رعایت ظرفیت‌های اقلیمی در توسعه، منجر به اجرای خودکار مدیریت ریسک می‌شود

زاهدان (پانا) - مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت اگر توسعه کالبدی بر اساس ظرفیت های اقلیمی و فاکتورهای آب و هوایی شکل گیرد، مدیریت ریسک خودبه خود اجرا شده است.

کد مطلب: ۱۱۶۲۱۴۴
لینک کوتاه کپی شد
رعایت ظرفیت‌های اقلیمی در توسعه، منجر به اجرای خودکار مدیریت ریسک می‌شود

به گزارش روابط عمومی هواشناسی سیستان و بلوچستان، محسن حیدری در دیدار با مدیرکل پدافند غیرعامل استان در زاهدان اظهار کرد: مدیریت ریسک در هواشناسی برای عدم مواجهه با بحران است در واقع با مدیریت ریسک آسیب های متأثر از مخاطرات جوی به حداقل ممکن یا صفر می رسد.

وی با اشاره به سیل دی ماه 1398 افزود: اگر زیرساخت های استان به لحاظ ظرفیت های اقلیمی شکل می گرفت، در سیل دی ماه سال گذشته بیش از هزار میلیارد تومان خسارت مادی برجای نمی ماند.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: داده های اقلیمی استان از دهه های اخیر تاکنون در حال ثبت است و می تواند عامل مهم و ظرفیتی اثرگذار در توسعه پایدار استان باشد اما آنطور که باید از آن ها استفاده نمی شود.

حیدری اضافه کرد: هر جا خسارتی در اثر وقوع پدیده های جوی به زیرساخت های استان وارد شود، نشان می دهد که آن زیرساخت بر اساس ظرفیت اقلیمی آن منطقه ایجاد نشده است. در واقع آن زیرساخت با پیوست اقلیمی مناسب و واقعی احداث نشده است.

خسارت سیل و طوفان نشانه ای از نبود ملاحظات اقلیمی است

وی تصریح کرد: اگر تمامی طرح های توسعه استان بر پایه داده های هواشناسی و پیوست های اقلیمی ایجاد شود، مدیریت ریسک مخاطرات جوی به خودی خود اجرا شده است و دیگر نگرانی بابت اثرات مخرب پدیده های مخرب جوی نخواهیم داشت.

عضو ستاد مدیریت بحران سیستان و بلوچستان افزود: سقوط تیرهای برق در اثر وزش باد، مسدود شدن جاده ها در اثر طغیان رودخانه ها، آبگرفتگی معابر شهری، خسارت سیل به زیرساخت های برق، مخابرات و آب و... از جمله مصادیق عدم رعایت ظرفیت های اقلیمی در زمان اجرای این زیرساخت ها است.

حیدری با بیان اینکه ایران جزو 10 کشور سیل خیز دنیاست، ادامه داد: سالانه 4.5 میلیارد نفر از جمعیت دنیا متأثر از پیامدهای سیل هستند که در ایران و استان سیستان و بلوچستان نیز جمعیت قابل توجهی این شرایط را دارند.

وی در ادامه فلسفه وجودی هواشناسی را کاهش اثرات مخرب پدیده های مخاطره آمیز جوی و حفظ جان و مال مردم از گزند این پدیده ها دانست و گفت: دسترسی به 70 سال داده های هواشناسی در زاهدان یک ظرفیت ماورای تصور است که در کمتر جایی از ایران می توان نمونه آن را سراغ داشت. بنابراین باید تلاش کرد تا از این ظرفیت برای توسعه استان استفاده شود.

«پیشگیری» و «آمادگی» در مدیریت بحران بی معناست

میثم مرادیان مدیرکل پدافند غیرعامل سیستان و بلوچستان نیز در این دیدار با اشاره به اهمیت هواشناسی در اجرای مدیریت ریسک، گفت: ریسک قابل مدیریت است و مدیریت ریسک در عمل باید قبل از وقوع بحران اتفاق بیفتد اما در مدیریت بحران، بحران اتفاق افتاده است بنابراین در شرایط بحران نه آمادگی معنی دارد و نه پیشگیری ممکن است. بر این اساس همه کارها را باید قبل از وقوع بحران انجام داد که تبدیل به بحران نشود.

وی با بیان اینکه پدافند غیر عامل در اختیار تمامی دستگاه های اجرایی است افزود: در هر جایی که لازم باشد، پدافند کمک می کند و این کمک برای دستگاه های تخصصی که نقش پدافندی پررنگی در معادلات اجتماعی دارد، ویژه تر است.

مدیرکل پدافند غیرعامل سیستان و بلوچستان اضافه کرد: دستورکار پدافند غیر عامل نه بخشی است، نه گروهی و نه سیاسی فکر می کنیم زیر ساختار و هدف ما اقتدار کشور و همه شهروندان است.

مرادیان با اشاره بر اینکه در حوزه پدافند غیرعامل نگاه ویژه ای به هواشناسی است، ادامه داد: در طرح های کالبدی باید پیوست های اجتماعی-پدافندی و هواشناسی به صورت دقیق اجرا شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار