حرفهای را جایگزین صادرات سنتی کنیم.»

امیر روشنبخش قنبری در گفتوگو با پانا با بیان اینکه متوسط ارزش صادرات مواد معدنی در سال گذشته ۳۵۰ تا ۳۸۰ دلار به ازای هر تن بوده است، عنوان کرد: «این در حالی است که برخی مواد معدنی از جمله گوهرسنگها، ارزش صادراتی بسیار بالاتری دارند و ارزش صادراتی آنها به ۵۰۰ دلار در هر تن نیز میرسد.این شرایط نشان میدهد که اگر راه درست را در پیش بگیریم و صادرات حرفه ای را جایگزین صادرات سنتی کرده و کالاهایی را صادر کنیم که سود بیشتری را در صادرات نصیب ما کرده و ارزش صادراتی بالاتری دارند به طور قطع مسیر درستتری را در پیش گرفتهایم.»
معاون ارتقا و توسعه کسب و کارهای بینالمللی سازمان توسعه تجارت افزود: «تاکنون نقشه راه درستی برای صادرات مواد معدنی از کشور وجود نداشته است.صادرات کشور عمدتا سنتی بوده است که تجربه محور است اما در دنیا صادرات متکی به دانش و مطالعات است و یکی از مشکلاتی که همه گروههای صادراتی با آن مواجه هستند این است که نمیدانند باید چه کالایی را به چه کشوری صادر کنند؛ این سوال بنیادینی است و نشان میدهد اقدام مناسبی در جهت مطالعه بازارهای هدف صورت نگرفته است.»
نیاز صادرات حرفهای به مطالعات و بازاریابی منسجم
روشنبخش قنبری خاطرنشان کرد: «هدفگذاری برای صادرات حرفهای نیازمند مطالعات و کار بازاریابی منجسم است. اتاق بازرگانی بودجهای را به مطالعات بازار ۲۵ کشور هدف انجام دادهاند تا بتوان براساس آن تولید و صادرات مناسب داشت. به طور مثال اگر قرار است گوهرسنگ به هنگ هنگ صادر شود کل پهنه بررسی نمیشود و این مطالعه، نقشه راهی برای صادرات در این زمینه میشود.»
وی درباره میزان ذخایر گوهرسنگهای موجود در کشور اظهار بیاطلاعی کرد و افزود: «در دنیا شرکتهایی نیز هستندکه این مطالعات را انجام میدهند و در تلاش هستیم تا با تعامل و ارتباط مناسب، این مطالعات درست را در اختیار داشته باشیم.»
ارسال دیدگاه