برداشت سالانه 8 هزار تن کلزا در آذربایجان غربی

ارومیه(پانا) - نبود کارخانه روغن کشی در آذربایجان غربی یکی از مهمترین مشکلات کلزاکاران در استان است.

کد مطلب: ۱۰۹۶۰۴۷
لینک کوتاه کپی شد
برداشت سالانه 8 هزار تن کلزا در آذربایجان غربی

کلزا یکی از محصولات استراتژیک و کاربردی در صنعت روغن های خوراکی با 45 درصد روغن و 35 درصد پروتئین است و چندسالی است که کشت آن در کنار کشت گندم و جو به کشاورزان توصیه می شود.

یوسف - الف یکی از کشاورزان مشغول به کشت کلزا در استان با اشاره به وضعیت کشت این محصول به پانا گفت: خرید تضمینی و صرفه اقتصادی کشت کلزا باعث توجه جدی کشاورزان به کشت کلزا در استان شده و به خصوص کشاورزان شمال استان آذربایجان غربی سطح کشت قابل توجهی را به کلزا اختصاص داده اند.

این کشاورز با تجربه اهل پلدشت گفت: متوسط برداشت کلزا در مناطق زیر کشت منطقه 3.5 الی 4 تن به ازای هر هکتار زمین است و با توجه به خرید تضمینی به قیمت 4 هزار و 660 تومان، کشت کلزا حتی در برخی موارد به صرفه تر و راحت تر از کشت گندم و جو نیز است.

قلیزاده مسئول کشت دانه های روغنی جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی از افزایش قابل توجه سطح زیر کشت کلزا در آذربایجان غربی نسبت به سال های گذشته خبر داد و در گفت و گو با پانا گفت: در سال زراعی جاری 3 هزار و 324 هکتار از اراضی استان به کشت کلزا اختصاص داده شده که پیش بینی می شود از این سطح کشت حدود 8 هزار تن دانه کلزا برداشت و تحویل کارخانجات روغن کشی شود.

وی به مشکلات کلزا کاران نیز اشاره کرد و گفت: محدودیت تاریخ کشت و عدم هماهنگی برای تأمین آب سطوح زیر کشت از جمله مشکلات فنی و نبود کارخانجات روغن کشی در استان و افزایش هزینه های حمل و نقل و در نتیجه کاهش کیفیت دانه های تولیدی از جمله مهمترین مشکلات اساسی کشت محصول کلزا در آذربایجان غربی است.

قلیزاده گفت: با برطرف کردن موانع و مشکلات کشاورزان در مسیر کشت کلزا، پیش بینی می شود بیش از 10 هزار هکتار از اراضی استان توسط کشاورزان به کشت کلزا اختصاص یابد.

محمدحسن - یکی دیگر از کلزا کاران استان آذربایجان غربی در گفت و گو با پانا گفت: کشت کلزا علاوه بر صرفه های اقتصادی موجب افزایش مواد آلی و حاصلخیز خاک، کاهش آفات و کنترل علف های هرز و همچنین افزایش عملکرد محصولات بعدی به ویژه گندم می شود.

شهرستان پلدشت نزدیک به 50 درصد کشت کلزا در استان آذربایجان غربی را پوشش داده و در این رابطه پیشه ور، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان پلدشت در گفت و گو با پانا اعلام کرد: در سال زراعی جاری حدود 1600 هکتار از اراضی شهرستان پلدشت محصول کلزا کشت شده که پیش بینی می شود از این اراضی 4 هزار تن دانه روغنی کلزا برداشت شود.

بررسی ها نشان می دهد نیاز سالانه روغن کشور 1.5 میلیون تن و سرانه مصرف روغن در کشور 19 کیلوگرم است؛ بیش از 90 درصد روغن کشور وارداتی و از این محل، سالانه 4 میلیارد دلار ارز از کشور خارج می شود؛ همچنین تأمین مواد اولیه مورد نیاز کشور از طریق تولید داخلی، مسیر را برای خودکفایی در تمام عرصه ها فراهم می کند.

869 کلزا کار در استان آذربایجان غربی مشغول به فعالیت در امر کلزاکاری هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار