مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران:
۴۳ هزار نفر در نهضت ملی مسکن تأیید نهایی شدند
تهران (پانا) - مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با اشاره به آمار ثبتنام در طرح نهضت ملی مسکن گفت: تاکنون در استان تهران ۵۶۴ هزار نفر ثبتنام کردهاند که از این تعداد، ۴۳ هزار نفر تأیید نهایی شدهاند. همچنین ۱۷ هزار و ۵۰۰ نفر افتتاح حساب انجام دادهاند و ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر، آورده بالای ۴۰ میلیون تومان به حساب خود واریز کردهاند که این مبلغ، مبنای تأمین مسکن آنان خواهد بود.

رضا خالقی در نشستی خبری عنوان کرد: دولت چهاردهم و وزارت راه شهرسازی بنا بر ارتباط نزدیکتر با رسانهها و انعکاس اقداماتی دارد که در این وزارتخانه در حال انجام است.تکمیل پروژههای نیمه تمام در همه حوزهها و چالشهایی که کشور با آن مواجه است از جمله این برنامهها است.
وی افزود: در استان تهران چهارمعاونت تخصصی و یک معاونت پشتیبانی وجود دارد.فعالیت ما در معاونت مسکن مربوط به طرحهای مسکن حمایتی است که ۳ هزار واحد آن نهضت ملی است و ۳ هزار و ۷۰۰ مسکن حمایتی در هفته دولت به بهرهبرداری میرسد.
خالقی گفت: در معاونت املاک حقوقی در استان تهران حساسیت زیادی به واسطه صیانت و آماده سازی زمینهای دولتی اقدامات مهمی انجام میشود.این معاونت ۱۷۲ رفع تصرف از ابتدای سال بدون حکم قضایی انجام شده است.
وی عنوان کرد: تمامی پروژهها فعال هستند و خبر خوش اینکه حدود یکهزار و ۷۰۰ واحد مسکونی حمایتی، عمدتاً از طرح اقدام ملی، در هفته دولت به بهرهبرداری میرسند. سایر پروژههایی که عمدتاً در سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ آغاز شدهاند نیز با رفع موانع از جمله تأمین تسهیلات بانکی، فعال بوده و در دست اقدام هستند.
مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان تهران خاطرنشان کرد: ۱۲۰۰ مورد قرارداد با واجدین شرایط طرح جوانی جمعیت انجام شده است.۳۵ هزار نفر ثبت نام کردند که برخی واجد شرایط نبودند و برای ۲ هزار و ۵۰۰ واحد تامین زمین شده است.بنیاد مسکن در این طرح تاکنون تامین زمین نکرده است.
وی گفت: در ۱۲ مرداد ۱۴۰۴ مصوبه ای برای تعیین تکلیف حریمهای تهران مصوب شد و موضوعی ۳۰ ساله تعیین تکلیف شد.همچنین برای ۱۶ شهر استان تهران طرح بازنگری در طرح جامع توسعه و عمران شهرها در دست تهیه است که عمری ۲۰ ساله دارند.
مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان تهران اظهار کرد: در حوزه بازآفرینی شهری نیز از ۱۳ هزار و ۶۳۷ هکتار بافت ناکارآمد استان تهران برای ۳۲ شهر بسته حمایتی تهیه شده که شامل تسهیلات و تامین قیر است.
وی گفت: تا مهرماه ۲۰ کیلومتر از محور تهران قم بازسازی میشود.پروژه بعدی کمربندی تهران اسلامشهر است که اعتبارات محدودی دارد اما نقش مهمی در کاهش ترافیک این محور دارد.پروژه قلعه نو نیز برای کاهش بار ترافیک در مساحت ۳ کیلومتر در حال انجام است.
خالقی افزود: در دولت چهاردهم، بخشی از پروژههای اقدام ملی مراحل پایانی خود را میگذراند و قرار است تا پایان سال ۱۴۰۴ به بهرهبرداری برسد، اما در نهضت ملی مشارکت متقاضیان کمتر از حد انتظار بوده و این موضوع باعث تأخیر در تکمیل پروژهها شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران بیان کرد: میانگین سهم آورده متقاضیان در طرحهای حمایتی حدود ۵۰۰ میلیون تومان است اما تاکنون در حدود ۱۰ هزار واحد در نهضت ملی استان، میانگین واریزی هر متقاضی ۳۵۰ میلیون تومان بوده است. این اختلاف موجب شده تا روند اجرا با کندی مواجه شود. با این حال، تلاش شده است از طریق دریافت تسهیلات بانکی و همکاری سازندگان، پروژهها حفظ و ادامه یابند.
وی گفت: قراردادهای منعقد شده فیکس نیستند و با توجه به شرایط اقتصادی و تورم، پروژهها مشمول مابهالتفاوت و تعدیل هستند که شاخصهای آن دورهای ابلاغ میشود و پیشبینی دقیق مبلغ نهایی برای متقاضیان امکانپذیر نیست.
خالقی بیان کرد: در شرایط کنونی با مشکل جدی کمبود منابع آب و برق مواجه هستیم. در دهه ۷۰، بین سالهای ۷۵ تا ابلاغیه دولت در سال ۸۱، طرح مجموعه شهری تهران تصویب و ابلاغ شد که سهم جمعیتی استان تهران و البرز آن زمان را حدود ۱۴ میلیون نفر از جمعیت کل ۱۰۱ میلیون نفری در نظر گرفته بود. اما اکنون، بدون سرشماری رسمی طی سالهای اخیر، تخمین زده میشود جمعیت این دو استان به حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیون نفر رسیده است.
وی افزود: این افزایش جمعیت فشار بسیار زیادی بر منابع زیرزمینی و زیرساختها وارد کرده است. برای نمونه، در کرج بارگذاری جمعیت ۱۹ برابر توان اکولوژیک کلانشهر است و در استان تهران این نسبت به ۲۹ برابر ظرفیت اکولوژیکی رسیده است. این مسئله باعث بروز مشکلاتی نظیر فرو نشست زمین در برخی از مناطق جنوبی استان شده که نمیتوان آن را نادیده گرفت.
مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران ادامه داد: با توجه به این شرایط، به نظر میرسد افزایش بارگذاری جمعیت در استان تهران دیگر به صلاح نباشد و باید تمرکز بر ارائه خدمات مطلوب به جمعیت موجود باشد. از این رو، بازگشایی سایت ثبتنام مجدد مسکن از نظر علمی، منطقی و کارشناسی توصیه نمیشود.
وی خاطرنشان کرد: این سیاست مورد تأیید وزارت راه و شهرسازی نیز هست؛ برنامه فعلی تکمیل واحدهای نیمهتمام و تأمین مسکن برای فاقدین از راههای کمهزینه و کارآمد مانند نوسازی بافتهای فرسوده است.
ارسال دیدگاه