در گفت‌وگوی پانا باکارشناس اقتصادی مطرح شد:

تقویت کسب‌وکارها و توسعه بخش مولد اقتصاد با بهبود مالیات‌ستانی

تهران (پانا)- کارشناس اقتصادی درباره تاثیر لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم و اثر آن بر بهبود مالیات ستانی عادلانه در کشور گفت با مالیات‌ستانی صحیح از گسترش فعالیت‌های اقتصادی غیررسمی جلوگیری شود.

لینک کوتاه کپی شد
 تقویت کسب‌وکارها و توسعه بخش مولد اقتصاد با بهبود مالیات‌ستانی

هادی سلیمی‌زاده کارشناس اقتصادی در گفت وگو با پانا، درباره تاثیر لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم در بهبود شرایط مالیات ستانی در کشور، گفت: سیستم مالیاتی دو کارکرد کنترلی و درآمدی را در کشور انجام می‌دهد. 

سلیمی‌زاده ادامه داد: ساختارهای کنترلی اگر از حدی فراتر برود ممکن است اثرات لازم را نداشته باشد از سوی دیگر برخی طرح‌های مالیاتی حالت مشوق برای توسعه و معافیت‌های مالیاتی و یا معافیت در ساختارهای موازی و حالت تشویق برای توسعه کسب و کارها را دارند. 

سلیمی‌زاده ادامه داد: اگر بخواهیم به سمت بزرگ کردن کسب و کارها برویم و این کسب و کارها امکان رشد و توسعه پیدا کنند باید  از شکل‌گیری کسب و کارهای رسمی حمایت کنیم، یعنی مالیات بر شرکت‌ها را تا حد ممکن کاهش دهیم.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در واقع فضای کسب و کارهای غیر رسمی در کشور ما خیلی گسترده شده‌اند، توضیح داد: باید این مشاغل را که عمدتا هم درآمدهای بالا دارند، با مالیات کنترل کنیم و به این وسیله مردم را به سمت رسمی کار کردن کسب و کارهایشان سوق بدهیم.

سلیمی‌زاده با انتقاد از مالیات بالا برای تولیدکنندگان، گفت: این مالیات در کشورهای مختلف ۵ تا ۱۰ درصد است و در کشور ما ۲۵ درصد است که به نسبت برخی کشورهای پیشرفته عدد بالایی است.

این کارشناس اقتصادی گفت: از سوی دیگر برای مالیات بر درآمد ما یک پلکانی داریم که تا ۱۰، ۱۵ و ۳۰ درصد معافیت مالیاتی اعطا می‌کنیم در صورتی که این عدد را عمدتا کارمندان دولت و بعضی از بخش‌های خصوصی با سرفصل‌هایی که هست پرداخت می‌کنند که اکثرا کم‌نمایی هم در آن صورت می‌گیرد. 

وی ادامه داد: بخش بزرگی از فعالیت ها آزاد مثل کسب و کارها و صنوف و غیره در واقع مالیات پرداخت نمی‌کنند و این باعث شده که شاهد یک بی عدالتی بزرگ در سطح کشور باشیم.

سلیمی‌زاده افزود: مالیات بر مجموع درآمد در کشورهای مختلف بعضا به ۴۵ درصد هم رسیده است مثل ژاپن، کره  جنوبی، کانادا و آمریکا. در این کشورها فرد به هر میزان درآمد داشته باشد تا ۴۰ و ۴۵ درصد آن را دولت اخذ می‌کند.

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار