برگزاری دهمین کنفرانس ملی ریاضی به میزبانی دانشگاه پیامنور شیراز
شیراز (پانا) - دهمین کنفرانس ملی ریاضی با هدف پویایی و تبادل دانش بین پژوهشگران علوم ریاضی به میزبانی دانشگاه پیامنور شیراز به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد.
در این کنفرانس ۱۶۶ مقاله دریافتی از محققان و پژوهشگران سراسر کشور مورد پذیرش قرار گرفت که ۱۰۶ مقاله به صورت شفاهی و ۳۲ مقاله نیز به صورت پوستر ارائه شد.
در آیین افتتاحیه این کنفرانس، حمد علی ابراهیمی، معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه پیامنور کشور با بیان اینکه استان فارس، استان پیشرو در برگزاری همایشهای ملی است، اظهار کرد: برگزاری دهمین کنفرانس ملی ریاضی، زمینه مناسبی برای ارائه نقطه نظرات، بحث و تبادل نظر محققان کشور در زمینه علوم ریاضی و انتقال دیدگاهها و دستاوردهای جدید این حوزه است.
وی توجه به بحث آموزش ریاضی و بررسی موانع توسعه ریاضیات را نیازمند توجه ویژه دانست و افزود: همانگونه که مقام معظم رهبری تاکید فرمودند متاسفانه درحوزه علوم پایه و ریاضی چالشهای جدی داریم که غافل شدن از این رشتهها لطمات بزرگی را به کشور وارد خواهد کرد.
وی ادامه داد: حساسیتها و آسیبهایی که کشور از محل عدم توجه به علوم پایه و بی رغبتی مخاطبان به این رشتهها خواهد دید، جبران ناپذیر است.
معاون فناوری دانشگاه پیام نور با اشاره به برخی سختیهای آموزش ریاضی به شیوه مجازی افزود: ارائه آموزش ریاضی در سیستمهای آموزش از راه دور، یادگیری ترکیبی و آموزش الکترونیکی نیازمند بازنگری است. برای ایفا کردن نقش پررنگ تر در این حوزه میتوان از محتواهای چندرسانهای، ظرفیتهای مختلف آموزشی از جمله انیمیشنها، سیستمهای پیشرفته آموزش از راه دور و... استفاده کرد.
این استاد دانشگاه معتقد است برای کمک به آینده کشور، بایستی به توسعه ریاضی در سنین پایین توجه کرد.
ابراهیمی، تصویب قانون جهش دانش بنیان در مجلس شورای اسلامی را بسیار مهم ارزیابی کرده و اظهار کرد: طبق ماده ۱۴ این قانون، دانشگاهها میتوانند به تاسیس سازمان توسعه و سرمایهگذاری بپردازند.
وی ابزار امیدواری کرد با راه اندازی این بخش در دانشگاه پیام نور،علاوه بر سایر حوزهها، زمینه آموزش مفاهیم ریاضی برای سنین پایین در این مرکز فراهم شود.
معاون پژوهشی دانشگاه پیامنور، تقویت تعامل با جامعه جهانی ریاضیات و همکاریهای علمی در سطح بینالمللی را مهم ذکر کرد و افزود: به دنبال ایجاد زیرساخت لازم برای همکاری اساتید ایرانی خارج از کشور و همچنین اساتید غیرایرانی در هدایت پایان نامههای دانشجویان تحصیلات تکمیلی هستیم.
وی افزود: لازم است چالشهای پیش روی دانشآموختگان ریاضی بررسی و به دنبال به کارگیری آنان در بخشهای بین رشتهای باشیم.
ابراهیمی از ایجاد هستههای پژوهشی در دانشگاه پیام نور خبر داد و افزود: با ایجاد این هستهها، اعضای هیئت علمی در گروههای ۳ تا ۵ نفره به فعالیتهای پژوهشی مشترک میپردازند.
در بخش دیگری از این همایش، محسن جاجرمیزاده، سرپرست دانشگاه پیام نور استان فارس بیان کرد: به دلیل عدم تعریف مناسب رابطه علوم پایه با کسب وکار، برخی رشته از جمله ریاضی مظلوم واقع شده و تقاضا برای آن کاهش یافته است.
وی به بحث توسعه دانش بنیان به عنوان یکی از ضروریات فعلی جامعه اشاره کرد و افزود: دانش بنیان شدن اقتصاد یکی از مباحث اساسی همه کشورهایی است که به توسعه و پیشرفت فکر میکنند.
دبیر شورای راهبردی دهمین کنفرانس ملی ریاضی، به تبیین جایگاه مهم رشته ریاضی در زندگی انسان پرداخت و افزود: بحث کمیت به عنوان یک بحث بسیار اساسی در رشد و توسعه جوامع بعد از رنسانس رقم خورد. چرا که تمدن و سبک زندگی خاصی که در همه شئون سرعت و شتاب پیشرفت و توسعه را رقم میزند، مبتنی بر همین نگاهی است که بشر به دنبال تبدیل مسائل کیفی به کمی است.
جاجرمی زاده تصریح کرد: ریاضیات در همه علوم خودش را نشان می دهد. بشر با ارزیابی و دقت و تیزبینی ابزارهایی را بکار می گیرد که خطای محاسباتی را در عمل کاهش دهد و به اهداف خود دست یابد.
ارسال دیدگاه