در نشست شورای هماهنگی ادارات تابعه تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی تاکید شد؛

ضرورت تکمیل زیرساخت‌های توسعه‌ای و افزایش خدمات‌رسانی به جامعه روستایی

تبریز (پانا) - همزمان با روز ملی «روستا و عشایر»، نشست ادارات تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در آذربایجان‌شرقی به ریاست مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در روستای ایوق شهرستان سراب برگزار شد.

کد مطلب: ۹۶۰۱۹۷
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت تکمیل زیرساخت‌های توسعه‌ای و افزایش خدمات‌رسانی به جامعه روستایی

در این جلسه که فرماندار سراب، بخشدار مهربان و اعضای شورای هماهنگی ادارات تابعه تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان حضور داشتند، اقدامات انجام گرفته در روستاها تبیین و راهکارهای لازم برای تسریع در خدمات‌رسانی به روستاییان بررسی شد.

خدمات‌رسانی به مناطق محروم بویژه روستاها در اولویت دولت قرار دارد

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی طی سخنانی در این نشست گفت: یک سوم جمعیت کشور در روستاها سکونت دارند که در استان ما این میزان حدود یک میلیون و 200 هزار نفر است و از این تعداد 430 هزار نفر نیروی فعال است.

میراحد حسینی، میزان بیکاری در روستاهای استان نسبت به شهرها را در کمترین میزان ممکن دانست و افزود: نرخ بیکاری در روستاهای استان 4/8 درصد است که در مقایسه با نرخ 10/2 درصدی بیکاری در شهرها به مراتب پایین تر است.

وی اضافه کرد: روستاها پتانسیل بالایی برای رونق و توسعه دارند و با برنامه ریزی دقیق می توان بیشترین میزان درآمدزایی، اشتغال و کارآفرینی را در جامعه روستایی ایجاد کرد.

حسینی، با بیان اینکه انصافا نظام جمهوری اسلامی در جهت توسعه و عمران روستاها سنگ تمام گذاشته، گفت: در این راستا در اواخر سال 96، دولت از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی، 1/5 میلیارد دلار برای اشتغال در روستاها اختصاص داد که سهم استان آذربایجان شرقی از این محل، 400میلیارد تومان برای ایجاد 8 هزار فرصت شغلی جدید بود.

وی ادامه داد: مقرر شده اقساط برگشتی این تسهیلات نیز تا 10 سال دیگر در قالب تسهیلات مختلف در خود روستاها هزینه شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در ادامه سخنانش با اشاره به حجم بالای خدمات ارایه شده به روستاها در 40 سال گذشته، گفت: خدمات رسانی به مناطق محروم بویژه روستاها در اولویت دولت قرار دارد به طوری که هم اکنون اغلب روستاها از نعمت گاز، برق، آب شرب بهداشتی و مخابرات بهره مند هستند.

وی در خاتمه سخنانش از روستاییان به عنوان قشر مولد و سودمند جامعه نام برد و اظهار داشت: حمایت از این قشر ارزشمند وظیفه همه نهادها و سازمان های دولتی است و بی شک هر چه میزان خدمات و امکانات ارایه شده به روستاها افزایش یابد، به همان میزان از حجم مشکلات شهرها از قبیل حاشیه نشینی کاسته خواهد شد.

وضعیت طرح‌های روستایی در دولت تدبیر و امید مناسب است

فرماندار شهرستان سراب در این نشست با بیان اینکه روستای ایوق در زلزله سال 96 آسیب جدی دیده بود، گفت: الحمدولله در اثر اقدامات سازمان‌ها و نهادهای متولی، وضعیت این روستا هم اکنون به حالت عادی برگشته است.

ایرج ثقفی بر ضرورت توجه بیشتر دولتمردان به روستاها تاکید کرد و افزود: چنانچه زیرساخت‌های لازم در حوزه بیمه، اشتغال، بهداشت و درمان و آموزش در روستاها فراهم شود، طبیعتا شاهد کاهش مهاجرت روستاییان به شهرها و توسعه پایدار خواهیم بود.

وی ادامه داد: علیرغم وضعیت نامناسب اقتصادی کشور، وضعیت پروژه های عمرانی، طرح های هادی و پروژه های روستایی در دولت تدبیر و امید مناسب است.

فرماندار سراب افزود: از آغاز شروع بکار دولت دهم تاکنون، بیش از 70 میلیارد تومان از سوی دولت به دهیاری های شهرستان تزریق شده که این امر نشان می دهد حوزه روستایی یکی از اولویت های مهم دولت تدبیر و امید بوده است.

ثقفی با تاکید بر اینکه نباید انضباط مالی و اقتصادی خود را از دست دهیم، گفت: تزریق این حجم اعتبارات به حوزه روستایی در کمتر از 6 سال، بی شک در توسعه روستاهای شهرستان مفید واقع خواهد شد.

رتبه نخست آذربایجان‌شرقی در پوشش بیمه‌ای

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر آذربایجان شرقی در ابتدای این جلسه طی سخنانی به روند ایجاد این صندوق پرداخت و گفت: براساس مصوبه سال 1384 هیأت دولت و با استناد به اصل 29 قانون اساسی قرار شد، با مشارکت دولت، روستاییان و عشایر کشور زیر چتر بیمه ای قرار گرفته و از مزایای آن برخوردار شوند.

محمد نظری در ادامه با تشریح وضعیت فعلی صندوق در استان اظهار داشت: از 284 هزار سهمیه اختصاصی به آذربایجان شرقی، تاکنون 190 هزار بیمه شده اصلی تحت پوشش صندوق قرار گرفته اند که این میزان، 67 درصد جمعیت مشمول استان را شامل می شود و از این لحاظ آذربایجان شرقی رتبه اول کشوری را داراست.

وی با بیان اینکه شهرستان سراب با دارا بودن 3 کارگزار و.... بیمه شده، از لحاظ درصد بیمه شدگان در جایگاه سوم استانی قرار دارد، گفت: شرکت تعاونی تولید روستایی ایوق به عنوان یکی از سه کارگزاری فعال شهرستان سراب، 13هزار و 900 نفر را تحت پوشش قرار داده است.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان در ادامه سخنانش سرپرستان خانوار و افراد بالای 18 سال کامل ساکن در روستاها، عشایر و کشاورزان، قالیبافان، ساکنان شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت و رانندگان بین شهری ساکن در روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر و کشاورزان غیرساکن روستاها، شاغلین صنایع دستی و زنان سرپرست تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد را جزو مشمولان تحت پوشش صندوق برشمرد.

افزایش 15 درصدی حقوق مستمری‌بگیران در سالجاری

وی همچنین مجموع مستمری بگیران صندوق در استان را 16 هزار و 712 نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد، 7هزار و 867 نفر بازنشسته پیش از موعد، 476 نفر از کار افتاده کلی و 8هزار و 369 خانواده بیمه شدگان متوفی می باشند.

وی اضافه کرد: تعداد مستمری بگیران شهرستان سراب نیز در حال حاضر، یکهزار و 733 نفر است.

نظری با بیان اینکه حق بیمه در صندوق بیمه اجتماعی روستاییان براساس، 15 درصد درآمد بیمه شده محاسبه می شود، گفت: یک سوم حق بیمه را بیمه شدگان و دو سوم دیگر را دولت به عنوان کارفرما پرداخت می کند.

وی همچنین از توسعه سبد محصولات صندوق خبر داد و گفت: اعطای تسهیلات به کارگزاران و بیمه شدگان صندوق بویژه مستمری بگیران از برنامه های آتی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر است.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر آذربایجان شرقی در خاتمه سخنانش به افزایش 15 درصدی حقوق مستمری بگیران در سالجاری اشاره کرد و گفت: این افزایش از شهریورماه جاری اعمال شده و معوقات ماه های گذشته نیز به همراه حقوق شهریور به حساب مستمری بگیران واریز شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار