کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با پانا:

متنوع‌کردن سبد سوخت راهکاری برای عبور از ناترازی بنزین است

تهران (پانا) - کارشناس صنعت و بازار خودرو درباره بروز ناترازی بنزین در کشور اظهار کرد متنوع‌کردن سبد سوخت عاملی مهم در رفع این ناترازی است.

کد مطلب: ۱۴۷۰۹۹۳
لینک کوتاه کپی شد
متنوع‌کردن سبد سوخت راهکاری برای عبور از ناترازی بنزین است

مسیح فرزانه در گفت‌وگو با پانا درباره علت بروز ناترازی بنزین در کشور، گفت: «یکی از مشکلات ما استفاده از خودروهای قدیمی با تکنولوژی پایین است. اکنون روی اتاق‌های خودروهای مختلف یک پایه موتور نصب می‌شود که البته این مساله جدیدی نیست و از گذشته هم وجود داشته است و در سراسر دنیا برای اینکه هزینه‌های مونتاژ را پایین بیاورند از قطعات مشترک استفاده می‌شود.»

وی با بیان اینکه در چند شاخصه مهم خودرو یعنی موتور، گیربکس و شاسی بخش‌های متعدد دیگر این اتفاق می‌افتد، افزود: «وقتی به کیفیت مونتاژ نگاه می‌کنیم بخشی از مشتقاتی که استفاده می‌شود عملا مواد اولیه آن وارداتی است. در حوزه سوخت جدا از اینکه خودمان تولید می‌کنیم بیش از یک سال است که واردات عمده بنزین به کشور داریم که در سال 1402 بیش از 2 میلیارد دلار بوده و معتقدم با شرایطی که در هوا می‌بینیم مشخص است که این سوخت‌ها استاندارد پایینی دارند.»

فرزانه ادامه داد: «درخصوص استانداردهای طراحی و تولید موتور در کشور صحبت از استانداردهای یورو 4 و یورو 5 مطرح شده و درخصوص بنزین هم این استانداردها روی کاغذ و در صحبت گفته می‌شود ولی اتفاقی که افتاده خلاف این موضوعات است. چون بهترین گواه شرایط آلودگی هوا در کشور است که فراگیر شده و زمانش هر ساله در حال جلوتر آمدن است و زودتر شاهد وارونگی‌های هوا هستیم.»

این کارشناس خودرو ادامه داد: «تحریم‌ها بر بروز این معضل بسیار تاثیرگذار بوده است و در آن شکی نیست. اگر مراوداتمان با تمام دنیا برقرار باشد می‌توانیم بنزین با کیفیت و با کمترین هزینه تولید را وارد کنیم.»

فرزانه ادامه داد: «اکنون واردات بنزین خیلی مساله راحتی نیست و باید بیشتر به واردات خودرو بپردازیم و ارز مورد نیاز آن تامین شود.»

وی با انتقاد از اینکه تامین ارز برای سایر حوزه‌ها رخ می‌دهد، ادامه داد: «در سال 1402 حدود 9 میلیارد دلار ارز به واردات قوای محرکه و خودرو اختصاص داده شد که حدود 6 میلیارد دلار برای خودروهای CKD چینی و 150 میلیون دلار آن تخصیص به واردات خودرو داده شده است.»

فرزانه بیان کرد: «همه اینها و کاهش 4 درصدی انتظارات درآمدی از واردات خودرو در بودجه 1403 این‌طور به نظر می‌آید که به‌صورت کلان در کشور برای واردات خودرو به‌صورت عمده که در بازار هم تاثیرگذار باشد تمایلی به تامین ارز وجود ندارد. در بحث مونتاژ خودروهای داخلی که عمدتا هم در کشور خودمان مورد استفاده قرار می‌گیرد باید ارتباطی بهینه بین پژوهشگاه‌ها، دانشگاه‌ها و مراکز علمی وجود داشته باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار