نیمی از بیماران مبتلا به کرونا بستری در بیمارستان های گیلان، سالمند هستند

رشت ( پانا) - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان گفت: حدود ۵۰ درصد بیماران مبتلا به بیماری کرونا بستری در بیمارستان های استان سالمند هستند.

کد مطلب: ۱۱۲۶۵۴۳
لینک کوتاه کپی شد
نیمی از بیماران مبتلا به کرونا بستری در بیمارستان های گیلان،  سالمند هستند

دکتر آبتین حیدرزاده غروب دوشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته سالمندان اظهار کرد: اکنون حدود ۲۸۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان گیلان بستری هستند.

وی یادآور شد: اسفندماه پارسال با شیوع بیماری کرونا در گیلان، ١٧ درصد مبتلایان کرونا بالای ۵۰ تا ۶۰ سال، ١٧ درصد ۶۰ تا ٧٠ سال و حدود ٢٢ درصد بالای ٧٠ سال سن داشتند که به طور میانگین حدود ٣٨ درصد سالمند بودند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان خاطر نشان کرد: شعار امسال روز جهانی سالمندان کرونا، فرصتی برای تغییر نگاه به سالمندان نامگذاری شده است.

وی با بیان اینکه گیلان استان سالمند کشور است، اضافه کرد: بر اساس آخرین آمار حدود ١٠ درصد جمعیت کشور سالمند هستند اما این آمار در گیلان حدود ۱۴ درصد است.

حیدرزاده خاطر نشان کرد: سالمندان ماشین های مکانیکی نیستندکه با گذر سن و پیرشدن از کار بیفتند، این تصور غلط است لذا اگر درست زندگی کرده و مراقبت کنند سرمایه های انسانی عظیمی هستند.

وی با اشاره به نامگذاری اولین روز از هفته سالمند با عنوان رسانه، آگاهی بخشی، مطالبه گری، فرهنگ و گفتمان سازی اظهار کرد: بخش زیادی از جامعه نسبت به حقوق سالمندان آگاه نیستند که این مهم ربطی به سطح سواد افراد جامعه ندارد. لذا رسانه ها در این آگاهی بخشی نقش تاثیرگذاری دارند.

۶۰ هزار سالمند تک زیست در گیلان داریم

متخصص پزشک خانواده در گیلان نیز در این نشست خبری با بیان اینکه هم اکنون ۶۰ هزار سالمند تک زیست در این استان داریم، اظهار کرد: سلامت روحی این سالمندان اهمیت بسزایی دارد که خانواده های آنان باید به این مهم توجه داشته باشند.

دکتر فرزاد محسنی سالمندی سالم همراه با شادی را مهم دانست و بیان کرد: برای دستیایی به این نوع سالمندی باید ترویج زندگی و سبک زندگی سالم مورد توجه باشد.

وی خاطر نشان کرد: کسب اطلاعات شخصی درباره مدیریت خواب کافی، تغذیه سالم، انجام معاینات بینایی، شنوایی و دندانپزشکی و ورزش از جمله موارد مهم برای دستیابی به سالمندی سالم است که همه این موارد باید در سنین پایین مورد توجه قرار گیرد.

هفتم تا سیزدهم مهرماه هفته گرامیداشت تکریم و منزلت سالمندان است. بهزیستی گیلان سن سالمندی را بالای ۶۰ سال اعلام کرده است.

گیلان دارای دو و نیم میلیون نفر جمعیت است. بر اساس آخرین آمار افزون بر ٢٨٠ هزار نفر در گیلان سالمند هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار