آموزش جغرافیا، راهی برای پرورش شهروندان آگاه و مسئولیتپذیر زیستمحیطی
کاشان (پانا) - دبیر علمی همایش کشوری «آموزش جغرافیا و چالشهای زیستمحیطی» گفت: ارتقای سواد جغرافیایی دانشآموزان و دانشجویان، گامی اساسی در درک و مدیریت بحرانهای زیستمحیطی کشور است و میتواند مسیر توسعه پایدار را هموار کند.

به گزارش خبرنگار پانا، همایش کشوری "آموزش جغرافیا و چالشهای زیستمحیطی" به همت گروه جغرافیای کاشان و با همکاری کارشناسی تکنولوژی و گروههای آموزشی این شهرستان، روز یکشنبه ۲۰ مهرماه با حضور استادان برجسته، دبیران و دانشجویان رشته جغرافیا از سراسر کشور برگزار شد.
در این همایش که با حضور پروفسور بهلول علیجانی، چهره ماندگار اقلیمشناسی ایران و بنیانگذار اقلیمشناسی سینوپتیک، و خانم مهری اکبری، رئیس کمیته و راهبر تیم ملی المپیاد جغرافیایی کشور همراه بود، موضوع نقش آموزش جغرافیا در مواجهه با بحرانهای زیستمحیطی مورد بررسی قرار گرفت.
امیر فخرآبادی، دبیر علمی همایش، در گفتوگو با خبرنگار ما با اشاره به اهمیت آموزش جغرافیا در نظام آموزشی اظهار کرد:
«بالاترین سرمایه هر جامعه، شهروندان آگاه و مسئولیتپذیر آن هستند. آموزش جغرافیا با تأکید بر شناخت محیط و تعامل آگاهانه انسان با طبیعت، میتواند نسل جوان را نسبت به چالشهایی چون تغییرات اقلیمی، فرونشست زمین، بحران آب و آلودگی هوا حساس و توانمند سازد.»
وی افزود: یکی از مأموریتهای مهم آموزش جغرافیا، افزایش هوش و سواد زیستمحیطی دانشآموزان است تا بتوانند ضمن تحلیل شرایط موجود، برای کاهش آسیبها و حفاظت از منابع طبیعی تصمیمهای مسئولانهتری بگیرند.
فخرآبادی با اشاره به لزوم استفاده از روشهای نوین آموزشی گفت:
«با تکیه بر یادگیری تجربی و آموزشهای مسئلهمحور میتوان نسل جدیدی از شهروندان را تربیت کرد که نهتنها آگاهی علمی دارند، بلکه بهصورت عملی در مسیر توسعه پایدار گام برمیدارند.»
او در پایان از همکاری اساتید و دبیران سراسر کشور در برگزاری این همایش قدردانی کرد و ابراز امیدواری نمود که این گردهمایی، زمینهساز تعامل علمی گستردهتری در حوزه آموزش جغرافیا و حفاظت از محیط زیست باشد.
ارسال دیدگاه