فیروز بهرام؛ مدرسه‌ای که به دانش‌آموزانش درس مشارکت اجتماعی می‌دهد   

تهران (پانا) - باستانی، رئیس سازمان دانش‌آموزی تهران  به مناسبت هفته معلم از مدرسه ماندگار فیروز بهرام که یکی از قدیمی‌ترین مدارس شهر تهران است و دانش آموزانش مشارکت اجتماعی بالایی دارند، بازدید کرد.

کد مطلب: ۹۱۲۳۰۸
لینک کوتاه کپی شد
فیروز بهرام؛ مدرسه‌ای که به دانش‌آموزانش درس مشارکت اجتماعی می‌دهد   

گاهی غمی به وسعت از دست دادن یک فرزند جرقه‌ای می‌شود تا سنگ بنای مکانی باشد برای رشد و پرورش چهره‌های تاریخ‌ساز در این آب و خاک؛ مانند داغی که برای «رادمنش بهرامجی بیکاجی» یک نشانه الهی می‌شود برای مهرورزیدن و بخشیدن در حوزه دانش و اینگونه مدرسه‌ای ماندگار به نام «فیروز بهرام» تاسیس می‌شود. مدرسه فیروزبهرام از اماکن تاریخی منطقه 12 تهران است و در سال 1396 از سوی شورای عالی آموزش و پرورش به عنوان مدرسه ماندگار ثبت شده است. مدارس ماندگار باید قدمتی بیش از 50 سال داشته باشند و علاوه بر سبک معماری خاص، فارغ‌التحصیلان برجسته مدرسه و کسب رتبه‌های برتر در فعالیت‌های علمی، فرهنگی و هنری طی 10 سال اخیر معیاری برای ثبت ماندگار بودن شان به حساب می‌آید.
مدرسه فیروز بهرام که در دامن خود چهره‌هایی چون ایرج افشار، احمد شاملو، پرویز شهریاری و لوریس چکناوریان و بسیاری از بزرگان حوزه علم و فرهنگ و هنر را پرورش داده است این روزها پرجنب‌و‌جوش‌تر از همیشه دانش‌آموزان فعالی برای حضور در شورای دانش‌آموزی دارد و همین انگیزه‌ای شد برای بازدید عباس باستانی، رئیس سازمان دانش‌آموزی تهران از این مدرسه در هفته معلم.


مدرسه‌ای برای تمام ادیان
بوذرجمهر پرخیده، مدیر مدرسه فیروز بهرام، می گوید: مدرسه ما دولتی است و ترکیبی از دانش‌آموزان زرتشتی، مسلمان، مسیحی و کلیمی در این مدرسه درس می‌خوانند و در کنار هم تمرین زندگی می کنند.

مدیریت در مدرسه‌ای که هر کدام از دانش‌آموزان فرهنگ و آداب و رسوم خاص خودشان را دارند ممکن است با دردسرهایی همراه باشد اما پرخیده معتقد است دانش‌آموزانش وقتی وارد فضای بزرگتری از جامعه می شوند بسیار بردبارتر هستند و انگیزه بالایی برای خدمت به مردم دارند.
این مدرسه که ترکیبی از معماری اروپایی و معماری کهن ایرانی را دارد سال‌ها پیش به کمک انجمن زرتشتیان تهران و زیر نظر سازمان میراث فرهنگی کشور به طور کامل بازسازی شده است و اکنون مجهز به کتابخانه، تالار گردهمایی، آزمایشگاه‌های فیزیک و شیمی، سیستم‌های صوتی، تصویری و کامپیوتری پیشرفته است. کتابخانه فیروز بهرام حدود ۲۵۰۰ جلد کتاب دارد و موضوعات گوناگونی چون علوم ریاضی و فیزیک، ادبیات، فلسفه، هنر و رمان را شامل می‌شود. قسمتی در این کتابخانه به نگهداری نشریات داخلی منتشرشده در دبیرستان، پایان‌نامه و تحقیقات دانشجویان رشته‌های معماری و مرمت آثار تاریخی با موضوع دبیرستان فیروز بهرام اختصاص داده شده است. در این مدرسه رشته‌های تجربی و ریاضی در کنار رشته‌های فنی مانند کامپیوتر و حسابداری آموزش داده می‌شود.


جدیت دانش‌آموزان برای شرکت در انتخابات شورای دانش‌آموزی
نارک هاکوپیان، نماینده اقلیت‌های دینی مجلس دانش‌آموزی، که در این مدرسه درس می‌خواند با ارایه گزارشی از فعالیت‌های انجام شده در مدرسه می گوید: همراهی معاونان و مربیان پرورشی مدرسه جهت ایجاد انگیزه و شور در میان دانش‌آموزان زمینه‌ای فراهم کرده‌اند که عموما بچه‌ها در فعالیت‌های اجتماعی مانند انتخابات شوراها و مجلس بسیار فعال هستند.
همچنین ژوهانس زادوریان، رئیس شورای دانش‌آموزی مدرسه، نیز برگزاری اردو و جلسات گپ‌وگفت‌های مختلف برای دانش‌آموزان را از جمله برنامه‌های شورای دانش‌آموزی اعلام کرد.
مدیر مدرسه فیروز بهرام درباره نحوه برگزاری انتخابات در مدرسه می‌گوید: انتخابات در مدرسه ما بسیار جدی است. چند هفته قبل از انتخابات شورا دانش‌آموزان کاندیدا می‌شوند و خودشان را در صف معرفی می‌کنند و از برنامه‌های‌شان برای بچه می‌گویند. خود ما هم پوسترهایی منتشر می‌کنیم که در آن اسم و عکس دانش‌آموزان و اقداماتی که می‌خواهند انجام دهند، اعلام می شود. در واقع فضای مدرسه و کلاس‌ها در آن زمان کاملا انتخاباتی می‌شود. بعد از انتخابات هم که منتخبان مشخص شوند، هیات رئیسه انتخاب می‌شود. من به عنوان مدیر مدرسه خیلی وارد جلسات‌شان نمی‌شوم و بچه‌ها با آزادی کامل خودشان فعالیت دارند و البته مربی پرورشی‌شان حضور دارد. مربی‌های پرورشی با آموزش مهارت‌های زندگی به دانش‌آموزان درس چگونه کنار هم بودن می‌دهند.


شورای دانش‌آموزی حلقه واسط میان دانش‌آموزان و کادر اجرایی مدرسه
پرخیده با اشاره به اینکه مشارکت خوبی میان دانش‌آموزان عضو شورا و کادر مدرسه وجود دارد، می‌افزاید: در مدرسه ما بیشتر اردوها و کارهای فرهنگی و تربیتی برعهده شوراهاست. ما با اعضای شورا تعامل داریم و آنها هم با دانش‌آموزان همین تعامل را دارند. به نوعی در مدرسه ما شوراها واسطه دانش‌آموزان و کادر اداری مدرسه هستند. آنچه برای من اهمیت دارد این است که دانش‌آموز با علاقه به مدرسه بیاید و در مدرسه حس خوب زندگی جریان داشته باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار