ابهام در عوامل ایجاد بوی نامطبوع جاده همدان - تهران

همدان (پانا) - برنامه های همدان 2018 در حالی برگزار شد که بوی نامطبوع جاده همدان - تهران همچنان مشام مسافران تازه وارد به همدان را میآزارد و دیگر رویدادهای همدان پایتخت گردشگری آسیا 2018 را در شرایطی پیش رو داریم که عوامل ایجاد کننده این بوی به شدت نامطبوع همچنان در ابهام مانده است.

کد مطلب: ۸۵۳۶۱۸
لینک کوتاه کپی شد
ابهام در عوامل ایجاد بوی نامطبوع جاده همدان - تهران

رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان همدان درگفتگویی درباره این بوی نامطبوع و اعلام نارضایتی گردشگران و مردم همدان از آن گفت: پنج واحد صنعتی و کشاورزان متخلف عامل ایجاد بوی نامطبوع جاده همدان - تهران هستند.

بهاره نوری صفا افزود: شماری از کارخانه‌های بزرگ مستقر در بلوار سردار شهید همدانی اقدام به تعبیه یک لوله مشترک برای انتقال فاضلاب تصفیه شده کارخانه به زیر پل جورقان کرده اند.

وی افزود: هرچند این فاضلاب به طور کامل تصفیه می‌شود اما بر اثر ماندن در لوله یا ماندن در بستر خشک رودخانه جورقان متعفن شده و زمینه آلودگی هوا را از طریق انتشار بو فراهم می‌آورد.

رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان همدان بیان کرد: علاوه بر این، برخی اداره‌ها و واحدهای مستقر در بلوار شهید همدانی اقدام به اتصال فاضلاب خام واحد خود به این لوله کردند که با وجود کم بودن حجم آن، در تولید بوی نامطبوع مؤثر بوده است.

نوری صفا ادامه داد: دیگر مشکل این بخش شکستن لوله و منهول‌های مشترک انتقال فاضلاب کارخانه‌های یاد شده توسط برخی افراد متخلف و سودجو و استفاده از پساب آن در آبیاری مزارع کشاورزی است.

وی گفت: برای حل این مشکل موضوع در کارگروه مدیریت پسماند شهرستان مطرح و مقرر شد لوله انتقال فاضلاب به طور کلی جمع آوری شود تا یکی از منشأهای مهم انتشار بو حذف شود.

رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان همدان افزود: مقرر شد نشستی با حضور مسؤولان کارخانه و اداره‌های مستقر در این مسیر در محیط زیست همدان تشکیل و موارد به صورت جزء به جزء رسیدگی شود.

نوری صفا عنوان کرد: شهرداری همدان به تازگی در زمینه دریافت پساب تصفیه خانه کارخانه‌های یاد شده برای آبیاری فضای سبز شهر اعلام آمادگی کرده است که چگونگی انجام آن در دست بررسی است.

وی بیان کرد: یک واحد چرم‌سازی مستقر در محور همدان - تهران به دلیل تجمع پساب در لاگون‌های قدیمی و غیراستاندارد نقش عمده‌ای در ایجاد و انتشار بوی نامطبوع در جاده تهران دارد.

نوری صفا اضافه کرد: این واحد تولیدی از سوی محیط زیست همدان به مرجع قضایی معرفی و پس از تشکیل چندین جلسه دادگاه به پرداخت 36 میلیون ریال جریمه محکوم شد.

رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان همدان بیان کرد: تصفیه خانه شهرک صنعتی بوعلی نیز به دلیل قرار گرفتن در مجاورت جاده همدان - تهران در ایجاد بوی نامطبوع نقش دارد.

نوری صفا ادامه داد: در این زمینه نیز اخطاریه‌های متعدد برای مسؤول تصفیه خانه صادر شد که با اجرای طرح توسعه تصفیه فاضلاب واحد یاد شده بخش عمده‌ای از مشکل حل شد و هم اینک میزان آلودگی آن تا حد بسیار زیادی رفع شده است.

وی گفت: پنج واحد شامل سه کارخانه بزرگ مجاور بلوار شهید همدانی، یک کارخانه چرم‌سازی و یک واحد تصفیه خانه شهرک صنعتی بوعلی در به وجود آمدن این بوی نامطبوع دخیل هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار