در نشست همافزایی برای ایران ماهر مطرح شد
مهارت، مهمترین حلقه از زنجیره اشتغال
تهران (پانا) - نایبرئیس اتاق ایران در اولین رویداد پس از شکلگیری مرکز ملی توسعه مهارت، تصریح کرد: در زنجیره اشتغال، مهارت مهمترین حلقه است و ارتقای بهرهوری و استفاده بهینه از ظرفیت نیروی انسانی را تضمین میکند.

«فانوس اول؛ همافزایی برای ایران ماهر»، نخستین رویداد از سلسله نشستهایی است که طبق برنامهریزی انجام شده قرار است توسط دبیرخانه مرکز ملی توسعه مهارت که در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، مستقر است، برگزار شود.
پیام باقری، نایبرئیس اتاق ایران ضمن حضور در این رویداد از مهارت به عنوان مهمترین حلقه زنجیره اشتغال یاد کرد.
او تأکید کرد: امروز تأمین نیروی کار ماهر یک دغدغه و چالش مهم در اقتصاد ایران به شمار میآید و جزو معضلات اصلی در محیط کسبوکار کشور است. از طرفی باید توجه داشت که مهارت یک موضوع ملی و جدی بوده که باید به گفتمان ملی تبدیل شود؛ مهارت مهمترین حلقه از زنجیره اشتغال و متضمن ارتقای بهرهوری و بسترساز استفاده بهینه از نیروی انسانی است.
نایبرئیس اتاق ایران با بیان این مطلب که مهارت منجر به بالندگی اقتصاد میشود، تأکید کرد: باید همه تجربیات این حوزه را کنار گذاشت و در بعد آموزشی به صورت هدفمند و هوشمند جلو رفت. باید آموزشهای را متناسب با نیاز بازار کار دنبال کرد و در مسیر سفارشیسازی آموزشها قدم برداشت.
او در کنار آموزش هدفمند، بهکارگیری از آنچه آموزش داده میشود را نیز مورد تأکید قرار داد و گفت: برای تربیت نیروی کار ماهر باید جهتی را پیش بگیریم که روشن و شفاف باشد و مهمترین نکته، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی است.
باقری به امضای تفاهمنامه بین اتاق ایران و سازمان فنیوحرفهای که اسفند سال گذشته انجام شد و به دنبال آن مرکز ملی توسعه مهارت شکل گرفت، اشاره و آن را سرآغاز همکاری بین فعالان بخش خصوصی با دولت در مسیر هدفمندسازی مهارتآموزی دانست.
نایبرئیس اتاق ایران از جوانان به عنوان سرمایه اصلی کشور یاد کرد که با مهارتآموزی، قدرت مولدسازی این سرمایه بیبدیل را پیدا میکنیم. او خاطرنشان کرد: در حال حاضر یکی از دغدغههای اصلی در محیط کسبوکار جذب نیروی کار ماهر است که به سختی اتفاق میافتد چون تربیت نیروی انسانی با طرف تقاضا، همخوانی ندارد.
او یادآوری کرد: مرکز ملی توسعه مهارت، سلسله نشستهایی را با عنوان فانوس، طراحی کرده و در قدم اول به مرور تجربیات بنگاهها در این حوزه پرداخته است. هدف اصلی این نشستها، مولدسازی سرمایه عظیم نیروی انسانی کشور است.
آموزشهای جاری نیاز بازار کار را پاسخ نمیدهد
عیسی منصوری، رئیس مرکز پژوهشهای اتاق ایران نیز در این نشست به الگوهای متعدد آموزشی که در دنیا طراحی و اجرا میشوند، اشاره کرد و گفت: در برخی از این الگوها، آموزشهای عمومی و پایهای اهمیت پیدا میکنند و در مقابل، الگوهایی هستند که آموزشهای عالی را در اولویت قرار میدهند. البته در کنار این دو الگو، مدلی هست که هم آموزش عالی و هم عمومی را دنبال میکند و نسبت به جنبه مهارتی، کمتوجه است.
او الگویی که در نظام آموزشی ایران استفاده میشود را از نوع سوم یعنی تمرکز بر سطوح عمومی و عالی آموزش بدون تمرکز بر مهارتآموزی، عنوان کرد و افزود: این ادعا که نظام آموزشی کشور از نوع سوم است با نگاهی بر بودجهای که سالانه به بخش مهارت آموزشی اختصاص دارد، مشخص میشود؛ سطح بودجههای سالانه این بخش بسیار اندک است.
رئیس مرکز پژوهشهای اتاق ایران عدم تطابق آموزشهایی که در سطح مدارس و دانشگاهها ارائه میشود با نیاز بازار کار و سمت تقاضا را به عنوان یک دغدغه مهم در کشور عنوان کرد و گفت: برای رفع این نقص و استفاده از ظرفیتهای کشور، تمهیدی اندیشیده شد تا بین سازمان فنیوحرفهای و اتاق ایران به عنوان نماینده بخش تقاضای نیروی کار، همکاری در قالب مرکز ملی توسعه مهارت شکل بگیرد. هدف این مرکز این است که نیاز به نیروی کار ماهر در کشور را پاسخ دهد.
هدفمند شدن مهارتآموزی را دنبال میکنیم
در بخش دیگری از این نشست، غلامحسین محمدی، رئیس سازمان فنیوحرفهای کشور از اهمیت برداشتن دیوارها در فرایند آموزش فنیوحرفهای کشور سخن گفت و تأکید کرد: در سازمان به این نتیجه رسیدیم که باید دیوارها را برداریم به این معنا که متوجه شدیم در حوزه آموزش مهارت به نوآوری و همکاری نیاز داریم و سطح کار تا حدی است که همه دستگاهها و بخش خصوصی باید با هم همکاری کنند.
او مهارتآموزی را فراتر از فعالیتهایی توصیف کرد که تنها به همت یک سازمان یا دستگاه قابل انجام باشد و گفت: پیش از اینکه متوجه شویم برای مهارتآموزی باید ملی نگاه کنیم، به جایی رسیدیم که از هر دو کارجو، یک نفر دچار فقر مهارت است. از هر ۱۰ کارگر، ۶ کارگر به ارتقای مهارت نیاز دارد. این آمارها نشان میدهد که در بعد مهارتآموزی، عملکرد موفقی نداشتیم.
محمدی همکاری بخش خصوصی در جریان مهارتآموزی را موضوعی کلیدی عنوان کرد و افزود: کمک بخش خصوصی در این مسیر بسیار مهم و اثرگذار است و ارادهای که برای همکاری با اتاق ایران به وجود آمد بدون شک منجر به تغییر خواهد شد.
رئیس سازمان فنیوحرفهای کشور از شکلگیری مرکز ملی توسعه مهارت در قالب تفاهمنامهای که بین اتاق ایران و سازمان فنیوحرفهای امضا شد، صحبت کرد و آن را قدمی مؤثر در مسیر ایجاد یک شبکه گسترده در سطح کشور به همت اتاقهای استانی برای هدفمند شدن مهارتآموزی دانست.
محمدی با بیان این مطلب که ۱۳۰ مرکز آموزشی در چارچوب مرکز ملی توسعه مهارت به مشارک عمومی-خصوصی گذاشته شده و مورد اقبال مواقع شدند، تصریح کرد: همین اقدامات منجر به تحول در نظام آموزشی کشور میشود و به تدریج میتوانیم با همآفرینی شکل گرفته، الگوی مناسبی طراحی کنیم تا مشکلات کشور در تأمین نیروی کار ماهر برطرف شود.
طراحی آموزشهای مهارتی بر اساس آمایش سرزمین
پیش از اینکه صاحبان بنگاههای اقتصادی به تشریح تجربیات موفق خود در روند مهارتآموزی بپردازند، احمد آقامحمدی، مدیرکل بخش آموزش وزارت آموزشوپرورش کشور با تأکید بر اینکه این وزارتخانه مأموریت پیدا کرده تا تعداد دانشآموزان حوزه کاردانش را افزایش دهد، گفت: متناسب با این مأموریت توانستیم به جایی برسیم که امروز ۴۳ درصد از دانشآموزان دوره متوسطه کشور در هنرستانها مشغول به تحصیل هستند.
او ایجاد مدلی که بر اساس آن بتوان گفت کدام منطقه و شهر به کدام رشته بیشتر نیاز دارد را بسیار مفید و ضروری خواند و ادامه داد: در رسیدن به این مدل تا حدودی موفق بودیم؛ اما همچنان به نقطه ایدهآل دست پیدا نکردیم. باید به جایی برسیم که نوع آموزشها برای آمادهسازی افراد در محیط کار، مناسب باشد.
مدیرکل بخش آموزش وزارت آموزشوپرورش کشور بازطراحی و بازنگری رشتهها بر اساس مشاغل فعال در جامعه با محوریت استانداریها را یکی از برنامههای اصلی وزارتخانه دانست و گفت: باید بر اساس آمایش استانی که صورت میگیرد، نوع آموزشها را طراحی کنیم.
آقامحمدی تغییر در نوع آموزشها برای هماهنگسازی بین آنچه در محیط کاری نیاز است و آنچه در محیطهای آموزشی ارائه میشود را ضروری خواند و گفت: نوع ارزشیابیها به سمتی رفته که هنرجو را برای ورود به محیط کاری، آماده میکند.
ارسال دیدگاه