کتابخوانی برای کودکان، باعث پرورش شهروندان آگاه می شود

کاشان (پانا) - یک کارشناس تعلیم وتربیت گفت کتابخوانی برای کودکان، یکی از مولفه هایی است که در کشورهای توسعه یافته مورد توجه قرار گرفته است زیرا مطالعه باعث می شود که شهروندانی آگاه در جامعه پرورش یابند.

کد مطلب: ۱۱۳۹۱۱۳
لینک کوتاه کپی شد
کتابخوانی برای کودکان، باعث پرورش شهروندان آگاه می شود

سید ابوطالب فاطمی نوش آبادی در وبینار ترویج کتاب کودک در کانون توسعه فرهنگی کودکان نوش آباد اظهار کرد: کتاب خواندن فقط برای سرگرمی بچه‌ها نیست بلکه یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی است که خانواده ها می‌توانند فرزندانشان را به آن تشویق کنید. کتاب خواندن، هم سرگرم‌کننده است و هم محرکی برای تفکر و موفقیت‌ در زندگی است.
وی افزود: بچه‌ها در خانه واژگان محدود و اغلب تکراری را یاد می گیرند اما خواندن کتاب باعث می شود آنها در معرض دریای واژگان و انواع مختلف ساختار جمله، سبک‌های نوشتن و روش‌های بیان قرار بگیرند و با بخش گسترده‌ای از موضوعها، فرهنگ‌ها و ایده‌ها آشنا شوند.
این فرهنگی تصریح کرد: کودکان با مطالعه و کتابخوانی خواهند فهمید که دانش باید کشف شود نه اینکه در کتابهای درسی حفظ شده و بعد از نمره قبولی فراموش کنند. ضمن اینکه کتاب خواندن فرصتی خوبی برای تقویت ارتباطها در خانواده و صمیمیت بین آنها است.
وی در مورد ترویج کتابخوانی گفت: ناشران کتاب در مشارکت با نهادهای فرهنگی به ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می توانند کتاب خوب را به صورت رایگان برای بچه ها بفرستند و این تجربه موفقی است که در سالهای پیش آزموده شده است.
وی افزود: اولین کتابهای غیردرسی که خواندم، از انتشارات درراه حق بود. برادر بزرگترم، مشخصات من را به انتشارات ارسال کرده بود و ماهانه دو کتاب کم حجم در حد ۱۵ تا ۲۰ صفحه به وسیله پست برای من ارسال می شد و شرط ادامه عضویت، پاسخ گویی به پرسشنامه ای بود که هر شش ماه، با ۱۵ سوال چهار گزینه ای برای من ارسال می شد.
وی اظهار کرد: هزینه ارسال پاسخ توسط موسسه پرداخت شده بود. با این شیوه بود که کتابخوانی به عنوان یک فعالیت لذتبخش و هدفمند در جامعه ای دور از مرکز ، فرهنگ سازی می شد اما امروز این شیوه در جامعه منسوخ شده است.
فاطمی گفت: نهادهای غیر دولتی نیز می توانند به این فرهنگ سازی کمک کنند چنین مؤسسه هایی نیازمند حمایت همراه با نظارت دولت هستند تا بتوانند فکرهای نو و برنامه های خود را اجرایی کنند.
یک بانوی فرهگی نیز گفت: مادر و پدر، اصلی‌ترین شخصی هستند که بچه‌ها از آنها پیروی می کند، بنابراین افراد خانواده به جای اینکه به بچه های خود بگویند که کتاب بخوانند باید کتاب خواندن خود را به آنها نشان دهند.
اشرف سادات فاطمی اظهار کرد: من به عنوان یک مادر برای فرزندم کتاب می خوانم تا بداند و بفهمد. چون مادر بودن و تربیت صحیح فرزند فرض من و فریضه من است.
من باور دارم که فرزندانم برای داشتن یک زندگی شاد و آرام باید کتاب بخواند حتی اگر هزاران ‌مدل پیشرفته تر از کتاب هم اختراع شود.
وی تصریح کرد: یک مادر باید مطالعه کرده و فرزندش را به مطالعه تشویق کند هر چند که فهمیدن و آگاهی رنج و هزینه دارد. یک پدر باید به فرزندانش بگوید که بزرگ‌شدن نیازمند آگاهی و دانایی است.
وی تاکید کرد: یک فرزند زمانی به موفقیت می رسد که پدر و مادرش در یک‌دست کتاب داشته باشند و در دست دیگر دست فرزند را داشته باشند و اینگونه است که در این‌دنیای خارق العاده و شگفت‌، ‌کودک هم بازی می کند و هم ‌می خواند و حتی داستان‌می بیند و داستان‌می بافد .
فاطمی افزود: کودکان بیش فعال و کنجکاوی که برای نشستن هم مشکل دارند و نمی‌توانند آرام و متمرکز باشند با خواندن کتاب در کنار خانواده و دوستانشان آرام گرفته و به دور از حواس‌پرتی‌ می توانند تمرکز بیشتری پیدا کنند.
این فعال حوزه کتاب گفت: در کشوری مثل هلند با توجه به مزیتهایی که کتابخوانی برای کل دوره زندگی یک کودک به همراه خواهد داشت، برنامه ریزی می کنند به این صورت که والدینی که کودکان تازه متولد شده دارند، علاوه بر مراجعه به مراکز مراقبت از کودک، یک دعوت‌نامه از کتابخانه نیز دریافت می‏کنند.
وی اظهار کرد: والدین کودک در اولین مراجعه به کتابخانه، یک بسته کوچک شامل کتاب، فیلمی از الگوهای رفتاری درباره کتابخوانی برای کودک و نحوه بازی با او و اطلاعاتی درباره دیگر سرویس‏های کتابخانه دریافت می‏کنند.
فاطمی گفت: مدارس هلند از حمایت کتابخانه‌ها برخوردار هستند. این کتابخانه ‏ها شعبه‌هایی را در مدرسه راه اندازی می‏کنند که یک کتابدار به معرفی کتابهای جذاب می پردازد و اینگونه کتابخوانی مورد ترویج و تشویق قرار می‏گیرد. ضمن اینکه روند ثبت‌نام، تعداد مراجعه و امانت‌گرفتن کتاب‏ها از سوی دانش‏آموزان مورد رصد و نظارت قرار دارد.
کتابدار کانون توسعه فرهنگی کودکان نوش آباد نیز گفت: پژوهشهای علمی ثابت کرده است که مطالعه و کتاب خوانی می تواند خلاقیت و تخیل کودکان را پرورش بدهد زیرا آنها هنگام خواندن یا شنیدن یک داستان، تصویری از شخصیتهای آن را در ذهن خود ایجاد می کنند و حتی با تکرار داستان، این شخصیت و تصویر ذهنی هم تغییر کند.
معصومه خجوی اظهار کرد: پدر و مادر باید اجازه بدهند که بچه ها ، کتاب خواندن را انتخاب کنند و او را مجبور به خواندن نکنند. باید کتاب خوب را به آنها معرفی کنند و در شرایط امروز، کتاب‌های صوتی را نیز برای تشویق بچه ها به مطالعه استفاده کنند.
وی افزود: یکی از روشهای فرهنگ سازی برای خواندن کتاب، تماشای فیلم کتاب است. دیدن شخصیت‌های فیلم، یک راه ساده برای لذت کتاب خواندن است اما برای ارتباط این دو شیوه باید برنامه ریزی کرد که نمونه آن ساخت سریال قصه های مجید بود که استقبال از کتاب را بیشتر کرد.
به گفته این تسهیلگر کتاب کودک، بچه‌ها از رفتار والدین برای تماشای فیلم، استفاده از تبلت و گوشی یا کتاب خواندن الگو می گیرند اگر می‌خواهیم بچه‌ها به کتاب علاقه‌مند شوند باید برایشان قصه و شعر بخوانیم تا لذت کتاب را تجربه کنند.
خجوی گفت: مدرسه به اصرار خانواده ها، درس محور شده است در حالی که دوران مدرسه بهترین دوران برای کتابخوانی و آموزش مهارتهای زندگی به کودکان است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار